قدس آنلاین: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در حال حاضر حمایت دولت برای افزایش فضای گلخانه ای در کشور به صورت تأمین ۸۰ درصد نیاز اعتباری احداث سازه گلخانه ای از محل سرمایه های ثابت بلند مدت است.

نمایشگاه گل و گیاه به کار خود پایان داد/ تقدیر از تولیدکنندگان برتر با حضور مسوولان شهری

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، احمدرضا رییس زاده در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه، گیاهان دارویی و فضای سبز شهری، ماهیان و پرندگان تزیینی، اظهار کرد: سیاست گذاری و حمایت های دولتی سازمان جهاد کشاورزی در بخش گل و گیاه بر رویکرد حمایت از فعالیت های گلخانه ای تمرکز دارد. 

وی با اشاره به بحران کم آبی در مرکز کشور به ویژه استان اصفهان گفت: در موضوع صرفه جویی آب در کشاورزی، شاخص های مختلفی مطرح می شود که مهمترین آن ها تبیین الگوی کشت و جایگزین کردن کشت هایی با نیاز آبی کم و نیز توسعه کشت و کار گلخانه ای است.

وی اضافه کرد: کشت های پرمصرف مانند سبزی و صیفی را باید از فضای سبز باز به گلخانه ها انتقال داد زیرا مصرف آب در گلخانه ها یک ششم تا یک دهم کمتر از مصرف آب در فضای باز است.

به گفته وی با رویکرد مذکور در سه سال اخیر، فضای گلخانه ای در استان اصفهان بیش از 400 هزار هکتار افزایش یافته است.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: هم اینک هشت تشکل گلخانه ای در اصفهان فعال است که در صورت راه اندازی اتحادیه می توانند مطالبات خود را از دولت و دستگاه های خدمات رسان پیگیری کنند. بنابراین با رویکرد جدید توسعه گلخانه ای در کشور، جای اتحادیه گلخانه داران خالی است و نیاز به وجود چنین اتحادیه ای بیش از گذشته احساس می شود.

میزبانی نمایشگاه از بازدیدکنندگان دیگر استان ها 

همچنین مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به استقبال بالای مردم از پنجمین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه، گیاهان دارویی و فضای سبز شهری، ماهیان و پرندگان تزیینی افزود: این نمایشگاه، بازدیدکنندگان زیادی نیز از سایر استان ها داشت.

احمد سلیمانی پور در مراسم اختتامیه این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه فرصتی برای ارایه توانمندی ها و تکنولوژی های نو است و برگزاری این نمایشگاه در ابتدای اردیبهشت ماه فرصت مناسبی برای نمایش تازه ترین نمونه های گل و گیاه فراهم کرد.

وی اضافه کرد: سازمان پارک ها در این نمایشگاه موفق شد از طریق طرح هایی مانند استفاده از آب خاکستری برای آبیاری باغچه ها در منازل، پیام خود مبنی بر مصرف صحیح آب با توجه به بحران خشکسالی را به مخاطبان انتقال دهد و امیدواریم در سایر غرفه های این نمایشگاه نیز به موضوعات مصرف صحیح آب پرداخته شده باشد و این طرح ها در سال آینده به صورت هم افزا و در قالب یک طرح جدید و منسجم به مردم ارایه شود.

وی با اشاره به این که اصفهان در گذشته یک باغ شهر بود که 300 کیلومتر مادی در آن وجود داشت، افزود: اکنون سرانه فضای سبز هر شهروند به 26 مترمربع محدود شده در حالی که استاندارد فضای سبز برای حفظ سلامت هر فرد 49 مترمربع است. 

معاون سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: این سازمان در نمایشگاه گل و گیاه امسال با در اختیار داشتن فضایی به مساحت چهار هزار مترمربع، بخشی را به تولیدکنندگان بازار گل و گیاه، بخشی را به برگزاری مسابقه کیفی در این حوزه و نیز بخشی را به نمایش انواع گل های آپارتمانی و شاخه بریده اختصاص داد.

سعید خاکی افزود: سازمان میادین در راستای افزایش فرهنگ استفاده از گل و گیاه در منازل، در طول سال گذشته 20 جشنواره متنوع در بازار گل و گیاه برگزار کرده و در آخرین رویداد برگزار شده در این حوزه در اسفند 94 ، 500 هزار بازدیدکننده به بازدید از بازار گل و گیاه پرداختند. 

وی تأکید کرد: این جشنواره ها با هدف ایجاد شور و نشاط بین مردم و نیز آموزش و ایجاد فرهنگ مصرف گل و گیاه در بین دانش آموزان و فروش ویژه گل و گیاه در ایام خاص سال برگزار می شود.

به گفته وی به مناسبت اعیاد شعبانیه نیز جشنواره گل و گیاه دیگری در اصفهان برگزار می شود و پروژه بازار بزرگ گل و گیاه اصفهان نیز کلنگ زنی خواهد شد.

گفتنی است در ادامه این مراسم با حضور رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، اعضای شورای شهر، مدیران شهری و رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی اصفهان، از غرفه داران و تولیدکنندگان برتر در زمینه های مختلف تقدیر شد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.