قدس آنلاین/ مریم عباسی: روزانه حداقل یک خبر و حادثه ناگوار درباره حوادث ناشی از کار در رسانه ها منتشر می‌شود. با این حال چرا بعد از شنیدن و خواندن این اخبار نه تنها شرایط ایمنی رعایت نمی شود، بلکه خطرات حوادث کار حساسیت خود را از دست داده و با موضوع ایمنی کار و ضرورت احتیاط در محیط‌های کاری بسادگی برخورد می‌شود؟ در حالی که رعایت اصول ایمنی محیط کار می‌تواند تأثیرقابل توجهی در کاهش حوادث ناشی از کار ، ایجاد انگیزه بالای تلاش و آرامش خانواده ها داشته باشد.

۱۴۹۴کارگر جان خود را  از دست دادند

شاید خیال باطل باشد که با رعایت موازین ایمنی و بهداشتی بتوان حوادث ناشی از کار را به طور کامل و صددرصد از بین برد، اما با اطمینان می‌توان گفت، با اتخاد تدابیر ایمنی می‌توان احتمال وقوع حادثه را کاهش داد.

 آمار چه می‌گوید
در سال گذشته یك هزار و ۴۹۴ نفر در حوادث ناشی از كار جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با سال پیش از آن - كه آمار تلفات حوادث كار یك هزار و ۸۹۱ نفر بود- ۲۱ درصد كاهش یافته است.
براساس این گزارش، در سال گذشته از كل تلفات حوادث كار در كشور هزار و ۴۷۹ نفر مرد و ۱۵ نفر زن بودند. این در حالی است كه شمار مردان فوت شده در حوادث كار سال ۱۳۹۳، یك هزار و ۸۷۸ و زنان ۱۳ نفر بوده‌است.
براساس آمارهای سازمان پزشكی قانونی كشور سقوط از بلندی همواره بیشترین آمار تلفات حوادث ناشی از كار را در برمی گیرد، به طوری که در سال گذشته سقوط از بلندی ۴۴ درصد از مرگ‌های حوادث كار را به خود اختصاص داد. به بیان دیگر از كل تلفات حوادث كار در این مدت ۶۵۸ نفر به دلیل سقوط از بلندی جان باخته‌اند و ۳۲۲ نفر بر اثر اصابت جسم سخت، ۲۴۷ نفر به دلیل برق‌گرفتگی، ۵۶ نفر سوختگی، ۷۰ نفر بر اثر كمبود اكسیژن و ۱۴۱ نفر به دلایل دیگر جان خود را از دست داده‌اند.
در این مدت استان‌های تهران با ۲۹۰، خراسان رضوی با ۱۰۶، اصفهان و مازندران هر كدام با ۹۷ نفر بیشترین و استان‌های زنجان با ۱۰، كهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی هر كدام با ۱۱ و سمنان با ۱۵ فوتی كمترین آمار تلفات حوادث كار را داشته اند.
شمار مصدومان حوادث كار در سال گذشته ۲۷هزار و ۵۱۰ نفر بود كه ۲۶هزار و ۲۶۷ نفر آنان مرد و یك هزار و ۲۴۳ نفر نیز زن بودند.

 افزایش حوادث کار در آذربایجان شرقی
آمارها نشان می‌دهد که با وجود همه هشدارها، حوادث کار در آذربایجان شرقی همچنان بالاست.
به گفته مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی، در 11 ماه ابتدای سال‌گذشته 49 نفر بر اثر حوادث کاری در استان جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهاردرصد افزایش دارد.
دکتر بهرام صمدی‌راد خاطر نشان می‌سازد: طی این مدت یک هزار و 225 نفر نیز بر اثر حوادث کار در استان مصدوم شدند که 25 نفر زن و هزار و 200 نفر مرد بودند.
 
 مقصر کیست؟
اکنون باید پرسید که در حوادث کار، کارفرما مسؤول است یا کارگر؟ حوادث ناشی از کار سومین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل در ایران بعد از تصادفات است که می‌تواند با آموزش، فرهنگسازی و ارتقای فرهنگ ایمنی کنترل شده کاهش یابد و جان انسان را از مرگ نجات دهد.
برخی از مشاغل از جمله
ساختمان سازی همیشه با مواردی همچون تخریب ساختمان قدیمی، گودبرداری، آهن ریزی و… همراه است و در طول اجرای تمامی طرح ها استفاده از ماشین آلات مربوطه با آلودگی صوتی و زیست محیطی بسیار بالا نیز همراه است.
 تصویر کلی از کارگاه‌هایی که موارد ایمنی را جدی نمی گیرند، چیزی جز ضایعات بتون ریخته شده کنار حصارهای کارگاهی، بالابر، داربست ها و تجهیزات برقی نیست.
سقوط کارگر ساختمانی از ارتفاع، برخورد مصالح ساختمانی با سر و کمر و در نهایت فلج شدن آنان، سقوط کارگر ساختمانی به عمق چاه، سقوط از سقف، سقوط از جرثقیل روی ساختمان و سقوط به چاهک آسانسور، از جمله آسیب‌هایی است که منجر به فوت کارگران ساختمانی می‌شود.

 تأکید بر ایمنی و پیشگیری از حوادث
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش ایمنی درمحیط‌های خدماتی بویژه تولیدی است. حفظ جان انسان‌ها از ابعاد حرفه‌ای و شغلی بسیار مهم است و اخلاقی تر این است که کارفرمایان را نسبت به مراعات ایمنی کارگران حساس تر کنیم تا حتی یک کارگر هم در محیط کاری خود آسیب نبیند.
از طرفی بازرسان کار نیز در بازدید از کارگاه‌های ساختمانی و تولیدی باید موارد ایمنی را به کارفرمایان و حتی کارگران تذکر دهند و در صورت رعایت نکردن موضوع، نسبت به تعطیلی کارگاه اقدام شود.

 وظیفه کارگران چیست؟
گرچه کارفرمایان سعی دارند تا محیط کاری مطابق با اصول و استانداردهای بهداشتی و حفاظتی به وجود آورند و میزان حوادث را به حداقل ممکن کاهش دهند، اما بررسی علل حوادث ناشی از کار، نشان می‌دهد که معمولاً خود کارگر هم در به وجود آمدن حادثه نقش دارد.
بنابراین برای پیشگیری از وقوع حوادث، کارگران نیز باید اصولی نظیر داشتن لباس کار مناسب‌، آگاه بودن از خطرات کار، راه‌های پیشگیری از حوادث و حفاظت فردی، استفاده از کمربندهای ایمنی در ارتفاع، استفاده از دستکش‌های مخصوص‌، کلاه و کفش‌های حفاظتی در جاهایی که خطر برق‌گرفتگی وجود دارد و... را رعایت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.