طلوع کتاب در شهر آفتاب+عکس

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تنها دو روز مانده به آغاز رسمی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران. نمایشگاه کتاب امسال با تغییرات چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته کار خود را آغاز می‌کند که از مهمترین آنها، مکان جدید نمایشگاه است. نمایشگاه کتاب تهران که تا پیش از این از نداشتن مکانی ثابت رنج می‌برد و عمده انتقادات به مسئولان اجرایی در این زمینه بود، امسال با تفاهم‌نامه‌ای که میان ارشاد و شهرداری به امضا رسیده است، خانه جدیدی به دست آورده است.

طبق تفاهم‌نامه میان ارشاد و شهردای، قرار است نمایشگاه کتاب تهران به مدت 10 سال به صورت رایگان در شهر آفتاب برگزار شود. هر چند این شائبه مطرح شد که رایگان بودن نمایشگاه تنها در یک سال جاری و یا در پنج سال آینده است، اما مسئولان نمایشگاه اعلام کرده‌اند که طبق تفاهم‌نامه، این مکان به مدت 10 سال به صورت رایگان در اختیار ارشاد برای نمایشگاه کتاب قرار می‌گیرد و این خط قرمز آنهاست. 

شهر آفتاب که به طور رسمی کار خود را با نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران کار خود را آغاز می‌کند، قرار است از این پس مکانی برای برگزاری تمامی نمایشگاه‌‌های بین المللی تهران باشد. از این رو آماده‌سازی آن از ماه‌های پایانی سال 94 سرعت بیشتری به خود گرفت تا اینکه در نهایت فضایی به وسعت بیش از 120 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفت تا بیش از دو هزار ناشر داخلی و بیش از 100 موزع در بخش لاتین و عربی به ارائه آثار خود بپردازند. هرچند هنوز مراحل آماده‌سازی به طور کامل به اتمام نرسیده و حتی در داخل محوطه شهر آفتاب برای رسیدن به سالن‌های مختلف با دشواری همراه است و اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه انجام نگرفته، اما شهر آفتاب از روز چهارشنبه، 15 اردیبهشت‌ماه، میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

از روز شنبه، 11 اردیبهشت‌ماه، نیز غرفه‌های ناشران به آنها تحویل داده شده و محموله‌های کتاب یکی پس از دیگری وارد محوطه شهر آفتاب می‌شود. ناشران در این روزها علاوه بر غرفه‌سازی، با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که از جمله آنها ممنوعیت تردد کامیون‌ها از اتوبان خلیج فارس است. روز گذشته سرهنگ حمیدی، رئیس پلیس راه راهور ناجا، در این رابطه گفت: بر اساس قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی کشور، تردد هرگونه کامیون از اتوبان خلیج‌فارس ممنوع است. برخلاف آنکه مسئولان نمایشگاه کتاب از این موضوع اطلاع داشتند، اما هیچ‌گونه هماهنگی با مسئولان پلیس راهور برای رفع این مشکل انجام ندادند.

نمایشگاه کتاب امسال با تغییرات دیگری نیز همراه است که از جمله آن حضور میهمان ویژه است. امسال روسیه به عنوان میهمان ویژه در این رویداد فرهنگی حضور دارد که آثار و برنامه‌های خود را در غرفه‌ای به وسعت 270 متر اجرا می‌کند. همچنین قرار است هیئتی متشکل از 45 نفر از ناشران، نویسندگان و مسئولان فرهنگی این کشور در نمایشگاه حضور داشته باشند. همچنین قرار است نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور نیز در برنامه اختتامیه حاضر باشد.

از سوی دیگر، وزارت ارشاد تلاش کرد تا با استفاده از تخصیص بیشتر یارانه کتاب و هدفمند کردن آن، از احتمال ریزش مخاطبان در نمایشگاه کتاب بکاهد؛ از این رو امسال بن‌های کتاب علاوه بر دانشجویان، طلاب و اهالی قلم، به اقشار دیگری مانند  دانش‌آموزان، کتابداران و مهدهای کودک نیز در نظر گرفته شد. 

هرچند انتقال نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب، مکانی که خارج از شهر است و به نظر می‌رسد برگزاری نمایشگاه کتاب با آن وسعت و جمعیت مخاطبان مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد، در نگاه نخست تصمیمی نادرست به نظر برسد، اما ثابت ماندن نمایشگاه در مکانی که ساختاری نمایشگاهی دارد می‌تواند در جهت کیفیت کار کمک  کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.