در حالی که ایران به آرامی در حال پیوستن مجدد به اقتصاد جهانی است، عمان نیز در حال تبدیل شدن به دروازه ورود شرکت های ایرانی به بازارهای جدید در آسیا، آفریقا و جهان عرب است.

  عمان دروازه ورود ایران به بازارهای جدید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، عمان شریک ایران در تنگه هرمز است و به رغم عضویت در شورای همکاری خلیج فارس، دارای روابط مستحکمی با تهران است. در حالی که ایران به آرامی در حال پیوستن مجدد به اقتصاد جهانی است، عمان نیز در حال تبدیل شدن به دروازه ورود شرکت های ایرانی به بازارهای جدید در آسیا، آفریقا و جهان عرب است.
ظهور عمان به عنوان یک قطب ارتباط دهنده ایران به چند قاره در راستای سیاست خارجی مستقل این سلطان نشین حاشیه خلیج فارس است که اغلب خارج از چهارچوب شورای همکاری خلیج فارس عمل می کند.
اکنون که ایران از تحریم های غرب رها شده، عمان فرصت های جدیدی برای اثبات خود به عنوان یک کوریدور تجاری مهم پیدا کرده است.
ایران در ماه مارس اعلام کرد که یک سرمایه گذاری مشترک 200 میلیون دلاری با عمان انجام می دهد. این سرمایه گذاری تحت عنوان پروژه خودروسازی ارکید، شامل ساخت یک کارخانه خودروسازی در دوکم، در ساحل عمان است. صندوق سرمایه گذاری دولتی عمان و یک سرمایه گذار عمانی در این پروژه شریک شرکت ایران خودرو خواهند بود.
شرکت ایران خودرو قصد دارد سال آینده تولید خودرو در عمان را آغاز کند و تا قبل از سال 2018 تولید خود را به 20 هزار دستگاه برساند. به گفته مسئولان ایران خودرو تنها 5 هزار دستگاه از تولیدات این شرکت در عمان فروخته خواهد شد و 15 هزار دستگاه دیگر به کشورهای اتیوپی، اریتره، سودان و یمن صادر خواهد شد. ایران همچنین قصد دارد پروژه های دیگری در بخش های نانوتکنولوژی، ساخت بیمارستان و برقراری پروازهای مستقیم بین عمان و چابهار را اجرا نماید.
افت شدید قیمت نفت موجب بروز مشکلات شدید بودجه ای برای عمان شده است. عمان مانند دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مصمم است تا به منابع درآمدی خود تنوع ببخشد.
در جریان سفر مارس 2014 حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به عمان، مقامات دو کشور توافق کردند که خط لوله ای 124 مایلی از زیر دریا احداث کنند که گاز ایران را به عمان انتقال دهد. عمان قصد دارد با استفاده از صادرات ال ان جی، وابستگی خود به درآمدهای نفتی را کاهش دهد. واردات گاز ایران همچنین می تواند موجب کاهش مصرف ال ان جی در داخل این کشور و افزایش ظرفیت صادرات به کشورهای دیکر شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.