شرکت تاکاتا اعتبار اختصاص یافته برای هزینه فراخوان ایربگهای مرگبار که در خودروهای ده‌ها خودروساز بکار رفته اند را به ۱۸۹ میلیون دلار افزایش داد.

 اختصاص ۱۸۹ میلیون دلار برای هزینه فراخوان ایربگها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، این قطعه ساز ژاپنی در بیانیه ای اعلام کرد این شرکت 20.1 میلیارد ین (189 میلیون دلار) برای هزینه فراخوانهای ایربگهای معیوب اختصاص داده که 16.6 میلیارد ین آن پس از بازبینی هزینه فراخوانها تایید شد و 3.5 میلیارد ین دیگر مربوط به پرداخت خسارت مصرف کنندگانی است که بر اثر ترکیدن ایربگ مصدوم شده اند.

تاکاتا پس از گزارش روزنامه نیک‌کی مبنی بر احتمال گسترش فراخوان ایربگهای معیوب در آمریکا با ریزش ارزش سهامش روبرو شد و پس از انتشار بیانیه مذکور، سهامش 9.2 درصد دیگر کاهش پیدا کرد و سرمایه بازار این شرکت را به حدود 31 میلیارد ین کاهش داد.
سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه آمریکا به خودروسازان اعلام کرده است فراخوانها باید به همه خودروهایی گسترش پیدا کند که ایربگ آنها فاقد جذب کننده رطوبت است که مانع از خرابی قطعه می‌شود.

بر اساس گزارش روزنامه نیک‌کی، بیش از 100 میلیون دستگاه از این خودروها در سراسر جهان وجود دارد.

هنوز هیچ تصمیمی درباره گسترش فراخوانهای آمریکا گرفته نشده و تاکاتا سرگرم مذاکره با رگولاتور ایمنی خودروی این کشور است. تاکاتا امسال بیش از نیمی از ارزش بازار خود را از دست داده است.

بادکننده‌های ساخت تاکاتا از نیترات آمونیوم برای ایجاد انفجار کوچکی که ایربگها را در تصادف باد می‌کند، استفاده می‌کنند اما این ماده شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالای هوا به مدت طولانی، ممکن است با سرعت زیادی منفجر شده و قوطی فلزی که محل نگهداری این ماده است را تکه تکه کند و این قطعات همانند ترکش در داخل خودرو پرتاب شوند. تاکنون دستکم 10 نفر در آمریکا و یک زن باردار در مالزی بر اثر ترکیدن ایربگها کشته شده اند. یک حادثه مرگبار که سال گذشته برای راننده هوندا سیویک در هند اتفاق افتاد همچنان تحت بررسی است.

محققی که از سوی خودروسازان برای روشن شدن مشکل ایربگها استخدام شد، در ماه فوریه اعلام کرد رطوبتی که به داخل بادکننده‌های تاکاتا نفوذ می‌کند دلیل اصلی ترکیدن آنهاست. چندین تحقیق دیگر در حال انجام است و چالش روشن کردن ریشه مشکل مانع از این شده که خودروسازان و تاکاتا درباره نحوه تقسیم هزینه‌ها تصمیم بگیرند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هزینه اخیری که تاکاتا اختصاص داده شامل هزینه‌های مربوط به فراخوانهایی که هنوز تحت تحقیق قرار دارند، نمی‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.