قدس آنلاین: افرادی که قصد نفوذ دارند ویزای دانشجویی یا شرکت در سمینار علمی در کشور را دریافت کرده و به جای اینکه به مسائل علمی بپردازند به ایجاد فتنه، شکاف بین مردم و مسئولان و ناامید ساختن آحاد جامعه می‌پردازند

نقش جدید ویزاهای دانشجویی و سمینارهای علمی!

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پاسخ به این پرسش که با توجه به طرح مسئله نفوذ دشمن از سوی مقام معظم رهبری، دیپلماسی علمی چه آسیب‌هایی به دنبال دارد؟ گفت: این نکته‌ای بسیار مهم است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، بحث نفوذ را در همه ابعاد به ویژه در تبادلات دانشجویی و علمی باید مراعات کرد.

 

مختاری افزود: ما در این یکی دو دهه اخیر با این مسئله مواجه بودیم که دشمن از طرق مختلف می‌خواست به کشور نفوذ و هجمه‌ای وارد کند و در نتیجه آرمان‌های مقدس امام(ره) و شهدا را به نوعی خدشه‌دار کند. دیپلماسی علمی یکی از راه‌های نفوذ دشمن است و اعزام و پذیرش اساتید و دانشجو می‌تواند قالبی برای این نفوذ باشد.

 

وی با بیان اینکه حتی سفرهای مسئولان کشورها نیز می‌تواند یکی از اشکال نفوذ دشمن در داخل کشور باشد، گفت: ما نمی‌توانیم این داد و ستد علمی در کشور را نداشته باشیم. ما نمی‌توانیم با توجه به رشد فزاینده علوم، راه‌ها را ببندیم و ارتباط علمی با دنیا و مراکز علمی را قطع کنیم، اما اگر قرار است این ارتباط برقرار باشد، باید با ظرافت و دقت اجرا شود و دانشجویانی که قرار است تحت عنوان فرصت مطالعاتی بیایند یا بروند، حساب شده انتخاب شوند و دستگاه‌های امنیتی کشور با دغدغه بیشتری باید این مساله را ملاحظه کنند.

 

چگونه دیپلماسی علمی می‌تواند به نفوذ دشمن منجر شود؟

وی با بیان این‌که یکی از ابزارهای تحقق نفوذ دشمن در کشور دیپلماسی علمی است، گفت: اگر دولت و نهادهای امنیتی غافل باشند، ممکن است خطرهایی در دیپلماسی علمی برای نظام روی‌ دهد.

 

مختاری در پاسخ به این پرسش که چگونه دیپلماسی علمی راه نفوذ دشمن را باز می‌کند؟ گفت: اگر دشمن بخواهد به کشوری وارد شود، باید فرم و قالبی وجود داشته باشد و چه چیزی بهتر از اینکه در قالب فرصت مطالعاتی وارد شوند و حتی ممکن است بخواهند به حوزه علمیه نفوذ کنند و با کم و کیف داخل حوزه یا جریان‌های فکری داخل این نهاد آشنا شوند. این کار نمی‌تواند به صورت آزاد صورت گیرد و نیازمند شکل و فرم دولتی و سیاسی است.

 

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اظهار کرد: بعضا افرادی که قصد نفوذ دارند ویزای دانشجویی یا شرکت در سمینار علمی در کشور دریافت کرده و وارد کشور می‌شوند، اما به جای اینکه به مسائل علمی بپردازند به ایجاد فتنه، شکاف بین مردم و مسئولان و ناامید ساختن آحاد جامعه، تخریب افکار عمومی نسل جوان و ورود فرهنگ منحط به داخل کشور و رواج پوچی در کشور می‌پردازند.

 

وی افزود:‌ این‌ها به دنبال آن هستند که اطلاعاتی را از داخل کشور به خارج مخابره کنند که خطری برای نظام است و باید دولت‌مردان به ویژه متصدیان امنیتی کشور در این خصوص هوشمندانه عمل کنند. البته صد در صد دیپلماسی علمی به این کار منجر نمی‌شود، اما اگر در صد نفر دو نفر هم باشند خطرناک است.

 

مختاری ادامه داد: ما باید اشراف داشته باشیم و دیپلماسی علمی محدود در مرز داد و ستد علمی باشد. در برخی از دوره‌ها از جمله دوره اصلاحات افرادی که به خارج اعزام شدند، بعضا بدون رعایت قاعده بوده و متاسفانه این مسئله به پروژه نفوذ منجر شد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که حوزه‌های علمیه چگونه می‌توانند جلوی این راه‌های نفوذ را بگیرند؟ گفت: حوزه‌های علمیه می‌توانند کار ارشادی انجام دهند و طلاب، اساتید و مجتهدین باید دولت مسئولان و عامه مردم را ارشاد کرده و خطر نفوذ دشمن در این شکل و فرم را هشدار دهند.

 

مختاری در پایان گفت: متاسفانه بخشی از حوزه‌های علمیه کمتر همراهی و همکاری می‌کنند ولی در راستای نگرانی‌ مقام معظم رهبری همه حوزه‌های علمیه باید این کار را انجام دهند. مقام معظم رهبری خود با عناصر نفوذی مواجه بوده‌اند و به آثار منفی این راه نفوذ اشراف دارند و از این‌رو حوزه‌های علمیه باید در تبعیت از مقام عظمای ولایت، خطر نفوذ دشمن را به دولتمردان، مسئولان، دانشمندان، اساتید دانشگاهی و خصوصا کسانی که ایاب و ذهاب به دنیای خارج دارند، متذکر شوند تا جلوی نفوذ دشمن را گرفت.

ایکنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.