قدس آنلاین/ نیشابور: آرامگاه حكيم عمر خيام و شيخ‌فريدالدين عطار با حضور ميهمانان داخلي و خارجي همايش بين‌المللي پيوند علم و عرفان با عنوان «اوج انسان» در نيشابور گلباران شد.

 تمايل به صلح و آباداني، فرهنگ اين ديار است

در اين مراسم 20 متخصص برجسته از دانشگاه‌هاي هاروارد، كلمبيا، آكسفورد، استنفورد، بركلي و ايتاليا از هشت كشور جهان و چهره هاي برجسته علمي و فرهنگي ايران شركت كردند.
همايش بين المللي پيوند علم و عرفان با عنوان «اوج انسان» نيز پس از اين مراسم در محل فرهنگسراي سيمرغ نيشابور آغاز شد.
فرماندار نيشابور در مراسم آغازين همايش گفت: نيشابور در طول تاريخ همواره از مهم‌ترين مراكز دانش بوده كه دانشمنداني چون حكيم عمرخيام و فريدالدين عطار را به ايران و جهان عرضه كرده است.
غلامحسين مظفري افزود: اين شهر حوادث تلخ و شيرين زيادي را گذرانده و ققنوس‌وار زنده شده و انسان‌هاي بزرگ و برجسته بسياري را به تاريخ تقديم كرده است.
وي ادامه داد: به قول ريچار بولت، شرق شناس برجسته آمريكايي نيشابور زماني يكي از شهرهاي بزرگ جهان و رقيب شهرهاي قاهره و بغداد بوده است.
فرماندار نيشابور گفت: شكل گيري نخستين ديوانسالاري ايراني پس از اسلام در دولت سلجوقي و ضرب سكه در نيشابور ثبت شده و اين سامان دروازه تمدني مشرق زمين بوده است.
وي افزود: نيشابور امروز براي به دست آوردن جايگاه خود قامت افراشته و در دوران تدبير و اميد مي‌خواهد ميراث خود را به جهانيان معرفي كند.
بر اساس این گزارش همچنین استاندار خراسان رضوی در این مراسم  نقش نیشابور را در تاریخ و تمدن ایران بسیار حایز اهمیت خواند و گفت: نیشابور، فیرزوه درخشان علم و عرفان ایران است.
علیرضا رشیدیان نیز در همایش «اوج انسان» در محل فرهنگسرای نیشابور بیان کرد: نیشابور با گسترش روابط علمی – فرهنگی با جهان نقشی مهمی در توسعه فرهنگی- اقتصادی استان داشته است.
وی با اشاره به حضور عرفا و عالمانی هم چون فضل بن شاذان، خرقانی، فردوسی، عطار تا ادیب نیشابوری در خراسان رضوی بیان کرد: این اسامی و برکات علمی و فرهنگی آن‌ها برای خراسان بزرگ و ایران اسلامی شکوه آفریده و نیشابور را به فیروزه درخشان ایران تبدیل کرده است.
وی با اشاره به نقش تاریخی نیشابور در برقراری رابطه علمی، فرهنگی و اقتصادی با جهان افزود: نیشابور مهد علم و اندیشه، ادب و فرهنگ در زمان گذشته و سبب رونق علمی خراسان بوده است.
رشیدیان ابراز کرد: بزرگان نیشابور سال‌ها عمر خود را در راه معرفت صرف کردند و این شهر با این اقدام‌های علمی در سطح جهان پرآوازه شده است.
استاندار با بیان اینکه توجه به ابعاد نو آثار خیام و عطار دریچه جدیدی را به روی مردم باز خواهد کرد، ادامه داد: شاید در ظاهر میان علم و عرفان ارتباطی نباشد، ولی عرفان به دنبال تعالی روح است و طب به دنبال تعالی جسم که هر دوی این‌ها برای رسیدن به اوج، برای انسان لازم و ضروری است.
استاندار گفت: این شهر با وجود تحمل ناملایماتی همچون سیل و زلزله و تاخت‌و‌تاز دشمنان خارجی، در طول تاریخ پابرجا مانده و به نگین افتخارات ایران تبدیل شده است.
در این مراسم همچنین پروفسور ريچارد‌بوليت، استاد دانشگاه كلمبيا با بیان اینکه مهاجرت پناهندگان نيشابوري به شهرهاي گوناگون در دوران حمله مغول آغاز تكامل شعر و ادب فارسي بود، افزود: پس از حمله مغول به اين شهر شاعران بزرگ فارس به تركيه مهاجرت كردند كه اين مهاجرت تكامل شعر و ادب فارسي را رقم زد.
استاد دانشگاه كلمبيا گفت: شاعران و عارفان زيادي از اين سرزمين ظهور كردند، نيشابور پیش از اسلام شهري با پنج هزار جمعيت بود كه اين جمعيت در سال هزار و 150 ميلادي به 150 هزار نفر رسيد.
وي افزود: نيشابور در آن دوران پايتخت سياسي نبود، ولي شهري رشد يافته بود و تجارت پنبه در دوران اسلامي سبب رشد و رونق اين شهر شد.
پروفسور بوليت با اشاره به فعاليت‌هاي ادبي عطار نيشابوري در اين شهر در دوران حمله غزها و مغولان در سده 12 ميلادي ادامه داد: با توجه به درك آن زمان، داستان تراژيك عطار چنان رشدي را در وي رقم زد كه در تاريخ ادبيات ماندني شد.
وي گفت: به دليل تجربه جنگ‌هاي زياد در نيشابور، تمايل به صلح و آباداني فرهنگ اغلب اين ديار است.
 شایان به ذکر است، همايش پيوند علم و عرفان با عنوان «اوج انسان» با حضور متخصصان و انديشمندان برجسته ايراني و خارجي چهارشنبه هفته گذشته در نيشابور آغاز شد  و پنج‌شنبه نیز به كار خود پايان  داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.