علاوه بر فعالیت‌های محور مقاومت در مبارزه با رژیم صهیونیستی، مبارزه ای تشکیلاتی در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در برابر صهیونیسم دنبال می شود که جنبش بی دی اس نام دارد.

 آیا اسرائیل ۲۴ سال بعد سقوط می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، سرکردگان رژیم صهیونیستی از راست گرایان گرفته تا راست گرایان افراطی بر روی مجموعه تحریک های انجام شده بر ضد رویکرد بین المللی تحریم رژیم صهیونیستی و عدم سرمایه گذاری در این کشور و اعمال تحریم بر ضد آن متفق القول هستند. حرکتی که به رهبری فلسطینی ها دنبال شده و به صورت اختصار بی دی اس خوانده می شود. مقامات صهیونیست یک دیدگاه مشخص در مورد این جنبش دارند که همان ضرورت از بین بردن این رویکرد قبل از تحقق اهداف آن در رسیدن به آزادی و مساوات و عدالت است.

تمامی این صهیونیست ها اعتقاد دارند که بی دی اس خطری استراتژیک برای رژیم خشونت طلب اسرائیل است که متشکل از اشغالگری و آپارتاید و استعمار است. سیاست هایی که از سوی موسسات حاکم رژیم صهیونیستی از زمان موجودیت این رژیم در سرزمین های اشغالی دنبال شده است.

در همین راستا کنفرانسی از سوی روزنامه راست گرای صهیونیستی یعنی یدیعوت آحارونوت در تاریخ 28 مارس برگزار شد که "بی دی اس را متوقف کنید"، نام داشت. تمامی وزرا و سرکردگان افراط گرای رژیم صهیونیستی با شرکت در این اجلاس از لحنی تحریک آمیز بر ضد بی دی اس استفاده کردند، لحنی که تا حد زیادی با رویکردهای مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی شبیه بود.

آریه درعی وزیر امور داخلی سرزمین های اشغالی در این رابطه خواستار اخراج برخی فعالان فلسطینی تحریم ها شد، به این بهانه که اسرائیل نمی تواند صورت چپ خود را برای کسی که به گونه راست او سیلی زده، نگه دارد. البته خطرناک ترین تهدیدات در این رابطه از سوی یسرائیل کاتس وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی اتخاذ شده که گفتمان مبهمی را برای ارسال پیام های تروریستی خود بر ضد فعالان فلسطینی حامی رویکرد جهانی تحریم انتخاب کرده و گفت: بهتر است شما خودتان بی دی اس را متوقف کنید، در غیر این صورت ما اقدام به انجام ترورهای مدنی خواهیم کرد. وی می افزاید ما باید نسبت به رسوا کردن تمامی طرف های فعال در این رویکرد شامل شخصیت ها و نظام های مختلف و ارتباطات آن ها را با موسساتی که رژیم صهیونیستی آن را در آستانه فعالیت های تروریستی و نظامی می دانند، فاش کنند. وی می افزاید: ما باید بدانیم که در یک مبارزه تحت پوشش های جدید قرار داریم.

جنبش بی دی اس چیست؟ 

جنبش بی دی اس(BDS)  در سال 2005 تأسیس شد، این عبارت اختصار سه کلمه (Boycott) به معنای تحریم، (Divestment) خارج کردن سرمایه گذاری ها و (Sanctions) به معنای تحریم است. این جنبش بیشتر اهداف و استراتژی خود را از جنبش حقوق مدنی در ایالات متحده آمریکا به رهبری مارتین لوترکینگ و جنبش مبارزه بر ضد نژادپرستی در آفریقای جنوبی به رهبری نلسون ماندلا برداشت کرده است. بیش از 370 سازمان غیر دولتی فلسطینی و احزاب سیاسی و سندیکاهای حرفه‌ای و هیئت‌ها و اتحادیه‌های مختلف و جنبش‌های مردمی تومار درخواست برای تحریم اسرائیل را امضا کردند. 

همان طور که در پایگاه اینترنتی این جنبش آمده است، درخواست تحریم اسرائیل با هدف اذعان به حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت و تسلیم شدن این رژیم در برابر قوانین بین‌الملل از طریق اقدامات زیر است:

-    اول: پایان اشغالگری و استعمار اراضی عربی و از بین بردن دیوار حائل. 
-    دوم: به رسمیت شناختن حق اساسی برابری کامل شهروندان عرب فلسطینی. 
-    سوم: اجرای حق بازگشت بر اساس مصوبه شماره 194 سازمان ملل متحد.

مطالبات سه‌جانبه جنبش تحریم اسرائیل مبتنی بر مطالبات و مظلومیت تمامی فلسطینی‌ها و نه تنها فلسطینی‌های کرانه باختری و نوار غزه است که تنها 38% از مجموع فلسطینی‌های ساکن در گوشه و کنار دنیا را تشکیل می‌دهند. این جنبش سعی دارد مطالبات آوارگان فلسطینی را که حدود 50% از فلسطینی‌ها را تشکیل می‌دهند برآورده کند، علاوه‌ بر این افراد، فلسطینی‌های مقیم سرزمین‌های اشغالی سال 1948 که حدود 12% از مجموع فلسطینیها هستند که هدف نژادپرستی روزافزون جامعه صهیونیستی قرار دارند.



جنبش تحریم‌ اسرائیل تنها بر روی جنایت‌های انجام شده بر ضد تمامی فلسطینی‌ها متمرکز شده و به همین علت در معرض انتقاداتی مبنی بر ابهام در مواضع سیاسی قرار گرفته است. گفته می‌شود که این جنبش برنامه متحدی برای راه‌حل سیاسی تحولات ندارد و برخی از هواداران و فعالان آن رویکرد تشکیل یک دولت را به جای دو دولت مطرح می‌کنند.

جنبش جهانی تحریم رژیم صهیونیستی و خارج کردن سرمایه‌گذاری‌ها از فلسطین اشغالی و اعمال تحریم‌ها بر ضد این رژیم در سطوح مختلف، به شکل سریع رو به ‌افزایش گذاشته است. پایین آمدن پیش‌بینی‌ها در مورد مفید بودن روند سازش فلسطینی- اسرائیلی و سیاست‌های نژادپرستانه و سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی بر ضد فلسطینی‌ها، فعالان فلسطینی و متحدان بین‌المللی آنها را به تلاش برای ایجاد جایگزین‌های متنوع جهت انزوای اسرائیل و تحریم و مجازات آنها واداشته است تا در نهایت این رژیم را مجبور به رسمیت شناختن حق فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت خود نمایند. در نتیجه تمرکز دستاوردهای این جنبش، اهداف این رویکرد با حمایت روزافزون هنرمندان و سندیکاهای دانشجویی و حرفه‌ای و رهبران دینی در کشورهای متعدد مواجه شده و همین موضوع لحن خشونت‌آمیز رژیم صهیونیستی بر ضد این جنبش و فعالان آن را با هدف مهار یا محاصره آن افزایش داده است. 

تحلیلگر فلسطینی: بی دی اس در مسیر مبارزه با نژاد پرستی و آپارتاید است

حیدر عید استاد دانشگاه الاقصی در نوار غزه در رابطه با این کمپین در مقاله ای می نویسد: من شخصا در نوار غزه محاصره شده زندگی می کنم. من شاهد سه جنگ فجیع بودم که رژیم صهیونیستی بر ضد نوار غزه به راه انداخته است. من بارها در آستانه از دست دادن جان خود بوده ام. بسیاری از دوستان و هم کلاسی ها و نزدیکان خود را از دست داده ام. من هم مانند سایر اهالی غزه قهرمان سالها در شرایطی زندگی کرده ام که کلمات نمی تواند آن را توصیف کند. من از حضور در تشییع جنازه پدر و مادرم منع شده ام و بیش از 16 سال است که از دیدن خواهر و فرزندان او محروم شده ام. این در حالی است که آن ها در بیت لحم زندگی می کنند که با خودرو تنها یک ساعت از اینجا فاصله دارد. من مانند سایر اهالی غزه در شرایط بسیار سختی زندگی می کنم که برق و آب خوب از سال 2006 در آن وجود ندارد.

من کشتار فرزندان خانواده البکر در سواحل غزه در روز روشن را دیده ام. من مصیبت های اسامی 66 خانواده که بعد از تخریب کامل به دست تسلیحات اسرائیلی شناسنامه آنها باطل شده است را درک کرده ام. من باید کاملا با این آگاهی به مبارزه با اسرائیل بروم که می دانم ممکن است به یکی از رقم های موجود در گزارش های خبری غربی تبدیل شوم، این در حالی است که آن ها هرگز به قربانیان فلسطینی اهمیتی نمی دهند. آنها توجهی نمی کنند که در سال 2014 میلادی حدود 2200 انسان در غزه کشته شده اند که بیش از 551 نفر از آن ها کودک هستند. در سال 2009 نیز بیش از 1200 نفر به شهادت رسیدند که حدود 443 نفر از آن ها کودک بودند. در سال 2012 نیر بالغ بر 200 فلسطینی در تجاوز های اسرائیل جان خود را از دست دادند. آن ها مثل من خوش شناس نبودند و قربانی خودروهای جنگی و زرهی اسرائیلی ها و سکوت محافل بین المللی شدند.

الان بعد از تمامی این مصیبت ها یک نفر به من بگوید چرا باید به علت مطالبه غیر خشونت آمیز برای تحریم اسرائیل باید با ترور های مدنی تهدید شویم؟ مطالبه ای که جنبش بی دی اس آن را دنبال می کند. این در حالی است که جامعه جهانی در تحمیل مسئولیت های جرایم جنگی و ضد انسانی انجام شده بر ضد نوار غزه ناتوان مانده است. من و همراهان خود در معرض ترورهای غیر نظامی هستیم. ما مانند آمریکاییها بنده مطیع اسرائیل و دموکراسی آن نیستیم. ما به عنوان فعالان تحریم اسرائیل چه کاری انجام داده ایم که جنون اسرائیلی ها در کنفرانس یدیعوت آحارونوت که از آن نام بردیم، به این حد برسد؟

بعد از تمامی مصیبت ها و ظلم و سرکوبی که ما از سال 1948 تاکنون با آن مواجه بوده ایم، آیا رژیم آپارتاید اسرائیل تصور می کند که ما به عنوان ملت فلسطین از غنی ترین رویکرد مبارزاتی خود دست برخواهیم داشت؟ آیا هیچ یک از سران گروه های مبارز با رژیم آپارتاید از خود در برابر تهدیدات شبیه به این ضعف نشان خواهند داد؟ آیا میلیون ها انسان در آفریقای جنوبی و سیاهان آمریکایی و هندی ها موفق نشدند مبارزه خود  را بر ضد نژاد پرستی و بی عدالتی و استعمار در برابر تهدیدات شبیه به این به نتیجه برسانند؟ قطعا آن ها این کار را نخواهند کرد.

این نویسنده فلسطینی می افزاید: تاریخ نام اسامی نظیر ماهاتما گاندی، نلسون ماندلا و استیو بیکو و مارتین لوترکینگ و روزا بارکس را جاودان نگه خواهد داشت. ماهاتما گاندی اسطوره مبارزات غیر نظامی بر ضد استعمار انگلیس می گوید: آن ها در ابتدا تو را نادیده گرفته و به تو می خندند، اما بعد با تو مبارزه می کنند و در ادامه تو پیروز خواهی شد. با توجه به دستاوردهای ده سال اخیر تحریم ما می توانیم الان بگوییم که پیروز هستیم.

نلسون ماندلا اسطوره مبارزه بر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی در این رابطه می گوید: آزادی آفریقای جنوبی جز با آزادی فلسطینی ها کامل نخواهد شد. لازم به اشاره نیست که وی اگر در اسرائیل این حرف ها را می زد، اگردر معرض ترور قرار نمی گرفت قطعا بازداشت می شد.

اظهارات استیو بیکو موسس جنبش بیداری سیاهان هرگز از ذهن من نمی رود. عناصر امنیتی و بازپرس های نژاد پرستی که اقدام به ترور او کردند، هیچ کاری نتوانستند انجام دهند و به زباله دان تاریخ پیوستند. این همان زباله دانی است که آریل شارون، مناخیم پگین، اسحاق شامیر ، اسحاق رابین ، موشه دایان و ... به آن پیوستند و به زودی تمام وزرا و سرکردگان رژیم صهیونیستی نیز به آن اضافه خواهند شد، همانهایی که تصور می کنند مطالبات ما در تحقق آزادی و مساوات خطری موجودیتی بر ضد دولت اسرائیل است.

به نوشته این تحلیلگر فلسطینی مصیبت واقعی فلسطینی ها بعد از توافق اوسلو در این نبود که بیشتر فلسطینی ها به دنبال استقلال اداری محدود نیستند، بلکه مصیبت در اینجاست که آن ها از استقاده از ابزارهای گفتگو برای ایجاد واقعیت های جدید فراتر از اشغالگری منع می شوند. آیا الان از روز روشن تر نیست که اقدام اسرائیل برای امضای توافقنامه های اوسلو  و دادن خودمختاری محدود به ما از این رو است که هزینه های زیادی برای آن نداشته باشد؟

اهمیت جنبش هایی نظیر بی دی اس که نشان دهنده تصمیم فلسطینی ها برای توسعه گفتمان خود و تمایل به تحقق عدالت و مساوات است، در اینجا نهفته است. به عبارت دیگر چیزی که بی دی اس را به تحرک وا می دارد، تمایل ما برای آزادی عقل ما از سرطان استعمار و ویروس اوسلو در مسیر رسیدن به آزادی بدون در نظر گرفتن خرافات استقلال است.

نویسنده این مقاله با ترسیم افق پیش روی جنبش تحریم اسرائیل ( بی دی اس) می نویسد: این ادعا که مبارزه برای عدالت و مساوات، یهودی ستیزی است، تفاوتی با این ادعا ندارد که افرادی نظیر نلسون ماندلا نژاد پرست باشند یا اینکه گاندی خشونت طلب باشد. به این ترتیب گزینه های ما به عنوان فعالان تحریم در دو احتمال دنبال می شود: اول گام برداشت در مسیر بیکو وماندلا و گاندی و بارکس و کینگ یا الگو قرار دادن افراد بدنامی نظیر منجسوزو پوتیلیزی و لوکاس مانجوبی. گزینه ما در این میان مشخص است، چرا که تنها گزینه ای است که ما را به سمت آزاد سازی فلسطین و تحقق صلح و ثبات و عدالت برای ساکنان آن می کشاند. 

استراتژی فعالان جنبش تحریم اسرائیل 

استراتژی جنبش تحریم اسرائیل و پشتیبانان آن را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد، بخش داخلی و بخش خارجی.

اول: فعالیت‌های خارجی: استراتژی جنبش بی دی اس مبتنی بر تغییر تدریجی است که از طریق آن گام اولیه برای تحریم اسرائیل و خارج کردن سرمایه‌گذاری‌ها در تمامی ابعاد اقتصادی و علمی و فرهنگی و ورزشی و نظامی از سرزمین‌های اشغالی به اجرا گذاشته شود. به این ترتیب می‌توان به هدف نهایی یعنی انزوای اسرائیل و تحمیل محاصره بین‌المللی بر این رژیم در ابعاد متعدد رسید.

بی دی اس پیچیدگی ائتلاف‌های بین‌المللی حامی اسرائیل و اختلاف رویکردهای بین‌المللی در این رابطه را می داند. به همین علت رویکرد خود را براساس " حساسیت روش " قرار داده است،‌ به این معنا که فعالیت جنبش و متحدان آن بر اساس ترسیم اهداف و استراتژی‌ها بر اساس شرایط داخلی و روش تعامل با آن‌ها است.

به همین علت هجمه های متعدد جنبش مذکور به صورت غیرمتمرکز دنبال می‌شود، برخی از فعالان این جنبش ممکن است تصمیم به تحریم تمامی دانشگاه‌های اسرائیل بگیرند،‌ در حالی‌ که برخی دیگر تحریم شرکت‌های فعال در سرمایه گذاری به شکل غیرقانونی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری و اراضی اشغالی سال 1967 را در دستور کار قرار دهند. بر همین اساس است که بیشتر فعالان اروپایی این جنبش – به عنوان مثال - سرمایه گذاری در شهرک‌های صهیونیست‌نشین را تحریم کردند، چرا که این اقدامات نه تنها نقض قوانین بین‌الملل به شمار می‌رود، بلکه قوانین و اقدامات اروپایی در زمینه ممنوعیت سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صهیونیست‌نشین را نیز نقض می‌کند.

در زمینه اجبار شرکت‌ها برای خارج کردن سرمایه گذاری از اسرائیل، فعالان این جنبش رویکردهای منظم و مستمری را برای حمله به شرکت‌های سرمایه‌گذار در اسرائیل (به ویژه در بخش شهرک‌سازی در کرانه باختری) آغاز کردند.

دوم: اقدامات داخلی: استراتژی جنبش بی دی اس در داخل اراضی اشغالی سال 1967 مبتنی بر تحریم کالاها و مؤسسات اسرائیلی و آگاه‌سازی فلسطینی‌ها در زمینه اهمیت این تحریم است. کمیته ملی تحریم کالاهای اسرائیلی و کمیته هماهنگی تحریم مردمی که اخیراً تشکیل شده است یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که برای بسیج افکار عمومی در این راستا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جنبش همچنین به دنبال تشدید رویکرد تولیدات ملی و ایجاد جایگزین‌ها در برابر کالاهای اسرائیلی از نظر کیفیت و قیمت است.

با وجود موفقیت‌های متمادی جنبش تحریم اسرائیل در ابعاد بین‌المللی، اما تأثیرگذاری این جنبش همچنان در سطح داخلی ضعیف است، چرا که بازارهای فلسطینی بعد از بازارهای آمریکا از نظر فروش کالاهای اسرائیلی در رتبه دوم قرار دارد. این موضوع تا حد زیادی به ضعف هماهنگی بین جنبش تحریم اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین باز می‌گردد. تشکیلات خودگردان همچنان بر روی احیای روند سازش و مذاکرات دوجانبه با طرف اسرائیلی حساب کرده است و نسبت به واکنش این رژیم در صورت پذیرش طرح تحریم فراگیر آن می‌ترسد. همچنین تحریم کالاهای اسرائیلی در نوار غزه نیز بسیار مشکل است،‌ به ویژه بعد از اینکه تونل های ارتباط بین مصر و نوار غزه از بین رفته و رژیم اسرائیل محاصره اقتصادی و تخریب کارگاه‌های غزه را در جنگ اخیر تشدید کرده است. 

دستاوردهای جنبش تحریم اسرائیل

با وجودی که جنبش بی دی اس از 10 سال پیش تشکیل شده است،‌ اما دستاوردهای عملی و نگرانی روزافزون اسرائیل از تأثیرات این جنبش در سه سال اخیر خود را نشان داده است، با وجود اینکه اطلاعات دقیقی در مورد تاثیر هجمه وسیع و تحریم کالاها بر رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وجود ندارد، اما واکنش‌های تند رژیم صهیونیستی در مورد فعالیت‌های این جنبش و برخی شاخص‌های اقتصادی نشان از آن دارد که فعالیت‌های جنبش بی دی اس به عامل مهمی برای نگرانی سرکردگان رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. 

در مورد تحریم آکادمیک و فرهنگی،‌ جنبش مذکور اخیراً رویکرد گسترده و جهانی برای تحریم علمی مؤسسات اسرائیلی آغاز کرده که باعث نگرانی سردمداران اسرائیل از تاثیر این تحریم ها بر دانشگاه های اسرائیل و آسیب دیدن نسل آینده صهیونیست‌ها شده است، چرا که به اعتقاد آنها این نسل باید مناصب عالی آینده رژیم صهیونیستی را برعهده بگیرند و به این ترتیب تصمیم‌سازی‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در آینده نیز تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار خواهد گرفت.

به عنوان مثال در نتیجه تلاش‌های متوالی فعالان این جنبش ، اتحادیه دانشجویان انگلیس که حدود 70 میلیون عضو دارد، به این تحریم‌ها پیوستند. همچنین اتحادیه دانشجویان در ایالت مهم اونتاریا نیز که بالغ بر 300 هزار عضو است، به این جنبش ملحق شدند. علاوه بر اینها برخی دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه  دی پول و وسترن شمالی آمریکا،‌ مؤسسات آموزشی رژیم صهیونیستی را تحریم کرده‌اند.

در ابعاد تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی که بیشترین نگرانی‌ها را برای این رژیم ایجاد کرده است، فعالیت‌های بی دی اس در دست توسعه است، سران رژیم صهیونیستی نگران این هستند که فعالیت‌های متمرکز و مبارزاتی این جنبش در آینده به نابسامان شدن اقتصاد اسرائیل و ایجاد اختلال و کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سرزمین‌های اشغالی منجر شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی یکی از مهم‌ترین منابع قدرت و توسعه اقتصاد رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

استراتژی جنبش تحریم رژیم صهیونیستی و فعالیت‌های تأثیرگذار آن – به عنوان مثال - در عرصه اروپا به اختلال نسبی و نابسامانی در برخی شرکت‌های اسرائیلی و شرکت‌های سرمایه‌گذار در سرزمین‌های اشغالی منتهی شده است، این موضوع باعث شده سود این شرکت ها کاهش پیدا کرده و آنها قدرت خود را در حفظ ارزش بالای بازارهای خود از دست بدهند.

با وجود اینکه هیچ آمار واقعی از خسارت‌های وارد شده به اقتصاد رژیم صهیونیستی در نتیجه تحریم اقتصادی آن وجود ندارد، اما دفتر مرکزی آمار رژیم صهیونیستی معتقد است که اقتصاد اسرائیل در نتیجه تحریم اروپایی بر ضد تولیدات کشاورزی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در سال‌های 2013 و 2014 بالغ بر 6 میلیارد دلار خسارت دیده است و احتمال دارد حجم این خسارت به 9.5 میلیارد دلار در پایان سال جاری برسد. 

مبارزه رژیم صهیونیستی با جنبش بی دی اس

توجه گسترده رسانه‌های جهانی و تحریم موجود از سوی برخی شرکت‌ها و تجمعات بزرگ آکادمیک بر ضد فعالیت‌های رژیم اسرائیل باعث ناراحتی سران رژیم صهیونیستی شده است. آنها از فقدان موقعیت جهانی خود وحشت‌زده هستند. رژیم صهیونیستی برای مقابله با این جنبش و فعالان آن دو استراتژی مرتبط با هم در پیش گرفته است: اول سرکوب داخلی و دوم تحریک متحدان خارجی بر ضد آن. 

کنیست رژیم صهیونیستی در سال 2011 قانونی موسوم به قانون تحریم را به تصویب رساند، این قانون از سوی دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در آوریل سال 2015 بر ضد تمام کسانی که خواستار تحریم اسرائیل هستند، به تصویب رسید. این قانون اجازه تعقیب قانونی و درخواست غرامت از کسانی که هویت اسرائیل داشته و خواستار تحریم آن به هر شکلی هستند را می‌دهد.

قانون مذکور همچنین به وزیر امور مالی اسرائیل حق می‌دهد تحریم‌های اقتصادی بزرگی بر ضد مؤسسات اسرائیلی که خواستار تحریم این رژیم هستند، اعمال کنند. علاوه بر این که رژیم اسرائیل روند سرکوبگری مستمری را بر ضد فعالان این جنبش در پیش گرفته و فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی در تعقیب و رصد آنها را افزایش داده است. 

این رژیم همچنین سفارت‌خانه‌های خود در تمامی نقاط مختلف دنیا را برای مقابله با روند رو به رشد بومی و بین‌المللی جنبش بی دی اس بسیج کرده است. اسرائیل همچنان سعی دارد از متحدان خود در آمریکا و اروپا در این راستا کمک بگیرد و تحرکات حقوقی گسترده‌ای را بر ضد رویکردهای تحریم اسرائیل دنبال کرده و سعی دارد قوانینی را برای جرم شناختن آن به تصویب برساند. تمامی این اقدامات برای کاستن از تاثیر تحریم اسرائیل و منصرف کردن گروه های مختلف برای ورود به این روند است. 

علاوه بر اینها متحدان اسرائیل به دنبال تصویب قوانینی هستند تا فعالیت‌های تحریم آکادمیک رژیم صهیونیستی را در قالب یهودی ستیزی قرار داده و برای آن‌ها مجازات‌هایی وضع کنند ، مانند اتفاقی که در مارس گذشته در ایالت ایلینوی آمریکا افتاده است. آنها همچنین سعی دارند تحریم کالاهای اسرائیلی را نژادپرستی قلمداد کرده و آن را جرم به شمار آورند. یکی از دادگاه‌های فرانسه چنین حکمی صادر کرده است.  

علاوه بر اینها متحدان رژیم صهیونیستی در آمریکا هجمه تأثیرگذاری بر ضد شرکت‌ها و مؤسسات تحریم ‌کننده اسرائیل آغاز کرده و رویکرد تقابل بین‌المللی با آن را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال شیلدون ادلسون میلیاردر آمریکایی - صهیونیستی معروف تلاش زیادی برای توقف رویکرد تحریم اسرائیل در آمریکا از طریق تأثیرگذاری بر مقامات سیاسی و مالی واشنگتن انجام می دهد. 

نتیجه گیری

شاید تحولات متوالی کنونی نتواند رژیم اسرائیل را در برابر مطالبات فلسطینی‌ها تسلیم کند، اما قطعاً می‌تواند خاستگاهی اساسی برای تقویت دستاوردها باشد تا افق آینده را بر اساس آن بنا کند، افقی که یا بتواند بر تصمیم‌سازی‌های راهبردی اسرائیلی‌ها تأثیرگذار بوده یا فعالیت‌های شرکت‌های خارجی و به ‌ویژه اروپایی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری را محدود سازد.

در چنین شرایطی رژیم اسرائیل به سختی می‌تواند از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بکاهد، این روند باعث کاهش ارزش شرکت‌های هدف شده و شرکت‌های بیشتری را به سمت تحریم اسرائیل جذب می‌کند، به ‌ویژه اگر این شرکت‌ها احساس کنند که ممکن است در صورت ایجاد مناسبات تجاری با اسرائیل در معرض تعقیب قانونی قرار بگیرند.

علاوه بر اینها موفقیت‌های متوالی جنبش بی دی اس در ابعاد اقتصادی و آکادمیک به افزایش تمرکز و پوشش خبری و تبلیغاتی در رابطه با فعالیت‌های این جنبش و دستاوردهای آن منجر می‌شود و این موضوع می‌تواند شاخص بزرگی از  موفقیت جنبش به شمار می‌رود. 
روند مستمر و روزافزون پوشش تبلیغاتی می‌تواند به صورت تدریجی به نتایج زیر منجر شود: 

-    افزایش نابسامانی در برخی شرکت‌های اسرائیلی و امکان اختلال در آنها. 

-    قدرت جنبش برای تحمیل برنامه‌های کاری خود در ابعاد بین‌المللی.

-    افزایش آگاهی مردم و توسعه بسیج عمومی در تحریم رژیم صهیونیستی و جذب فعالان جدید.

-    ارائه تمرکز بیشتر برای جنبش تحریم اسرائیل و تشویق شرکت‌های بیشتر به تحریم این رژیم.  

تمامی اقدامات رژیم صهیونیستی تاکنون موفق به توقف روند تحریم اسرائیل از سوی برخی مؤسسات و شرکت‌های اروپایی و آمریکایی و آسیایی نشده است. به‌ این‌ ترتیب می‌توان گفت افزایش روند تحریم اسرائیل به این معنا است که اشغالگری برای اسرائیلی‌ها هزینه بیشتری خواهد داشت و این روند می‌تواند به تغییر قواعد بازی در ابعاد داخلی منتهی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.