نخلستان های گسترده در شهرستان بم یکی از مهمترین جاذبه های اقتصادی کرمان پس از پسته محسوب می شوند و طی سال گذشته معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام برای کشور ارزآوری داشته اند.

 سال گذشته به اندازه ۳.۵ میلیون بشکه نفت، خرما صادر کرده ایم 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، استان کرمان دومین سطح زیر کشت نخلستانهای کشور را دارد و یک سوم خرمای ایران در استان کرمان تولید می شود، این درحالی است که تنها در این بخش در شرق استان کرمان ۴۰۰ هزار نفر فعال هستند.

در واقع اقتصاد بسیاری از کشاورزان در شرق و جنوب استان کرمان تک محصولی و برمبنای تولید خرما بنا نهاده شده و خرما نیز بعد از پسته در استان کرمان دومین محصول ارزآور محسوب می شود.

در حالیکه کشور با مشکلات مختلف در خصوص اقتصاد نفتی مواجه است به نظر می رسد توسعه قابلیت های ارزآوری غیر نفتی در استانهای غیر برخوردار از نفت باید در سال اقتصاد مقاومتی با جدیدت بیشتری دنبال شود.

در همین راستا حمایت از کشاورزان نخل دار در استان کرمان که بخش عمده ای از خرمای مرغوب کشور را تولید می کنند، می تواند در رونق اقتصادی استان و خلق ثروت نقش قابل توجهی را ایفا کند.

این در حالی است که فرماندار بم در گفتگو با مهر اظهار داشت: در سال گذشته ۴۱ هزار تن محصول خرما از شهرستان بم برداشت و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شد.

در سال گذشته ۴۱ هزار تن محصول خرما از شهرستان بم برداشت و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شد رضا اشک افزود: خرمای تولیدی در بم بسیار مرغوب تر از خرمای تولیدی در سایر استانهای کشور و از نوع مضافتی و با طعم خاص است و شهرت جهانی است.

وی تصریح کرد: این میزان خرما در سال ۹۴ به ۲۲ کشور مختلف جهان صادر شده است و هر چند که به نظر می رسد که کشورهای اسلامی در ماه رمضان مهمترین مقصد خرمای بم است اما این محصول به دلیل مرغوبیت به اکثر قاره های جهان صادر شده است.

وی افزود: شغل اصلی اکثر مردم شهرستام تولید خرما است و حمایت از این قشر می تواند توان تولید رقابتی در سطح بین المللی را افزایش دهد.

دلال بازی و آفت و تغییر اقلیم چالشهای اصلی تولید خرما

وی ادامه داد: در سال گذشته ارزآوری خرما شهرستان معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت بوده است و این ظرفیت میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای اقتصاد نفتی باشد.

اشک افزود: شهرستان بم به دلیل سطح بالای زیر کشت و مرغوبیت تولید نقش بالقوه ای در این زمینه دارد.

وی جلوگیری از دلال بازی، جلوگیری از شیوع آفت، عدم وجود بازار داخلی مناسب

وی افزود: معرفی چنین ظرفیتهایی به بخش خصوصی و حمایت از سوی دولت می تواند منجر به سرمایه گذاری در زمینه های بسته بندی و برند سازی برای محصولات با مزیت می شود و درنتیجه می توانیم گام موثری در زمینه اقتصاد مقاومتی برداریم.

اشک به روند رو به رشد تولید محصولات خرما در شهرستان بم اشاره کرد و افزود: توسعه برپایه مطالعات علمی و استفاده از پتانسیلها و ایجاد زیر ساختهای مورد نیاز در نهایت به سرمایه گذاری در این زمینه منجر خواهد شد.

برای توسعه این صنعت باید سرمایه ها را در بخش صنایع جانبی در بخش بالا دستی و پایین دستی جذب کنیم و به کشاورزان انگیزه دهیم وی ادامه داد: خرمای تولیدی در بم از کیفیت بسیار مطلوب صادراتی برخوردار است و مشتریهای بالقوه ای در بازار جهانی دارد.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پتاسیلهای اقتصادی بخش خرما در شرق استان کرمان گفت: تولید خرما در فهرج، بم، ریگان، نرماشیر و بروات در شرق استان کرمان به صورت گسترده و با کیفیت بسیار مطلوب انجام می شود.

موسی غضنفرآبادی ادامه داد: خوشبختانه خرما هر سال میلیون ها دلار برای کشور ارزآوری دارد و استان کرمان بخش قابل توجهی از این ارزآوری را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: برای توسعه این صنعت باید سرمایه ها را در بخش صنایع جانبی در بخش بالا دستی و پایین دستی جذب کنیم و به کشاورزان هم انگیزه بدهیم.

طرح های علمی و مطالعاتی توسعه تولید خرما در دستور کار قرار گیرد

نماینده مردم شرق استان کرمان افزود: آفت زنجره خرما، پدیده خشکیدگی خوشه خرما، دلال بازی و کاهش قیمت محصول، عدم بسته بندی مناسب، ورود خرمای بی کیفیت سایر استانها به نام بم در بازار از مهمترین چالشهای این صنعت است.

غضنفرآبادی ادامه داد: نداشتن بسته‌بندی شکیل و مناسب موجب می‌شود که خرمای دیگر استانها با دست‌های پنهان سودجویان با نام‌های دیگر وارد بازار شود و خرمای نامرغوب با نام رطب مضافتی بم به دست مصرف‌کننده برسد.

وی با بیان اینکه اقدامات سودجویان می‌تواند شهرت و اعتبار خرمای بم را به خطر اندازند گفت: باید برای رفع این مشکلات چاره جویی کرد.

وجود واسطه‌ها موجب گران شدن قیمت خرما شده و به این ترتیب رطب مضافتی بم با قیمت بیشتری به دست مصرف‌کننده می‌رسدوی تاکید کرد که باید در بخش بسته بندی خرما با جدیت بیشتری وارد شویم و جذابیتهای بالایی را در بحث مارکتینگ محصول ایجاد کنیم.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت: وجود واسطه‌ها موجب گران شدن قیمت خرما شده و به این ترتیب رطب مضافتی بم با قیمت بیشتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد که در این زمینه باید برای حذف دلالان تلاش بیشتری را انجام دهیم.

وی مبارزه با آفت زنجره خرما را نیز بسیار مهم دانست و افزود: این آفت طی سالهای اخیر نخلستانهای منطقه را آلوده کرده است که باید با مطالعات علمی، سم پاشی هوایی و همکاری کشاورزان برای رفع این چالش عمده تلاش کنیم در غیر این صورت تولید محصول را به شدت کاهش می دهد.

محمد اسلامی تولید کننده خرما در بماظهارداشت: خرمای در مجموع شهرستانهای استان کرمان در سال حدود ۵۰ میلیون دلار ارزآوری دارد می نشان از اهمیت تولید این محصول در کشور دارد.

وی افزود: عدم بسته بندی مناسب و تولید محصولات بی کیفیت و بی توجهی به حفظ جایگاه اقلامی همانند خرمای مضافتی بم موجب شده است رفته رفته جایگاه کیفی محصولات نیز در ذهن بازار داخلی مخدوش شود.

وی ادامه داد: هر چند اقداماتی توسط تعاونی ها و خوشه صنعتی خرما در کرمان روی داده است اما این اقدامات نیز بیشترین نمودی که داشته در گزارش عملکردها و خبرهای مسئولان این نهادها است.

حمایت از کشاورزان و ایجاد زمینه های سرمایه گذاری و صادرات این محصول در حالی می تواند در زمینه ارزآوری تولیدات غیر نفتی تاثیر گذار باشد که در مقابل چالشهای عمده ای همچون شیوع گسترده آفت زنجره خرما، دلال بازی و عدم بسته بندی و برند سازی مناسب نیز این بازار را تهدید می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.