۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 372370

گروه معارف قدس آنلاین: اگرچه ما به افزایش رزق و روزی از راه های مختلف می اندیشیم و در این باره تلاش می کنمی اما می توان با ایجاد و تقویت یک خصیصه شخصی به آسانی این مهم را رقم زد.

این عمل رزق و روزی را زیاد می کند

به گزارش قدس آنلاین، امانتداری و رفتار عادلانه و به دور از تبعیض از نشانه های مهم ایمان است، چنان که خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث آمده: به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید بلکه به راستگویی و امانتداری آنان بنگرید.

پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «به پرشماری نماز، روزه، حج، کار نیک و سر و صدای نماز شب آدمیان ننگرید بلکه به راستگویی و امانتداری آنان بنگرید.»

امام موسی کاظم (ع) می فرمایند: «زمینیان تا آنگاه که به یکدیگر مهر می روزند و امانت را پاس می دارند مورد رحمت خدای سبحان اند.»

در اهمیت امانتداری همین بس که امام سجاد (ع) به اصحاب خویش فرمودند: «بر شما باد به ادای امانت. اگر قاتل پدرم مرا بر شمشیری که با آن او را کشت امین شمارد قطعا به او باز می گردانم.»

در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسیعی دارد و تمام شئون زندگی سیاسی، اجتماعی و اخلاقی را شامل می شود، از جمله تمام نعمت های مادی و معنوی مثل مکتب، قرآن، رهبر، فرزند و آب و خاک. اهل بیت پیامبر (ص) و هم خودمان برای خویشتن.

امام باقر (ع) فرموده اند: «احکام دین، فرائض و واجبات الهی امانت است.»

با توجه به آنکه امانتداری از بهترین اعمال صالح است که در احادیث معصومان علیهم السلام به برخی از آن ثواب ها اشاره شده است، چنان که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «به راستی نزدیک ترین شما به من در قیامت و سزاوارترین شما به شفاعت من، راستگوترین و امانتدارترین شما است.»

رسول خدا (ص) همچنین می فرمایند: «امانتداری، بی نیازی و خیانت، فقر می آورد.»

امیرمومنان امام علی (ع) خطاب به اصحاب خود فرمودند: «آیا خبر دهم به شما... از چیزی که مایه افزایش روزی است؟» اصحاب گفتند: آری، ای امیرمومنان (ع). حضرت امیر (ع) فرمودند: «امانتداری مایه افزایش روزی است.»

رسول خدا (ص) در معرفی مومن فرمودند: «مومن کسی است که مومنان او را بر اموال و جان هایشان امین شمارند.»

مولای متقیان (ع) نیز می فرمایند: «اهل تقوا نشانه هایی دارند که با آنها شناخته می شوند ... و یکی از آنها ادای امانت است.»

روایات در کنار تصریح نسبت به برکات امانتداری به آثار سوء و عواقب منفی خیانت در امانت نیز اشاره کرده اند. در اسلام خیانت نکردن در امانت از وظایف و حقوق انسانی است، بنابر این، حتی به امانت غیرمسلمان هم نباید خیانت کرد.

رسول خدا (ص) می فرمایند: «کسی که رهبری جمعی را بر عهده بگیرد پس آن را با امانتداری و خیرخواهی همراه نکند رحمت خدا که سراسر هستی را فرا گرفته بر وی تنگ می شود» و نیز فرموده اند: «آن که امانتدار نیست، ایمان ندارد.»

همچنین از نبی مکرم اسلام (ص) است که فرمودند: «كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين من نمرده است و با خدا ديدار مى كند در حالى كه بر او خشمگين است.»

و از امام موسی کاظم (ع) است که فرمودند: «اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى ‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق مى‏ شود.»

علاوه بر این، رسول خدا (ص) می فرمایند: «سه چیز در هر کس باشد منافق است اگر چه نماز بخواند و روزه بگیرد: سخن به دروغ بگوید، از وعده تخلف کند، در امانت خیانت نماید.»

منابع:

مفاتیح الحیات، صص 524 و 525

دقایقی با قرآن، ص 74

تحف العقول، ص 316

من لایحضر الفقیه ج 4، ص 15

انتهای خبر/

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.