تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه آرمان‌شهر اسلامی باید مبتنی بر اصل امت اسلامی شکل بگیرد، گفت: معنویت، اخلاق، امنیت و عدالت اجتماعی، شاخصه‌های اصلی آرمان‌شهر اسلامی هستند.

  معنویت، اخلاق، امنیت و عدالت اجتماعی، شاخصه‌های آرمان‌شهر اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی در جمع تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای خراسان رضوی، اظهار کرد: ویژگی‌های شهر آرمانی یا مدینه فاضله، جزو مسائلی است که از سال ها قبل توسط حکما، فیلسوفان و خردمندان مطرح می شده است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تعاریف واژگان گوناگون مطرح در جامعه شناسی هم چون قبیله، طایفه و ... اظهار کرد: خداوند متعال در کلام الله مجید از جامعه اسلامی به عنوان امت یاد می‌کند، چرا که امت از نظر لغوی به مجموعه ای دارای قصد، مقصد، حرکت و پویایی اطلاق می شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه طرح واژه امت از سوی حضرت حق دارای نکات بسیار مهمی است، افزود: ساکنان شهر اسلامی که مبتنی بر امت اسلامی ایجاد می شود، انسان های دلداده به خداوند متعال، دارای مقصد واحد، حرکت و پویایی و همچنین امام و مقتدا هستند.
وی با تاکید بر اینکه شاخصه های شهر اسلامی برای شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک و روستاها تفاوتی ندارد، تصریح کرد: هم چنان که مسئله ای همچون ناامنی در شهر تهران آسیب به حساب می آید، در یک شهر کوچک یا روستا نیز حائز اهمیت است. بنابراین باید تحقق شاخصه های شهر اسلامی در همه شهرها و روستاهای کشور مورد توجه باشد.

شوراها و تحقق دغدغه‌های مردمی
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه به نقش شوراهای شهر و روستا در تحقق شهر اسلامی اشاره و عنوان کرد: اعضای این شوراها به عنوان نمایندگان مردم باید در راستای تحقق شاخصه های آرمان شهر اسلامی گام بردارند و مسائلی هم چون عمران و آبادانی، تسهیل زندگی مردم، دسترسی همگانی و توزیع عادلانه امکانات، رعایت موازین اخلاقی و تامین امنیت عمومی را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه شوراها کمک بسیار خوبی برای مردم، مدیران و دست اندرکاران امور هستند، تصریح کرد: اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم باید دغدغه های آن ها و توسعه یافتگی شهر و روستایشان را در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و قوانین پیگیری کنند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه توسعه یافتگی برای شهرها و روستاها یک ضرورت است، افزود: اما این امر باید با نگاه همه جانبه و متوازن در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه در غیر این صورت حواشی متعددی را به دنبال خود ایجاد خواهد کرد و نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.

تثبیت جایگاه شوراها
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تاکیدات کلام الله مجید بر امر شورا، گفت: بر این اساس شوراها دارای مبنای قرآنی هستند و افزون بر این در قانون اساسی و قوانین موضوعه نیز به عنوان اسناد بالادستی جایگاه مستحکمی دارند.
وی افزود: در این شرایط آنچه مهم جلوه می کند و به تثبیت جایگاه شوراها منجر می شود، عملکرد آن ها و اعضایشان است. به این ترتیب اگر شوراها در راستای رعایت حقوق مردم، عمران و توسعه یافتگی مبتنی بر قانون و منافع عمومی عمل کنند، فرایند تثبیت جایگاهشان تسریع می شود.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان هم چنین از توسعه شخصی به عنوان آفت مسئولیت یاد و عنوان کرد: اعضای شورا، باید شهردارانی کارآمد و حافظ منافع عمومی انتخاب کنند، از نگاه های شخصی و منفعت طلبی بپرهیزند و تفاوتی در رفتار و زندگی آن ها پیش از انتخاب و پس از آن مشاهده نشود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عملکرد شوراها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با گذشت زمان شاهدیم که شاخصه هایی هم چون انضباط مالی، عملکرد شورایی، کار کارشناسی و تلاش در راستای رفع دغدغه های مردمی در شوراها تقویت می شود و ارتقای جایگاهشان را به همراه می آورد.

خدمت رسانی شوراها به زائران امام رضا(ع)
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به منشور هفت گانه مقام معظم رهبری در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی اشاره و تصریح کرد: در این حکم ماموریت های جدیدی برای آستان قدس رضوی تعریف شده که مسئله خدمت رسانی به زائران و تسهیل امر زیارت از مبدأ تا مبدأ هم چون گذشته مهم ترین آن هاست.
وی در ادامه نقش شوراهای شهر و روستای خراسان رضوی را در کمک به تحقق این ماموریت، مهم ارزیابی و عنوان کرد: همه شهرها و روستاهای استان، میزبان زائران حضرت رضا(ع) هستند و باید در فرایند خدمت رسانی به زائران به صورت موثری نقش ایفا کنند.
در ابتدای این دیدار رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به عضویت 8 هزار و 300 نفر در دو هزار شورای شهر و روستای استان، گفت: همه این افراد خود را خادمان حضرت رضا(ع) می دانند و آماده هستند در راستای ارتقای خدمات زائران یاری‌گر آستان قدس رضوی باشند.
بصیری پور همچنین به نقش ویژه شوراها در نظام جمهوری اسلامی اشاره و اظهار کرد: شوراها برای دستیابی به جایگاه واقعیشان در وهله اول باید خود را باور کنند و از ظرفیت موجود حداکثر بهره را ببرند. در وهله بعد نیز دیگران باید این نقش و جایگاه را باور کنند و یاری‌گر شوراها باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.