قدس ‌آنلاین- تبریز: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از ایجاد و راه‌اندازی مرکز مطالعاتی و پژوهشی به منظور تسریع و عملیاتی شدن آماده‌سازی بسترهای لازم در روند جهانی شدن جنگل‌های ارسباران خبر داد.

رفع نواقص موجود در راه ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، فرزین حق‌پرست ظهر امروز در نشست مشترک با امین امینیان، فرماندار شهرستان خداآفرین، فریدون بابایی، فرماندار شهرستان کلیبر، حافظ باباپور، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی و جعفر ملکی قائم مقام مدیرعامل منطقه آزاد ارس در خداآفرین بر تشکیل کارگروه مشترک برای رفع نواقص موجود در راه ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران تأکید کرد.

وی گفت: پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران پس از پیگیری‌های کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع با هدف ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده و در حال حاضر پرونده مذکور در دست بررسی توسط یونسکو است.  

حق‌پرست افزود: طی این مقطع زمانی که پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران در یونسکو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، فرصت برای رفع نواقص و مشکلات منطقه و انجام موارد تاکیدی توسط کارشناسان پرونده وجود دارد.  

وی بر مدیریت ساخت و سازها به خصوص در روستاهای داخل منطقه ارسباران، ساماندهی کمپ‌های گردشگری موجود، حذف زوائد بصری و  همسان‌سازی ساخت و سازها متناسب با طبیعت منطقه که مورد نظر کارشناسان برای تأیید نهایی پرونده جنگل‌های ارسباران بود، تأکید کرد.  

حق‌پرست نبود جاده‌های مواصلاتی مناسب به ارسباران، نبود تابلوهای دو زبانه، ذغال گیری در برخی از مناطق، استفاده از مصالح غیرمتناسب با محیط و ساخت و سازهای غیرمجاز در داخل و خارج از منطقه حفاظت شده را از مشکلات اساسی ارسباران عنوان کرد و از تمام ارگان‌های مربوطه خواست تا برای رفع این مشکلات اقدام کنند.

وی از ایجاد و راه‌اندازی مرکز مطالعاتی و پژوهشی در ساختمان تاریخی تومانیانس منطقه ارسباران به منظور تسریع و عملیاتی شدن آماده‌سازی بسترهای لازم در روند جهانی شدن جنگل‌های ارسباران خبر داد.

حق‌پرست با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد ارسباران برای جهانی شدن، وجود 1000 گونه گیاهی، 300 گونه جانوری و حضور عشایر ایل شاهسوند با قدمت سکونت چند هزار ساله در این منطقه را یکی از شاخص‌های مهم در کنار ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران دانست.

وی در  این جلسه پیشنهاداتی مبنی بر تأسیس ایستگاه آتش‌نشانی در خداآفرین، اصلاح و بهسازی جاده شوسه سه راهی به آینالو، ساماندهی و الگوسازی واحدهای مسکونی روستاهای واقع در محدوده ثبت جهانی، تغییر و ساماندهی الگوی مصرف انرژی ذغال به خورشیدی و برنامه ریزی برای احیای روستاهای ترک شده به منظور استفاده به عنوان اقامتگاه ارائه داد.

فرماندار شهرستان خداآفرین نیز در این جلسه گفت: اگر فردی باور عمیق به توسعه پایدار نداشته باشد، تهدیدی جدی برای طبیعت و منابع طبیعی محسوب می شود.

امین امینیان افزود: منطقه حفاظت شده ارسباران در حال حاضر با مشکلات عدیده ای مواجه است که از آن جمله می توان به ساخت و سازهای غیر مجاز، داخل و خارج از محوطه اشاره کرد.

وی نبود قوانین و ضوابط ثابت و دقیق را بزرگ‌ترین چالش برای حفاظت از طبیعت، منابع طبیعی و تاریخی این منطقه عنوان و یادآور شد: تا زمانی که قانونی جامع و مانع برای بایدها و نبایدهای انجام هر گونه اقدامات در این منطقه تدوین نشود، برخورد قاطع با افراد خاطی و سوء استفاده‌گر میسر نخواهد شد.

فرماندار شهرستان کلیبر نیز در این جلسه نگاه جزیره‌ای مدیران بخش‌های مختلف به یک پدیده واحد را بزرگ‌ترین دغدغه پیش روی منطقه حفاظت شده ارسباران دانست و افزود: اگر مدیریت واحد بر این منطقه حاکم نشود، در چند سال آینده دیگر چیزی از جنگل‌های ارسباران باقی نخواهد ماند.

فریدون بابایی بر لزوم تدوین طرح جامع گردشگری در منطقه ارسباران تأکید و یادآور شد: در این طرح باید تمام جزئیات مورد نظر در رابطه با صیانت از این منطقه در اختیار تمام ارگان‌های مربوطه قرار گیرد.

در صورت ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران این منطقه به عنوان دومین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث طبیعی جهان قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.