۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲
کد خبر: 373936

خسرو سینایی - کارگردان فیلم "جزیره رنگین" - گفت: سینما هنر ذهن و تفکر است که منجر به ساخت زیبایی می شود.

خسرو سینایی: سینما هنر ذهن و تفکر است

خسرو سینایی - کارگردان فیلم "جزیره رنگین" - گفت: سینما هنر ذهن و تفکر است که منجر به ساخت زیبایی می شود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، خسرو سینایی پس از حضور در استان هرمزگان، به مناسبت روز ملی خلیج فارس و اکران فیلم "جزیره رنگین" در جمع هنرمندان و هنرجویان سینما درباره فیلم سازی گفت: اولین قدم برای هر فیلمساز این است که بداند دوربین و سایر وسایل و تجهیزات، به عنوان ابزار در اختیار ذهن و تفکر فیلمساز قرار دارد و شناخت از آن‌ها مهم است اما فیلم در ذهن و به وسیله تفکر و آگاهی ساخته می‌شود.

وی به یاد گرفتن زبان فیلم تأکید کرد و افزود: یک ادیب، زبان فارسی و یک فیلمساز نیز باید زبان تصویر را بشناسد و در کل، سینما هنری ترکیبی از ادبیات و تجسمی است که با خلاقیت فیلمساز به یک اثر سینمایی منحصر به فرد تبدیل می شود.

کارگردان فیلم "جزیره رنگین" بیان کرد: خلاقیت و نگاه و فکر خلاقانه و جسورانه نیز از دیگر ملزومات فیلمساز است و باید این قدر جسارت داشته باشد که چیزهای اضافی فیلمش را دور بریزد تا به تصاویر ناب و خاص برسد.

سینایی به نحوه استفاده موسیقی در فیلم اشاره کرد و افزود: موسیقی آن قدر برای فیلم محترم است که در صورت عدم نیاز نباید از آن سوء استفاده شود.

وی یادگیری و رعایت قواعد فیلم‌سازی را مهم دانست و بیان کرد: اما یک فیلمساز نباید بنده قواعد شود و در کل احاطه بر همه هنرهای موجود می تواند او را سریع‌تر و بهتر به هدف مورد نظر در ذهنش برساند.

خسرو سینایی به ساخت فیلم مستند اشاره کرد و گفت: در ساخت فیلم مستند رعایت سه وظیفه‌ی جمع آوری همه اطلاعات ممکن، انتخاب و گزینش اطلاعات با جرات کامل و ترکیب اطلاعات بسیار حائز اهمیت است و باعث تولید اثری مورد قبول و نظر مخاطب می شود.

این کارگردان به تعهد فیلمساز نسبت به فیلمش تأکید کرد و افزود: فیلم یک اثر ماندگار و یک سند معتبر و دائمی است و فیلمساز در مقابل اسناد و چیزهایی که به مخاطب ارائه می دهد مسئول است پس حتی‌المقدور سعی شود مطالب و تصاویر ارائه شده منطبق با حقیقت و واقعیت باشد.

وی بیان کرد: ساختن فیلم با لذت همراه است، زیرا هنر برای آرامش و تغذیه روح است؛ بنابراین نیاز است چشم، گوش، زبان و ذهن فیلم ساز تربیت شود تا چیزهای زیبا را درک و آن را از طریق ابزار هنر و فیلم به مخاطب ارائه دهد.

در ادامه، فیلم "سردی آهن" از آثار خسرو سینایی پخش و هنرجویان به نقد و بررسی این اثر پرداختند.

مرحله دوم کارگاه سینایی نیز با فاصله چند ساعته برگزار شد که در این کارگاه نیز فیلم مستند "جواهرات ملی ایران" به نمایش درآمد و درباره تکنیک و محتوای آن صحبت و گفتگو شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.