یک کارشناس یمنی در مصاحبه‌ای با تشریح آخرین تحولات در عرصه یمن گفت عربستان کارشکنی نکند امکان رسیدن به راه‌حل در مذاکرات کویت وجود دارد.

طرفداری سازمان ملل از گروه ریاض

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مذاکرات گروه‌های یمنی شامل هیئت ملی از صنعا به ریاست انصارالله و هیئت ریاض(مزدوران یمنی مورد حمایت عربستان) از روز جمعه سوم اردیبهشت به طور رسمی در کویت آغاز شده است.

هیئت ملی یمن به‌ریاست جنبش انصارالله پیش از آغاز این مذاکرات بر ضرورت توقف تجاوزات سعودی‌ها و مزدورانشان و تصحیح نقش سازمان ملل تأکید کرده بود.

"محمد جسار" تحلیلگر سیاسی یمنی در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به تشریح آخرین رویدادها در عرصه یمن و مذاکرات کویت با حضور گروه‌های یمنی پرداخت.

وی در این مصاحبه گفت: به طور کلی سازمان ملل و مخصوصا آقای "ولد شیخ" فرستاده این سازمان به یمن از گروه‌های وابسته به عربستان سعودی حمایت می‌کنند و نقش محوری و مهمی را که باید در قبال ملت یمن ایفا کنند فراموش کرده اند. آنها رنج ها، مشقت‌ها، محاصره و حملاتی را که ملت یمن با آن موجه است نادیده گرفته‌اند.

نماینده سازمان ملل هیچگونه صحبتی درباره نقض آتش‌بس از سوی عربستان نکرده است

جسار اضافه کرد: از مواضعی که ولد شیخ اخیرا اتخاد کرده کاملا آشکار است که وی از طرف عربستانی حمایت می‌کند و واضح‌ترین و آشکارترین موضوع در این باره این است که وی هیچگونه حرفی درباره نقض‌هایی که توسط عربستان صورت می‌گیرد نمی‌زند. انتظار می‌رفت وی درباره این نقض‌ها که حتی یک لحظه پس از توافق آتش‌بس متوقف نشده، سخنانی را مطرح می‌کرد. از سوی دیگر، مواضعی که وی در کویت مطرح کرده به هیچ وجه موضوع جدیدی نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی از خواسته‌های گروه وابسته به ریاض در مذاکرات کویت گفت: تاکنون هیچگونه اطلاعاتی درباره مذاکراتی که در کویت انجام می‌شود منتشر نشده است اما چیزی که واضح بوده این است که متاسفانه گروه وابسته به ریاض هیچگونه اراده‌ای از خود نداشته و تنها به بیان خواسته‌های کسانی می‌پردازد که آنها را به این مذاکرات اعزام کرده و به تامین مالی آنها پرداخته است. البته موضع عربستان در مذاکرات کاملا واضح است و آنها نمی‌خواهند که در این مرحله به راه‌حلی دست یابند چون هرگونه راه حل منطقی و عاقلانه باعث خواهد شد تا یمنی‌ها استقلال خود را بار دیگر به دست بیاورند و یمن را از دستان سعودی‌ها خارج کنند و در نتیجه عربستان در یمن بدون دستاورد خواهد ماند و نفوذ و تاثیر پذیری خود در همسایه جنوبی را از دست خواهد داد. عربستان یمنی را می‌خواهد که هیچگونه اراده‌ای از خود نداشته باشد اما با توجه به شرایط کنونی هرگز این خواسته عربستان محقق نمی‌شود.

عربستان کارشکنی نکند گام نخست برای رسیدن به راه‌حل سیاسی برداشته می‌شود

وی درباره مذاکراتی که هم اکنون در کویت در حال برگزاری است، گفت: به نظر می‌رسد که چه گروهی که از صنعا راهی کویت شده و چه گروهی که از ریاض راهی کویت شده و حتی تمام منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل نظامی نمی‌تواند به اوضاع کنونی در یمن پایان دهد و چاره‌ای جز برگزاری مذاکرات سیاسی وجود ندارد. عربستان در جنگ یمن میلیاردها دلار خرج کرد و در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه دیپلماتیک و رسانه‌ای شکست خورد و گروه‌های درگیر در یمن نیز به راه حل سیاسی در عرصه این کشور احساس نیاز کردند و در صورتی که عربستان در مسیر مذاکرات کارشکنی نکند، انتظار می‌رود که مذاکره کنندگان گام نخست برای رسیدن به راه‌حل سیاسی در یمن را بردارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.