قدس آنلاین/ صبا کریمی: نوروز امسال اتفاق شگفت‌انگیزی در سینما افتاد و آن هم چیزی نبود جز استقبال بی‌سابقه مردم از فیلم‌های اکران شده که کلیدش با اکران «من سالوادور نیستم» زده شد. این فیلم در شرایطی اکران شد که مردم درگیر کارهای آخر سال بودند اما حضورشان در سینماها همچنان پرشور بود، با آغاز اکران نوروز این استقبال بیشتر شد و نمایش فیلم‌ها به سئانس‌های نیمه‌شب هم رسید.

 حال مردم خوب است، سینما می‌روند

نکته جالب توجه اینکه با پایان تعطیلات این روند همچنان به سیر صعودی خودش ادامه داد و مردم همچنان به تماشای فیلم‌ها علاقه نشان دادند. با توجه به گفته‌های فوق این سؤال در ذهن مطرح می‌شود که علت استقبال مردم از سینما طی ماه‌های اخیر چه بوده و چه اتفاق تازه‌ای رخ داده یا در حال شکل گرفتن است که مردم چنین به هنر و سینما علاقه‌مند شدند. غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما و رئیس شورای‌عالی تهیه‌کنندگان در این‌باره معتقد است: فروش خوب و قابل توجه فیلم‌ها در اکران نوروزی و اقبال مردم به سینما برآیند مجموعه‌ای از شرایط است که باید تک تک آنها مورد بررسی قرار گیرد. اولین دلیل را می‌توان حال خوب مردم دانست. به نظر می‌رسد مردم نسبت به سال‌های قبل حال بهتری دارند و همین مسأله باعث می‌شود که از منازلشان خارج شوند. البته این استقبال محدود به سینما نیست، اگر شما به گالری‌های نقاشی، سالن‌های تئاتر، پارک‌ها و دیگر مراکز فرهنگی هم سری بزنید متوجه می‌شوید که حضور مردم در همه جا بیشتر شده است.

 سینما؛ انتخاب اول مردم برای گذران اوقات فراغت
وی در ادامه افزود: طبیعتاً سینما به عنوان مکانی که امکانات بیشتری را در اختیار مردم قرار می‌دهد و به عنوان مرکزی که هم ارزان و سرگرم کننده محسوب می‌شود و هم اینکه زمان خوبی ‌را پر می‌کند و می‌تواند ایجادکننده آرامش باشد، گزینه اول بسیاری از مردم است. البته کسانی هم که علاقه‌مند به هنرهای دیگر همچون نقاشی و تئاتر هستند به گالری‌ها و سالن‌های نمایش می‌روند و آنجا هم استقبال به همین منوال است و این اتفاق در مورد سالن‌های ورزشی هم به همین ترتیب رخ می‌دهد.
تهیه‌کننده «قرمز» تأکید کرد: به عقیده من امیدی در مردم ایجاد شده و این امید بعد از پیروزی برجام شکل جدی‌تری به خود گرفته است. حتی اگر هنوز هم برجام کاملاً اجرا نشده باشد اما تا همین جا هم باعث امیدواری مردم شده و همین مسأله به حال خوب مردم انجامیده است. نگاهی به حضور مردم در انتخابات اخیر هم گویای چنین موضوعی است. این اتفاق در فضای فرهنگی کشور هم رخ داده و به همین دلیل است که شاهد حضور چشمگیر مردم در عرصه‌های هنری و فرهنگی هستیم.
 غوغای تبلیغات در فضای مجازی
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: موضوع دیگری که به فروش فیلم‌ها کمک قابل توجهی کرده بحث تبلیغات است. تبلیغات در سال‌های اخیر شکل تازه‌ای به خود گرفته است؛ علاوه بر تبلیغات متداول در تلویزیون شکل تازه آن را در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای شاهد هستیم. فضای مجازی این روزها غوغا می‌کند و افراد علاقه‌مند به سینما و ورزش که بخش اعظم آن هم جوانان تشکیل می‌دهند اهل اینترنت و فضای مجازی‌اند و در شبکه‌های اجتماعی مختلفی همچون اینستاگرام، تلگرام و... تبلیغات بسیاری در مورد فیلم‌ها و فعالیت‌های فرهنگی می‌بینند. این در حالی است که پیش‌تر تبلیغات غیررسمی‌ به صورت شفاهی و عموماً به مهمانی‌ها و محل کار محدود می‌شد، اما فضای مجازی دنیای تازه‌ای را ایجاد کرده که هر لحظه برای فیلم‌های در حال اکران تبلیغ و نظر جدیدی در دسترس است. وی ادامه داد: شکل دیگر تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای است که به استقبال مردم از فیلم‌ها کمک کرده است. این شبکه‌ها بیشتر برای جذب مخاطبان به برنامه‌های خودشان این تبلیغات را پخش می‌کنند که به صورت رایگان است و دسترسی به تیزرهای تبلیغاتی هم کار سختی نیست و در سایت‌های بسیاری قابل دسترس است. مجموع این عوامل استقبال از سینما و فروش بالای فیلم‌ها را توجیه می‌کند.

 هنرمندان نسبت به مردم مسؤولند
تهیه‌کننده «جنگ نفتکش‌ها» تاکید کرد: با این وجود چیزی که به عنوان سینماگر، گالری‌دار و صاحبان مراکز فرهنگی و هنری نباید از آن غافل شویم این است که تماشاگران و مخاطبان مهمانان عالی‌قدر ما هستند و باید بدانیم آنها بر سر اهالی هنر منت می‌گذارند و احترام به آنان ضروری است؛ پس ما هم باید به فکر ارتقای سطح کیفی آثارمان و جذاب‌تر کردن آن باشیم و بدانیم این تولیدات هرچقدر بیشتر سرگرم کننده باشند مخاطبان بیشتری هم خواهند داشت. گاهی متولیان هنر فراموش می‌کنند که سینما هنر- صنعت است و در عین حال که باید پیامی ‌را به مخاطب برساند لازم است سرگرم کننده و جذاب هم باشد تا مخاطب ارتباط بهتری با آن برقرار کند. ضمن این که تنوع ژانرها هم عامل مهمی ‌در جذب مخاطبان است که می‌تواند همه سلایق را در بربگیرد.
موسوی گفت: نکته‌ای که در پایان باید به آن اشاره کنم مسؤولیتی است که بر دوش مسؤولان است که نگذارند مردم ناامید شوند. چراکه اگر مردم این بار ناامید شوند به لاک خودشان بازمی‌گردند و قطعاً این برای همه ما زیان بار خواهد بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.