دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تهدیدات پیشرو کشور گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی تنها راه ساخت مستحکم کشور است.

 اقتصاد مقاومتی تنها راه ساخت کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته با حضور در جمع عده‌ای از جوانان در کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی مشترک به سخنرانی و گفتگوی صمیمانه با حضار در این جلسه پرداخت.

وی با اشاره به شیوه زیست نسل انقلاب، گفت: دختران و پسران جوان در دوره انقلاب و سال‌های پس از آن، حضور پرشوری در عرصه‌های مختلف انقلاب، دفاع، اجتماع و حتی مسائل بین‌المللی داشتند و در سنین پایین کارهای بسیار بزرگی انجام دادند و در عین حال؛ در سطح خانوادگی بسیار خوب با هم زندگی کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی علت این موفقیت‌ها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و انقلابی و هم در زندگی خانوادگی را چیدمان ذهنی آنها دانست و تأکید کرد: اگر نسل فعلی زاویه دید درستی برای خود داشته باشد می‌تواند ضمن پشت سر گذاشتن مسائل کوچک، اقدام به انجام کارهای بزرگ کنند.

 مخبردزفولی با اشاره به زیست ایثارگرانه همسران نسل انقلاب،گفت: زن و مرد نباید خود را به جای جنس مخالف بگذارند و هر کدام بایستی بر اساس وظیفه‌ای که خلقت آنها به عهده‌شان گذاشته عمل کنند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، ضمن مرور برخی خاطرات خود در دوران دفاع مقدس و انقلاب فرهنگی، گفت: کسانی که امروزه پیشرفت‌های علمی کشور را در عرصه‌های مختلف رقم زده‌اند همان کسانی هستند که روزی در عرصه دفاع مقدس فعال بودند و علت دستیابی آنها به موفقیت های مذکور این بود که افق آینده را بلند می‌دیدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما امروز به برخی گرفتاری‌های جزیی بیش از حد بها می‌دهیم، در حالی که اگر شما جوانان افق را بلندتر ببینند، متوجه می‌شوید که موضوعاتی بسیار حیاتی برای آینده نه فقط ملت ما و یا حتی منطقه، بلکه برای آینده انسانیت وجود دارد که می‌تواند به دست شما حل شود.

 مخبردزفولی با اشاره به کاستی‌ که در پروردن این اندیشه و تبلور دادن آن وجود دارد، این موضوع را قابل بررسی دانست و گفت: ظهور جوانانی مانند شهیدان باکری، همت، خرازی و کاظمی آشتیانی چیزی بوده که ما تجربه کرده‌ایم و امروز هم ما نه تنها هیچ بدبینی نسبت به دختران و پسران این مرز و بوم نداریم، بلکه نهایت اعتماد را داریم و معتقدیم که آینده انقلاب اسلامی به دست شما جوانان ساخته می‌شود و این رسالتی است که در کنار رسالت تشکیل خانواده باید مورد توجه شما باشد.

وی با بیان این که در دوران ابتدای انقلاب نیز مسیر همواری پیش روی ما نبود و موانع بسیاری در دوران جوانی داشتیم، به برخی توصیه‌های مقام معظم رهبری در همان دوران اشاره کرد و گفت: ایشان ما را به تلاش مجدانه و از پای ننشستن، انجام کارهای عمیق، حفظ چالاکی با سبک نگه داشتن معونه و ناامید نشدن، دعوت می‌کردند، چرا که معتقد بودند اصولی که مد نظر بود دیر یا زود به بخشی از ذهنیت سیاست‌گذاران و مسئولان کشور تبدیل خواهد شد.

تفاوت دوران کنونی و ایام انقلاب

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از این جلسه و در پاسخ به پرسشی مبنی بر تفاوت دوران انقلاب با دوران حاضر، گفت: هر چند در دوران انقلاب امام تحولی را ایجاد کرد که همه افراد جامعه را تحت تأثیر قرار داد اما مسیر پیش روی آن نسل نیز گشوده نبود، بلکه آن نسل خواست که تحولی را ایجاد کند و آن مسیر را بپیماید و نسل حاضر نیز باید خودش بخواهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در دوران انقلاب در واقع انقلابیون بودند که مسئولان را به دنبال خود می‌کشیدند و در دوران جنگ هم بسیاری مواقع جوانان کارهایی انجام می‌دادند و بعد مسئولان می‌گفتند که این کار درست بوده است؛ چرا که این جوانان توانایی خود را ثابت کرده بودند و به همین پشتوانه بی‌محابا به موضوعات و مسائل مختلف وارد می‌شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به قرار داشتن کشور در آستانه تمدن‌سازی، از دانش و فناوری، فرهنگ و اقتصاد مقاومتی به عنوان سه پایه لازم برای جهش تمدنی سخن گفت و به مرور برخی اقدامات صورت گرفته و توفیقات حاصل شده در این مسیر در حوزه‌های دانش و فناوری و فرهنگ، در نتیجه سیاست‌گذاری‌ها و همسویی‌ها و تلاش‌های انجام شده در کشور پرداخت.

پیشرفت در دانش و کاربردی کردن آن

مخبردزفولی جریان مقابله با انقلاب اسلامی در دنیا با استفاده از همه ابزارها را حاکی از همین توفیقات دانست و گفت: ما در دانش، تکنولوژی و کاربردی کردن آن بسیار پیش رفته‌ایم و اگر ظرفیت امروزمان را در عرصه‌های علم و فرهنگ نداشتیم جنگی با ما در نمی‌گرفت و هر چند ممکن است با گره‌هایی در برخی عرصه‌ها روبرو باشیم اما موفقیت‌های‌مان ناشی از ظرفیت‌های فعال شده و ناکامی‌ها هم ناشی از کم کاری بوده است.

وی امنیت موجود در کشور را بی‌نظیر در منطقه و نعمتی بزرگ خواند که توجه شایسته به آن صورت نمی‌گیرد و افزود: این‌ها از آثار توفیقات ما در عرصه فرهنگی و دیگر عرصه‌هاست، اما ما به دلیل این که در داخل بر سر هر موضوعی با هم دعوا می‌کنیم ادراک درستی از خودمان نداریم.

لزوم توجه به موضوع جمعیت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بسته شدن پنجره جمعیتی کشور تا 40 سال آینده و کم توجهی به مقوله اقتصاد مقاومتی به عنوان تهدیدها و ضعف‌ها نام برد و گفت: جوانان ما باید به این موضوع که در حال حاضر نرخ باروری به زیر حد جانشینی رسیده و ممکن است به تهدیدی برای کشور تبدیل شود توجه داشته باشند و اهتمام لازم را در راستای شناخته شدن ابعاد اقتصاد مقاومتی و تحقق آن به عنوان تنها راه ساخت مستحکم کشور مقتدر ثروت‌آفرین به کار گیرند.   

وی ضمن بیان این مطلب که هر جا جوانان به اعتماد انقلاب پاسخ داده‌اند، موفق بوده‌اند، جوانان حاضر در جلسه را به ایجاد فضا و جو مثبت و تشویقی و تبلیغی در راستای توفیقات حاصل شده در عرصه‌های علمی و فرهنگی و استمرار بخشیدن به آن‌ها دعوت کرد و با یادآور شدن روحیه جوانان در دوران انقلاب گفت: شما اگر صرفاً منتظر باشید که دیگران کاری انجام دهند ممکن است اتفاقی نیفتد و یا تهدیدها غلبه کند، اما اگر باور کنید از کسانی که الان مسئولیت دارند کمتر نیستید یک انقلاب بزرگ در پیشرفت‌های آینده کشور اتفاق خواهد افتاد.

 مخبردزفولی در پایان لازمه این امر را شکل‌گیری یک نگاه عمیق و انقلابی دانست و ابراز امیدواری کرد که جوانان حاضر در جلسه به عنوان رسولان چنین جریانی در جامعه عمل کنند و زمینه‌های فرهنگ‌سازی برای ایجاد این جریان و تبدیل آن به یک سلوک اجتماعی را فراهم سازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.