رئیس شورای هماهنگی بانک ها: وام ده میلیون تومانی ازدواج غیرکارشناسی و غیرمنطقی است.

وام ده میلیون تومانی ازدواج؛ از رویا تا واقعیت
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با موضوع رویایی وام ازدواج، گفت: البته ما هم دوست داریم که مردم بتوانند راحتر زندگی خود را آغاز کنند اما برای وام ده میلیون تومانی ازدواج منابع مورد نیاز وجود ندارد.
همتی با بیان اینکه منابع محدود قرض الحسنه نزد بانک ها رو به کاهش است ادامه داد: در دو ماه اول امسال و تا کنون حدود 450 هزار.تقاضای وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی به ثبت رسیده است
او گفت: یکی از دلایل کاهش موجودی قرض الحسنه بانک مرکزی، افزایش سود طلبی در بانک هاست.
همتی افزود: تسهیلات قرض الحسنه فقط به ازدواج محدود نمی شود بلکه شبکه بانکی کشور سال قبل حدود هزار میلیارد تومان به کمیته امداد پرداخت کرده است.
محسن علیمردانی  عضو کمیته اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه با اشاره به 12 میلیون جوان در سن ازدواج اما نا توان در ازدواج ، به بحران و فاجعه این قشر پرداخت و گفت: رسیدگی به مشکلات جوانان باید در اولویت دولت باشد.
غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه ، از کاهش 300 هزار موردی ازدواج نسبت به پنچ سال قبل خبرداد رقم ثبت شده ازدواج را ششصد و هشتاد هزار ریال مورد بیان کرد.
او همچنین در اصلاح سخنان عبدالناصر همتی گفت: مصوبه مجلس برای وام ازدواج مبلغ ده میلیون تومان برای هر نفراست نه برای هر زوج.
همتی با بیان اینکه مبلغ قابل پرداخت بانک ها به عنوان قرض الحسنه، سالانه فقط 4 هزار میلیارد تومان بوده که آن هم فقط شامل ازدواج نمی شود افزود: با شرایط اقتصادی کشور و تعبیرهای غیر کارشناسی آقای مصباحی مقدم ، در حال حاضر تصحیلات تکلیفی 12 درصد هم به سختی قابل پرداخت است زیرا نرخ تمام شده پول درچرخه بانکی کشور بالای 20 درصد است.
او ادامه داد : نباید توقع مردم را از نظام و دولت بالا برد زیرا بیان اینکه تورم تک رقمی شده و سود تصحیلات بانکی هم باید کاهش  یابد انتظار مردم را از نظام بالا می برد.
همتی همچنین اطلاعات آماری و اقتصادی جناب مصباحی مقدم را نا چیز خواند و افزود: با فرمول ایشان دو تا دو هم چهار هم نمی شود.
علیمردانی عضوکمیته اجتماعی مجلس با گریزی به وام های کلان و ارزان قیمت بانک ها به کارمندان و مدیرانشان که باز پرداخت دراز مدتی هم دارد ادامه داد: چرا بانک ها برای پرداخت وام های ضروری همچو ازدواج  دست و دلشان می لرزد .
همتی در این زمینه در پاسخ به علیمردانی گفت: این امر بسیار عادی است و هر ارگانی می تواند برای کارمندانش تسهیلات ویژه ای در نظر بگیرد.
گفتنی است آقای مصباحی مقدم در بخش پایانی برنامه با بیان اینکه سیستم بانکی کشور گویا از سپرده های مردمی نفع بسیاری به جیب می زند و به این خاطر است که درپذیرش کم کاری هایش کوتاه نمی آید، به نشانه اعتراض از ادامه شرکت در این برنامه امتناع کرده و ضمن خداحافظی، تماس تلفنی را قطع کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.