قدس آنلاین-ایلام- سعدیه کرمی: رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در سطح دانشگاه های جامع علمی کاربردی، یکی از اولویت ها و رویکردهای اصلی این دانشگاه در سالجاری است.

گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی؛ رویکرد اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی

به گزارش قدس آنلاین از ایلام؛ دکتر محمد اخباری در مصاحبه با جمعی از رسانه های دیداری و شنیداری ایلام در محل هتل زاگرس این شهر، با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی، تنها دانشگاه تقاضا محوری است که برحسب نیاز روز بازار و در مقوله شغل و شاغل حرکت و فعالیت می نماید، اظهار داشت: هم اکنون در 31 استان کشور بیش از 470 هزار دانشجو در یکهزار مرکز علمی کاربردی، به تحصیل اشتغال دارند.

وی با اشاره به اینکه تمام رشته های دانشگاه جامع علمی کاربردی، برمبنای آنالیز شغلی تنظیم و تدوین شده اند، افزود: در حال حاضر دانشجویان این دانشگاه در سراسر کشور در 800 رشته مشغول به تحصیل هستند که هر رشته 3 هزار و 200 شغل را تحت پوشش قرار می دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه یکی دیگر  از ویژگی های این دانشگاه نسبت به بقیه دانشگاه ها این است که در نظام آموزشی آن، بالندگی شغلی برای شاغلین نیز در نظر گرفته شده است، بیان داشت: روش های پودمانی نیز در نظام آموزشی مهارتی پیش بینی شده است.

دکتر محمد اخباری با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی های این دانشگاه مهارتی، محصول محور است و عرضه محور نیست، یادآور شد: تا کنون یک میلیون و 200 هزار نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

وی با بیان اینکه 78 درصد از فارغ التحصیلان این دانشگاه، شاغل اند، خاطرنشان ساخت: 35 درصد از فارغ التحصیلان این دانشگاه قبلاً شاغل بوده اند و 43 درصد نیز پس از کسب مهارت، شاغل شده و ادامه تحصیل داده اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان« اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل » تصریح کرد: یکی از بهترین و مناسب ترین دانشگاه هایی که می تواند در راستای تحقق این شعار، به خوبی گام بردارد، دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

دکتر محمد اخباری وظیفه اصلی این دانشگاه را دانش بنیان کردن اقتصاد ارزیابی و تأکید کرد: تجاری سازی علم یکی از اهم مقوله هایی است که عملاً در این دانشگاه اتفاق افتاده و به درستی در جریان است.

وی با بیان اینکه تمام مراکز این دانشگاه از دل صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی و در دل محیط کار ایجاد شده اند، گفت: 60 درصد دروس دانشگاه جامع علمی کاربردی بصورت مهارتی و 40 درصد نیز بصورت نظری تدریس می شوند.

 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه از ابتدای سال گذشته به تمامی واحدهای استانی ابلاغ شده است تا در امر آموزش دانشجویان، از اساتید خبره، توانمند و باتجربه استفاده گردد، اظهار داشت: در سطح کشور تا کنون 5 هزار و 500 نفر از خبرگان فنی و مهارتی فاقد مدرک تحصیلی کلاسیک و صرفاً برمبنای تجربیات لازم، در مراکز علمی کاربردی مشغول تدریس شده اند.

دکتر محمد اخباری تعداد کل مدرسین مشغول به تدریس در مراکز مهارتی این دانشگاه در سطح کشور را 45 هزار نفر برشمرد و بیان داشت: گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در سطح دانشگاه های جامع علمی کاربردی کشور،  یکی از اولویت ها و رویکردهای اصلی این دانشگاه در سالجاری است.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید به فرهنگ و باور مردم تبدیل شود و در جامعه به درستی نهادینه گردد، تصریح کرد: گردهمایی رؤسای دانشگاه های علمی کاربردی کشور( رؤسای مراکز استانی ) با رویکرد اقتصاد مقاومتی در روزهای سوم و چهارم خرداد ماه سالجاری در تهران برگزار می شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه استان ایلام از لحاظ جذب دانشجو وکیفیت بخشی به آموزش در مراکز علمی کاربردی، جزء استان های برتر و مناسب کشور است، یادآور شد: فعالیت مراکز این استان از لحاظ پذیرش دانشجو در رشته کشاورزی چندان چشمگیر نیست که امیدواریم از مهرماه  سالجاری، دانشجویان بیشتری در این رشته پذیرش شوند.

 دکتر محمد اخباری موضوع دیپلماسی علمی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: این استان یکی از استان های است که به عنوان مرکز علمی ما با کشور عراق، بسیار مورد توجه است.

وی با بیان اینکه با همکاری و همراهی مسؤلان استانی در تلاش هستیم تا در زمینه تبادل استاد و دانشجو  و ایجاد مراکز علمی کاربردی در مراکز استان های کشور عراق که همجوار ایلام هستند، اقدامات علمی و عملی خوبی به سرانجام برسانیم، تأکید کرد: در سفر سال گذشته به کشور عراق، تفاهم نامه ای در این خصوص با وزیر علوم این کشور منعقد و امضاء شده است.

گفتنی است رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در پایان این نشست خبری به سؤلات خبرنگاران پاسخ گفت.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.