پس از حصول ثبات نسبی در سیاست اقتصادی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موقعیتی قرار گرفته است که به عنوان دستگاه متولی هماهنگی در سیاست‌گذاری اشتغال، برنامه «رشد اقتصادی از مسیر فقرزدایی اشتغال‌محور» را تدوین کرده است.

برنامه «رشد اقتصادی از مسیر فقرزدایی اشتغال‌محور» تدوین شده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان ارزش افزوده نیروی کار در بنگاه های کوچک و متوسط در سال 1394 را 2.7 درصد اعلام کرد و از تدوین برنامه «رشد اقتصادی از مسیر فقرزدایی اشتغال‌محور» در این وزارتخانه خبر داد.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، کار و رفاه اجتماعی، «علی ربیعی» در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت الله خامنه ای گفت: آمارهای رسمی نشان می‌ دهد در یک سال گذشته، میزان رشد ارزش افزوده تولیدشده در کشور 0.7 درصد بوده اما ارزش افزوده نیروی کار جدیدی که در بنگاه‌های زیر 10 نفر شاغل به کار شده‌اند 2.7 درصد بوده است.
وی افزود: بنگاه‌های زیر 10 نفر در زمره بنگاه‌های کوچک و متوسط به شمار می روند و هم‌اکنون 85 درصد شاغلان در این بنگاه ‌ها کار می‌کنند. همین امر امید به تعدیل مشکل بزرگ بیکاری را تقویت کرده است.
ربیعی گفت: پس از حصول ثبات نسبی در سیاست اقتصادی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در موقعیتی قرار گرفته است که به عنوان دستگاه متولی هماهنگی در سیاست‌گذاری اشتغال، برنامه «رشد اقتصادی از مسیر فقرزدایی اشتغال‌محور» را تدوین کرده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم توجه همزمان به کمیابی سرمایه، فراوانی نیروی انسانی، بیکاری انباشت‌شده و فقرزدایی تاکید کرد.
وی گفت: همه آسیب‌های اجتماعی برآمده از بیکاری نیست و تغییرات سبک زندگی نیز بر شیوع آنها موثر است. با این همه برنامه‌ اشتغالزایی تدوین‌شده بر کاهش آسیب‌های اجتماعی اثر می‌گذارد.
به گفته وی برنامه رشد فقرزدای اشتغال‌محور با سیاست توسعه تعاونی‌ها و مردمی کردن اقتصاد که در برنامه های سه سال گذشته این وزارتخانه بوده، سازگار و هم‌ سو است.
وی افزود: سیاست رشد اقتصادی و توسعه اشتغال از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط، پنجره‌ای به سوی بازنگری سیاست اقتصادی و اشتغالزایی در کشور می‌گشاید. اقتصاد ایران میراث‌دار عادات ذهنی‌ای است که پرداختن به کارهای چشمگیر، سرمایه‌بر و زمانبر را اولویت می‌دهد اما ساختار جمعیتی، نیازهای جامعه و شرایط جهانی نیز تغییر کرده است.
وزیر دولت یازدهم ادامه داد: مناطق توسعه‌نیافته و محروم کشور باید با اتکا بر توسعه صنایع کوچک و متوسط که سرمایه‌بر نیستند و همزمان نیروی زیادی را شاغل می‌کنند، توسعه یابند. این راهبرد، همزمان به دلیل اتکای بسیار کمتر به سرمایه‌های بزرگی که تامین آنها فقط در توان دولت است، سهم مشارکت مردم در اقتصاد را افزایش می‌دهد.
وی از پوشش بیمه سلامت برای 10 میلیون نفر شهروند فاقد بیمه درمان خبر داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر قاطع این افراد در مناطق حاشیه شهری زندگی می‌کنند و کارگران مشاغل غیررسمی اند. همچنین سیاست رسمی کردن مشاغل غیررسمی که اصلاحی بزرگ در اقتصاد ایران است دنبال می شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برنامه مهم ما در سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌ها نیز توسعه درمان به مناطق حاشیه‌ای و محروم است.
ربیعی یادآوری کرد: در سیاست‌ها و برنامه‌های رفاهی به ایجاد پنجره واحد رفاهی نیز پرداخته‌ایم و همزمان سعی شده است تا نقصان بزرگ نظام رفاهی در ایران یعنی دسترسی نداشتن به داده‌های قابل اتکا برای شناخت گروه‌ها و افراد نیازمند حمایت برطرف شود.
به گفته وی، «دستاوردهای مهمی در زمینه تهیه نقشه فقر و همچنین تکمیل اطلاعات لازم برای شناخت افراد نیازمند حمایت اجتماعی، حاصل شده که از جمله در طرح حذف گروه‌های پردرآمد از دریافت یارانه، به‌کار آمده است».
ربیعی از تدوین لایحه حمایت از معلولان، تداوم برنامه تهیه مسکن معلولان، اجرای بیمه زنان سرپرست خانوار، حمایت از کودکان در معرض آسیب و برنامه‌های بهبود زندگی سالمندی و بازنشستگی به عنوان دیگر اقدام های این وزارتخانه نام برد.
وی یادآوری کرد در دو سال گذشته شکاف ایجاد شده میان تورم و مزد کاهش یافت و در سه سال گذشته، نرخ افزایش مزد بر نرخ تورم پیشی گرفت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارتقای کیفیت زندگی کارگران و بازنشستگان و بهسازی وضع صندوق‌های بازنشستگی را از دیگر برنامه های آتی این وزارتخانه اعلام کرد.
وی گفت: بزرگ ترین خرسندی کارگر امنیت شغلی، درآمد مستمر و کار باکرامت و شایسته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز حفظ نیروی شاغل فعلی، بهبود معیشت ایشان و افزایش شاغلان دغدغه اصلی دولت است.
ربیعی گفت: توسعه اجتماعی عدالت‌ محور، رشد اقتصادی فقرزدا و اشتغال‌محور، صیانت از گروه‌های نیازمند حمایت و آسیب‌پذیر و مشارکت بنیادین در تعدیل آسیب‌های اجتماعی، برای وزارتخانه اولویت داشته است.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در آستانه روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران، با تجلیل از وفاداری و ثبات قدم جامعه کارگری در قبال انقلاب و نظام بر «حل مشکلات جامعه کارگری»، «تقویت تولید داخلی»، «ضرورت مقابله جدی با قاچاق کالا» و «ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه ایرانی» تاکید کردند.
رهبر انقلاب افزودند: به جامعه کارگری، کارفرمایان و مسئولان دولتی خوش بین هستم اما واقعیت این است که کار در جاهایی می لنگد و برخی علل و عوامل نمی گذارد تلاش ها به نتیجه لازم برسد. مسئولان تلاش کنند و با شناخت و رفع این رخنه ها، شتاب حرکت پیشرفت کشور را افزایش دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.