تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر ضرورت افزایش اعتماد عموم مردم به سازوکارهای اداری آستان قدس، گفت: مجموعه اداری وابسته به بارگاه منور حضرت رضا(ع)، سازمانی «از مردم، با مردم و برای مردم» است.

 آستان قدس رضوی؛ از مردم، با مردم و برای مردم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی در شورای معاونان و مشاوران آستان قدس رضوی افزود: وجود مقدس حضرت رضا(ع) همواره مورد عشق و ارادت مردم بوده اند و خواهند بود. اما عملکرد ما باید به گونه ای باشد که مردم به سازوکارهای اداره حرم شریف و موقوفات ایشان نیز اعتماد مضاعفی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه اعتماد از طریق بخشنامه و سخنرانی جلب نمی شود، گفت: در صورتی می توانیم این مقصود را حاصل کنیم که در عملکردها و خروجی های افراد و بخش های مختلف سازمان، رویه های اعتماد ساز را به منصه ظهور برسانیم.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در تبیین این موضوع به فعالیت های اقتصادی آستان قدس رضوی اشاره و عنوان کرد: فعالان اقتصادی به طور معمول کسب سود بیشتر را معیار کار خود قرار می دهند. اما ما علاوه بر درآمد زایی، باید مسائلی هم چون شأن آستان قدس رضوی، تبعات فعالیت اقتصادی و تصوری که به واسطه این اقدام در ذهن مردم ایجاد می شود را مد نظر قرار دهیم.
وی نوع رفتار افراد اعم از خادمان، کارمندان و مدیران آستان قدس رضوی را به عنوان دیگر مولفه موثر بر اعتماد سازی برشمرد و تصریح کرد: این موضوع تنها به زمان و مکان خدمت افراد محدود نیست. بلکه مردم همواره از یک فرد منسوب به آستان مبارک حضرت رضا(ع) انتظار دارند، رفتاری شایسته و متناسب با شأن این مجموعه داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از «نحوه انجام تعهدات» به عنوان دیگر عامل موثر بر اعتماد عمومی یاد و عنوان کرد: نقض عهد از سوی هر کسی که باشد، امری تقبیح شده به حساب می آید. اما برای آستان قدس رضوی بیشتر از دیگران ناشایست جلوه می کند.
تولیت آستان قدس رضوی یکی از نتایج افزایش اعتماد مردم را توسعه موقوفات و نذورات دانست و تصریح کرد: امروز مردم ما هم چون گذشته متدین هستند و در امور خیریه فعالانه عمل می کنند. بر این اساس اگر ما بتوانیم آن ها را نسبت به هزینه کرد مفید و حساب شده موقوفات و نذوراتشان مطمئن کنیم، مشارکت بیشتری در این زمینه خواهند داشت.

بازنگری فعالیت های آستان قدس رضوی
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش دیگری، ماموریت آستان قدس رضوی را «یک رسالت فرهنگی و اثر گذار در رابطه با نوع انسان» تعریف و تصریح کرد: نشر معارف دینی و قرآنی و فرهنگ ائمه اطهار(ع)، تسهیل در امر زیارت توأم با معرفت و اثربخشی، توجه به نیازمندان و مستضعفان با اولویت مجاوران حضرت رضا(ع) و بهره برداری از موقوفات متناسب با نیات واقفان، از جمله خدماتی است که متناسب با این ماموریت باید ارائه شود.
وی سپس ضمن تاکید بر اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در حکم انتصاب تولیت، مهم ترین سند بالادستی و بیانیه مأموریت های آستان قدس رضوی است، گفت: تمام اقدامات مجموعه های وابسته به آستان مقدس حضرت رضا(ع) باید بازنگری و با ماموریت های جدید منطبق شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: سند چشم انداز 20 ساله آستان قدس رضوی نیز باید متناسب با این ماموریت ها بازنگری و اموری هم چون حمایت از مستضعفان و محرومان به آن افزوده شود.
وی استفاده از همه امکانات و ظرفیت های آستان قدس رضوی در راستای عمل به مأموریت های محوله را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: در تمام بخش های آستان قدس رضوی شامل مدارس، دانشگاه ها، تربیت بدنی، موسسات فرهنگی، بخش های اجتماعی، شرکت های اقتصادی و ... باید فعالیت ها متناسب با رویکردهای کلان مجموعه باشد و هیچ ظرفیت و امکانی نباید خارج از حوزه ماموریت آستان قدس ایجاد و به کارگیری شود.
تولیت آستان قدس رضوی در این بخش اهتمام مرحوم آیت الله واعظ طبسی نسبت به وحدت رویه مجموعه آستان قدس رضوی را یاد آور شد و گفت: به نظر من ایشان یکی از مدیران بسیار مقتدر کشور بودند و مجموعه ای منحصر به فرد هم چون آستان قدس رضوی را به خوبی مدیریت کردند. امروز نیز ما موظفیم متناسب با ماموریت های جدیدمان به این روند ادامه دهیم.
تجمیع ظرفیت ها برای تسهیل زیارت محرومان
تولیت آستان قدس رضوی، فراهم آوردن شرایط زیارت افراد مستضعف و محروم را اقدامی متناسب با دو رویکرد زائر محوری و حمایت از محرومان دانست و گفت: به برکت وجود حضرت رضا(ع) ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری بسیاری در مشهد مقدس وجود دارد که در صورت تجمیع آن ها می توانیم بستر تشرف بسیاری از ارادتمندان ساحت قدسی حضرت رضا(ع) را فراهم کنیم.
مهندس مهدی عزیزیان، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این جلسه با اشاره به پیشرفت های آستان قدس رضوی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در شرایط کنونی نیز بر اساس حکم مقام معظم رهبری و نظرات حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، افق های جدیدی در مجموعه ترسیم شده است که کمیسیون ها و کارگروه هایی برای تحقق آن ها تشکیل داده ایم.

بازدید از اداره مرکزی آستان قدس رضوی
پیش از این نشست، تولیت آستان قدس رضوی با حضور در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی از بخش های اداری معاونت املاک و اراضی، معاونت فنی و عمران موقوفات، دبیرخانه کل، مدیریت بودجه، مدیریت بازرسی، موسسه اعتباری رضوی و ... بازدید کرد و از نزدیک با نحوه خدمت رسانی این بخش ها آشنا شد.
در این بازدید که بیش از دو ساعت به طول انجامید، تعدادی از مراجعه کنندگان که برای پیگیری امور اداری مرتبط با املاک و اراضی موقوفه آستان قدس رضوی در این مجموعه حاضر شده بودند، سوالات و مسائل خود را با حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در میان گذاشتند و تولیت آستان قدس رضوی نیز ضمن پاسخ گویی به برخی نکات، دستورات لازم برای پیگیری امور مردم و بررسی راهکارهای رفع مشکلات را صادر کرد.
وی هم چنین با مدیران و کارمندان بخش های مختلف نیز به گفت و گو پرداخت و ضمن آشنایی با فرایندهای کاری، نظرات آن ها درباره حوزه های خدمتیشان و مشکلات مردم را نیز مورد بحث قرار داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.