قدس آنلاین/ زهره کهندل : مهمترین مزیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها این است که مجموعه‌های آموزش‌عالی زیر تیغ نقد و بررسی قرار می‌گیرند، امکانات، برنامه‌ها و شرایط‌شان ارزیابی می‌شود، ضمن اینکه تلاش‌ها و خلاقیت‌هایشان هم پنهان نمی‌ماند.

 مأموریت مهارت آموزی زیر تیغ ارزیابی

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها این فرصت را به داوطلبان دانشگاه می‌دهد که برای انتخاب دانشگاه دقت‌نظر بیشتری داشته باشند. جرقه رتبه‌بندی  دانشکده‌های جامع علمی‌کاربردی از سال گذشته زده شد و امسال شاهد نتایج این رتبه‌بندی خواهیم بود. دانشگاهی که به گفته رئیس آن، تنها دانشگاه تقاضامحور کشور است و باید بر مبنای نیاز روز بازار کار، دانشجو پذیرش کند. بر همین مبنا مراکز مجری دوره‌های علمی‌کاربردی باید کیفیت لازم را برای اجرای دوره‌ها داشته باشند، به همین دلیل رتبه‌بندی مراکز آموزشی علمی‌کاربردی جزو اولویت‌های این دانشگاه است. با دکترمحمد اخباری، رئیس دانشگاه جامع علمی ‌کاربردی کشور درباره جزئیات این رتبه‌بندی  گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را می‌خوانید.

 رتبه‌بندی مراکز جامع علمی ‌کاربردی با چه رویکردی اجرا شده است؟
دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی به این دلیل که در نظام مهارتی باید تکالیف خودش را انجام دهد، براساس وظیفه، مراکزی را در سراسر کشور گسترش می‌دهد که براساس چارچوب‌ها و استانداردهای لازم بتواند نقش آموزش مهارتی داشته باشند.
دانشگاه از سال گذشته، شروع به رتبه‌بندی  مراکز کرد که در مرحله اول، پر کردن پرسشنامه خوداظهاری بود. ما برای همه مراکز هزارگانه دانشگاه در کل کشور، حدود 250شاخص را در 9 گروه بزرگ از جمله مسائل آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، آزمون، اداری، مدرسان، کارگاه و کاربینی مشخص کردیم. مهلت پرکردن فرم خوداظهاری توسط مراکز تا آذرماه سال گذشته ادامه داشت که بعد از آن، شروع به راستی‌آزمایی کردیم. مراکز برمبنای اظهاراتشان، راستی‌آزمایی می‌شوند و به نظر می‌رسد تا اواخر خرداد امسال، به پایان برسد. امیدواریم در سه ماهه دوم سال‌جاری بتوانیم بر اساس شاخص‌ها و نمرات کسب شده، مراکز را رتبه‌بندی کنیم. تلاش بر این است که مراکز در رقابت سالم بتوانند خود را توانمند کنند و به رتبه‌های بالاتری ارتقاء پیدا کنند.

 مراکز با رتبه بالا چه امتیازاتی بدست می‌آورند؟
ما برمبنای این رتبه‌بندی‌‌ها، مشوق‌های لازم از جمله بسته‌های آموزشی، تعداد دانشجو و... را به مراکز اعطا می‌کنیم. ضمن اینکه تعداد دانشجو و تعداد رشته آنها ارتقا خواهد یافت. برای نمونه دانشکده‌ای که رتبه یک دارد با مرکزی که در رتبه چهارم قرار می‌گیرد از نظر سقف پذیرش دانشجو، متفاوت خواهد بود.

 از نظر شهریه چطور؟
خیر، زیرا شهریه جزو مصوبات هیأت امنا است و هیچ مرکزی مجوز افزایش شهریه ندارد، مگر اینکه مرکزی دوره‌های تخصصی هزینه‌بر برگزار کند که شهریه چنین مرکزی برمبنای اعلام هیأت امنا افزایش خواهد یافت.

 مراکزی که در رتبه پایین قرار می‌گیرند چه وضعیتی خواهند داشت؟
به مراکزی که در رتبه‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند نیز یک ترم برای ارتقاء مهلت داده می‌شود و مراکز دوباره مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 شاخص‌های رتبه‌بندی مراکز جامع علمی ‌کاربردی با توجه به مبنای مهارتی آن، چقدر با رتبه‌بندی دیگر دانشگاه‌های کشور تفاوت دارد؟
حدود 50-60درصد شاخص‌های رتبه‌بندی، متفاوت است زیرا شرایط ما با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است. برای نمونه مدرسان ما استخدام دانشگاه نیستند، اما صلاحیت تدریس آنها برمبنای صلاحیت عمومی، آموزشی و مهارتی ارزیابی می‌شود. دروس دانشکده جامع علمی‌کاربردی 60درصد مهارتی و 40درصد نظری است. برخی رشته‌ها حدود 480ساعت کارورزی دارند، در حالی‌که در دیگر دانشگاه‌ها این‌طور نیست. بخاطر همین تفاوت‌های ماهیتی از نظر شاخص‌بندی نیز تفاوت‌هایی وجود دارد.

 مراکز جامع علمی‌ کاربردی با توجه به مأموریت مهارتی آن، چقدر مجهز هستند و برای دانشکده‌هایی که از نظر تجهیزات، نقص دارند، تدبیری شده است؟
یکی از موضوعات مهم در رتبه‌بندی همین موضوعی است که به آن اشاره کردید. مراکزی که کارگاه و آزمایشگاه مناسب ندارند، طبیعی است که امتیاز منفی می‌گیرند و در رتبه پایین‌تری قرار خواهند گرفت. ما نیز در بازدیدهای نظارتی که داریم برای این مراکز، محدودیت‌هایی قایل می‌شویم. برای حدود 150مرکز، حکم توقف دوره یا محدودیت پذیرش دانشجو صادر شده، چون استانداردهای لازم را نداشتند.

 مراکزی هم بودند که منحل شوند؟
بله 250مرکز را بدلیل نداشتن استانداردهای لازم آموزشی و تجهیزاتی منحل کردیم.

 در حال حاضر چند مرکز جامع علمی‌کاربردی در کل کشور فعال هستند؟
کمتر از هزار مرکز، حدود 970 دانشکده.

 پیشنهادی در پیش‌نویس قانون برنامه ششم توسعه داده شد که این مراکز باید به دلیل بار مالی که روی دولت دارند، منحل شوند؟
پیشنهاد اشتباهی بود، این ماجرا در هیأت دولت منتفی شد. هیچ یک از مراکز ما بار مالی بر دوش دولت ندارند و همه به صورت درآمدهای اختصاصی اداره می‌شوند. هیچ کدام از دولت بودجه‌ای نمی‌گیرند. هزینه‌هایشان را از شهریه دانشجویان تامین می‌کنند.

 این شهریه کفاف هزینه‌های دانشکده را می‌دهد؟
اگر مرکزی نتوانند از پس هزینه‌هایش بربیاید تعطیل می‌شود و دانشجویان و رشته‌های آن مرکز به دانشکده دیگری واگذار می‌شود.  طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، شهریه دانشجویان کفاف هزینه‌های دانشکده را می‌کند. دانشگاه‌های دیگر که شهریه بیشتری می‌گیرند سود بیشتری می‌کنند.

 آیا تمام مراکز جامع علمی‌کاربردی موظف هستند در این رتبه‌بندی  شرکت کنند؟
بله، اگر شرکت نکنند در ارائه خدمات از پذیرش دانشجو گرفته تا امتیازات دیگر با محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی مواجه می‌شوند.

 چه حجم از دانشجویان کشور را دانشجویان محصل در مراکز جامع علمی‌کاربردی تشکیل می‌دهند؟
15 درصد از کل دانشجویان کشور که 63درصد در مقطع کاردانی و 37درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.