رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: تهران، اصفهان و مشهد به عنوان سه شهر برتر کشور در حوزه طرح‌های دانش بنیان معرفی شدند و مشهد با ثبت ۴۱ طرح به عنوان سومین شهر دانش بنیان کشور شناخته شده است.

مشهد به عنوان سومین شهر دانش بنیان کشور معرفی شد

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسن علم‌الهدایی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: یکی از مشکلات و چالش‌های طرح‌های اختراعات نو این است که نوشته، طرح و ایده به نام خود فرد طرح نوشته نمی‌شود و متأسفانه چون نظارت جدی در بحث کپی رایت و سرقت علمی وجود ندارد نگرانی‌هایی وجود دارد.
وی افزود: در کشورهای پیشرفته روی موضوع سرقت‌های علمی بسیار حساس هستند و با خاطیان آن به سدت برخورد می‌شود و اگر مستندات فرد ارائه دهنده دقیق و صحیح نباشد قابل پذیرش نیست و آن طرح به عنوان یک طرح سرقتی محسوب می‌شود.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: در نظر داریم تا فکرها و ایده‌های برتر وارد پارک علم و فناوری خراسان شده و حاصل آن تولید یک محصول دانش بنیان باشد.
علم‌الهدایی در رابطه با برنامه‌های پارک علم و فناوری خراسان در بحث تحقق شعار سال در حوزه طرح‌های دانش بنیان، تصریح کرد: این مجموعه در بحث تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مورد تأکید مقام معظم رهبری در حوزه طرح‌های دانش بنیان برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است تا این خواسته‌ به‌‍حق معظم‌له در این حوزه عملی شود و تمامی مجموعه‌های دیگر هم باید در موضوع اقتصاد مقاومتی از نگاه شعاری و زبانی خارج شوند و این مهم را در اقدام و عمل نشان دهند.
وی تأکید کرد: بحث محتوایی و ثبت اختراع بسیار مهم بوده، چون طول مدت زمان اختراع کوتاه بوده و ایده محوری برای سال‌های اولیه بوده است و باید هر سه سال یک بار طرح پایش ایده اجرا شود.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان خاطرنشان کرد: بحث تجارت الکترونیکی و مالکیت فکری مورد توجه واقع شده و طرح‌هایی که دارای زمینه رشد و ارزش افزوده باشند مورد حمایت این مجموعه قرار می‌گیرند.
علم‌الهدایی به پذیرش 40 درصدی طرح‌‌های نوآوری ارائه شده به پارک علم و فناوری خراسان اشاره کرد و گفت: در سال‌های 88 تا 94، 607 طرح نوآوری ارائه شد که از این تعداد 274 طرح آن و معادل 40 درصد طرح‌ها مورد پذیرش واقع شده است و این طرح‌ها مورد کمک‌های بلاعوض و اعطاء تسهیلات ویژه واقع می‌شوند.
وی افزود: جشنواره فناوری‌های برتر مؤسسات دانش بنیان با تکیه بر نوآوری، تجاری سازی و صادرات فناوری در نیمه اول خرداد ماه امسال در مشهد برگزار می‌شود و اطلاعات تکمیلی در این رابطه متعاقباً اعلام خواهد شد.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه تهران، اصفهان و مشهد به عنوان سه شهر برتر کشور در حوزه طرح‌های دانش بنیان معرفی شدند، خاطرنشان کرد: مشهد با ثبت 41 طرح به عنوان سومین شهر دانش بنیان کشور شناخته شده است و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم قول‌های مساعدی در جهت حمایت از نخبگان و طراحان ایده‌های برتر داده است.
علم‌الهدایی بیان کرد: یکی از نگرانی‌های ما این است که شرکت‌های دانش بنیان دلخوش به خط تولید نباشند و نگاه‌ها به گونه‌ای باشد که اجرای طرح‌ها با شکست، ناکامی و تعطیلی شرکت‌ها و کارخانه‌ها همراه نباشد.
*50 درصد اختراعات مورد پذیرش واقع شدند
عباس پورزکی مدیر دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان، گفت: روز جهانی مالکیت فکری از سال 2002 نامگذاری شده و روز 26 آوریل (6 اردیبهشت) به این نام، نامگذاری شده است.
وی افزود: از سال 88 دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و سالانه 80 تا 100 اختراع مورد ارزیابی تخصصی علمی و کاربردی قرار می‌گیرد و به طور متوسط 50 درصد اختراعات با پاسخ مثبت این مجموعه همراه بوده است.
مدیر دفتر مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان درباره ویژگی طرح‌های قابل پذیرش، بیان کرد: طرح‌های ارائه شده جهت پذیرش باید قابلیت ساخت و اجرا را داشته باشند و تنها به ترسیم نقشه معطوف نشوند و طرح‌هایی که چنین قابلیتی ندارند مورد پذیرش واقع نمی‌شوند و طرح‌های پذیرش شده هم تا 20 سال فرصت اجرایی شدن را دارند.
پورزکی عنوان کرد: دفتر مالکیت فکری پارک علم فناوری خراسان بستر مناسبی را برای تمامی مخترعان و مکتشفان فراهم کرده و طراحان برتر را از مرحله ایده تا تجاری سازی ( از صفر و تا 100) مورد حمایت قرار می‌دهد و نگاهی حمایتی را نسبت به تمامی طرح‌ها و ایده‌های مخترعان و مکتشفان دارد.
*باید از اقتصاد تک محوری و بودجه نفت رها شویم
داوود کاوه مشاور اجرایی پارک علم و فناوری خراسان، گفت: دنیای امروز یک دنیای رقابتی بوده و به شدت بحث رقابت را شاهد هستیم و اگر این موضوع را کتمان کنیم خودمان را گول زده‌ایم.
وی افزود: کسی می‌تواند در این جامعه گوی سبقت را برباید که دارای خلاقیت، فکر سازی و ایده سازی باشد.
مشاور اجرایی پارک علم و فناوری خراسان خاطرنشان کرد: کشورهای دنیا هزینه زیادی در این حوزه صرف می‌کنند و باید در این رابطه بهتر و مطلوب‌تر از گذشته عمل کنیم.
کاوه با تأکید بر اینکه باید از اقتصاد تک محوری و بودجه نفت رها شویم، گفت: رسالت اکثر دانشگاه‌های بزرگ کارآفرینی بوده که به عنوان یک ایده و طرح مطرح شده و به عنوان یک کالا ارائه می‌شود و باید از اقتصاد تک محوری و بودجه نفت رها شده و خودکفا شویم.
در پایان این نشست از کتاب «درآمدی بر اختراعات و روش‌های جستجوی آن» که در 14 سرفصل توسط نیکا خواجه‌پور به نگارش درآمده است رونمایی شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.