قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی : چهاردوره از تشکیل شوراهای اسلامی گذشته و طی این دوره ها علاوه بر دستاوردهای خوب برای مردم و کشور، مشکلات زیادی گریبانگیر این پارلمان محلی گردید.

شوراها به بلوغ نرسیده اند

مهمترین دستاورد تشکیل شوراها مشارکت مردم در تعیین سرنوشت شان در مدیریت شهری و روستایی بوده ولی سهم خواهی های فراوانی در این مجموعه ها شکل گرفته و نارضایتی های زیادی را بدنبال داشته است.

بعلت وجود دلبستگی اعضا به منطقه سکونت خود در شوراهای اسلامی روستایی موجب شده این شوراها موفق ترعمل نمایند و درنتیجه دلسوزی برای عمران و آبادی در روستاها بیشتر بوده است. مزیتی که شوراهای شهر از آن محروم مانده اند.

سوء استفاده از جایگاه حقوقی شورا، تحمیل نیروی کار به بدنه شهرداری ها، ایجاد تنش های فراوان میان اعضا، تخصصی نبودن طرح های مصوب و رقابت ناسالم میان اعضای منتخب از مشکلات این مجموعه مهم مدیریت شهری ست.

به مناسبت روز " شوراها " و برای بررسی مشکلات پیش روی این مجموعه با دکتر سیدمحمد جعفری عضو شورای شهر ساری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان کشور، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران و مدیرمسول و صاحب امتیاز نشریه سراسری "ذهن بیدار" گفتگویی ترتیبب دادیم.

ابتدا از دکترجعفری در رابطه با حجم بالای مسولیت شان علاوه بر مسولیت مهم در پارلمان شهری سوال نمودیم که ایشان از 17 ساعت کار روزانه خبر می دهد و می گوید: در همه مجموعه هایی که مسولیت دارم، کارها را به مشاوران باتجربه واگذار و بر عملکرد مجموعه ها نظارت کامل دارم.

عضو شورای شهر ساری ایجاد شوراها را در گسترش تسلط مردم در حکومت مهم می خواند و می افزاید: با ایجاد شوراها مردم در مدیریت شهری و انتخاب شهردار نقش مستقیمی دارند.

دکتر جعفری با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از شوراها نتوانستند آنچنان که در قانون تبیین شده، به درستی ایفای نقش نمایند و خدمات ارائه دهند، اضافه می کند: شوراها جوان و نوپا بوده و به مرور زمان به بلوغ خواهند رسید و مشکلات مرتفع خواهد شد.

 

در کار گروهی موفق نبوده ایم

وی تنش های موجود در میان اعضای شوراها را ناشی از وجود سلیقه ها و افکار متفاوت می داند و یادآور می شود: هرچه فرهنگ مشارکت و کار دسته جمعی بالا برود، مشکلات کمتر خواهد شد. هنوز در کارهای گروهی و شورایی در حال تمرین هستیم و نتوانستیم به بلوغ کامل و لازم برسیم.

عدم تاثیرگذاری احزاب نیز نشان دهنده این موضوع ست که در کارهای گروهی موفق نبوده و اهداف شخصی را به کار گروهی ترجیح می دهیم.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران، تصویب پروژه های غیرکارشناسی در صحن شوراها را وجود افراد غیرمتخصص می داند و می گوید: مدیریت شهری در بحث شورایی باید با بهره گیریی از وجود متخصصین، بهترین تصمیمات را مصوب و اجرا نماید.

متاسفانه اعضایی که تخصصی در زمینه ای ندارند به مباحث ورود می کنند و نتیجه آن اجرای پروژه های غیرکارشناسی ست.

از دکترجعفری در رابطه با فعالیت اعضای شورا در ساخت و سازها و مشاهده انجام برخی موارد غیرقانونی سوال نمودیم که خاطرنشان می کند: اگر اعضای شورا از جایگاه قانونی خود سوء استفاده نکنند، منعی ندارد و گواه می دهم که اغلب اعضای شورای چهارم ساری از جایگاهشان استفاده نکردند.

 

تحمیل نیرو به شهرداری ها خیانت است

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان کشور در رابطه با این پرسش که چرا اعضاهای شوراها نیروهای خود را جهت اشتغال به بدنه شهرداری تحمیل می کنند، تاکید می کند: این اقدام خیانت به شهر است چرا که با ورود افراد غیرمتخصص به شهرداری راندمان کار پایین می آید و خروجی فعالیت ضعیف خواهد شد.

دکترجعفری با اشاره به اینکه تاکنون هیچگونه تحقیقات اساسی و علمی انجام نشده که چنددرصد نیروهای شهرداری ساری مازاد هستند، ادامه می دهد: در مدیریت اصولی می توان با نیروهای کمتری انجام وظیفه نمود.

وی با بیان اینکه تاکنون فردی را جهت اشتغال به شهرداریی معرفی نکرده ام، اضافه می کند: برای اینکه دولت نتوانست بستر اشتغال را برای جوانان مهیا کند هر هفته از 200 مراجعه کننده به دفترم، 80 درصد تقاضای اشتغال دارند.

عضو شورای شهر ساری در پاسخ به سوال ما، به شورای چهارم ساری نمره قابل قبول و بالای پانزده می دهد و می گوید: از همه تخصص های موردنیاز شهرداری در شورا حضور دارند و تعامل خوب میان شورا و شهرداری، عمران و آبادی شهر را بدنبال داشته است.

دکترجعفری در رابطه با نقطه ضعف شورای چهارم ساری می گوید: متاسفانه نتوانستیم از برآیند تمام تخصص ها در مدیریت شهری استفاده کنیم و جمع نمرات تک تک اعضا به مراتب بیشتر از نمرات گروه 13 نفره شوراست.

وی در رابطه با طیف افراد شرکت کننده در انتخابات شورای پنجم می افزاید: هرچه کار علمی تر و تخصصی تر باشد، متخصصین جرات حضور در انتخابات شوراها را پیدا می کنند و ورود افراد متخصص و سالم به بدنه شورا، آینده شهر و شهروندان را تضمین می کند.

دکترجعفری در پایان خاطرنشان ساخت: شورای چهارم ساری نشان داد که در بدترین شرایط اقتصادی هم می توان در جهت عمران و آبادانی گام برداشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.