سخنگوی انصارالله یمن تأکید کرد که جدی نبودن و ناتوانی طرف مقابل در اتخاذ تصمیمات از جمله مهمترین موانع بر سر راه موفقیت مذاکرات صلح در کویت است.

کسی که دنبال صلح نیست عذر و بهانه می‌تراشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن در گفتگو با شبکه خبری المسیره با بیان اینکه کسی که دنبال صلح نیست به دنبال عذر و بهانه‌های واهی برای تعطیلی مذاکرات است،‌ گفت: ما این را به خوبی درک می‌کنیم که طرفی وجود دارد که می‌خواهد جنگ تا بی‌نهایت ادامه یابد. این طرف درد و رنج مردم را نمی‌فهمد. تیم ریاض دنبال مسائلی است که در مراجع و اصولی که ما بر سر آن به توافق رسیدیم، وجود ندارد.

وی گفت: کمیته‌های ویژه آتش‌بس و هماهنگی نقش خوبی را ایفا کردند. ما تنها خواهان توقف حملات هوایی نیستیم بلکه می‌خواهیم بسیج کردن و حضور نیروها نیز متوقف شود. ما خواهان صلح هستیم و نمی‌خواهیم نقض آتش‌بس ادامه داشته باشد.

عبدالسلام گفت: ما احساس کردیم که امیر کویت به خوبی همه اوضاع و شرایط و راهکارهای پیشنهادی برای حل بحران را درک می‌کند و برای گشودن یک صفحه جدید آماده است. این یک موضع مثبت از سوی وی بود. ما خواهان حل فراگیر و کامل بحران هستیم و سازمان ملل نیز این را به خوبی می‌داند. ما دیدگاه فراگیری را ارائه کردیم و این دیدگاه که شامل ابعاد انسانی، سیاسی و امنیتی است برای همگان توضیح داده شده است.

وی گفت: دیدگاه ما شامل اصل توافق سیاسی است؛ اصلی که هیچ کسی نمی‌تواند از آن تجاوز کند. این دیدگاه شامل آزادی تمامی بازداشت شدگان از سوی همه طرف‌هاست. طرف مقابل ما دیدگاهی را ارائه کرد که قابل حل شدن نبوده و شامل یک خواسته از خواسته‌های مردم هم نیست. دیدگاهی که طرف مقابل ارائه کرد بسیار بیشتر از اهداف نظامی بود که متجاوزان خواهان تحقق آن هستند. طرف مقابل از قطعنامه شورای امنیت دنبال چهار مساله و خواهان این است که ما سلاح‌هایمان را تحویل دهیم. طرف مقابل خود را نماینده حکومت می‌داند اما این طور نیست.

عبدالسلام تأکید کرد: طی دوره گذشته ما با تعدادی از سفرا از جمله سفرای شورای همکاری خلیج فارس و گروه 20، سفرای چین و آلمان دیدار کردیم. ما هیچ مشکلی با برگزاری دیدار و نشست با آمریکایی‌ها نداریم اما می‌خواهیم چنین دیداری به صورت غیرمستقیم از طریق یک طرف سومی انجام شود.

وی درباره تفاهم‌ها با طرف عربستانی گفت: تفاهم‌ها میان یمن و عربستان در نزدیکی گذرگاهی در حرض و در چند مرحله اتفاق افتاد که نخستین آن آتش‌بس مرزی و برقراری آرامش در برخی استان‌ها و مرحله دوم توقف عملیات نظام و تحویل اسرا و اجساد بود.

عبدالسلام درباره روابط با ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: ارتباط با طرف عربستانی قطع نشده و زما جنگ اول خلیج اوایل این روابط بود اما در دوره ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به دلیل روشن کردن مواضع‌مان این رابطه کاهش یافت چراکه برخی طرف‌های محلی برای تحریک عربستان علیه ما تلاش کردند.

وی تأکید کرد که انصارالله ابزاری در دست عربستان علیه ایران و یا در دست ایران علیه عربستان نیست.

وی گفت: ما برای رضای عربستان با ایران دشمنی نمی‌کنیم و برای خوش آمدن ایران نیز به دشمنی با عربستان نمی‌پردازیم. ما ابزار دست بزرگترین کشور در جهان نخواهیم بود و خود تصیم گیرنده هستیم.

وی تأکید کرد: ما با طرف‌هایی در حوزه خلیج فارس صحبت کردیم و گفتیم که موضعی درباره این کشورها نداریم. ما با آن‌ها درباره مسائل اقتصادی نیز صحبت کردیم و گفتیم که هر اندازه که شما نگرانی دارید ما نیز به همان اندازه نگرانیم. ما گفتیم که شرایط بعد از این دیدار نباید مثل قبل از آن باشد.

عبدالسلام درباره طرح شورای همکاری خلیج فارس گفت: موضع ما نسبت به این طرح واضح بود چراکه این طرح با سهمیه‌بندی و تقسیم همراه بود.

وی اخبار رسانه‌ها درباره رسیدن کمک‌های عربستان به صعده را تکذیب کرد و گفت: هیچ گونه کمکی به استان صعده نرسید و ما نیز برای کمک گرفتن نرفتیم. ما هیچ خواسته‌ای را قبل از حل سیاسی فراگیر نخواهیم پذیرفت. ما با تفاهم‌ها با طرف‌های داخلی مخالفت نکردیم اما این طرف‌ها تصمیم گیرنده نیستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.