قدس آنلاین/ ایماپرند: کمتر از یک هفته دیگر به آغاز بخش پایانی شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن باقی مانده است و علاقه‌مندان و منتقدین بی‌صبرانه در انتظار نمایش آثار و اعلام فهرست برگزیدگان این جشنواره هستند.

 فرش قــرمز برای سیــاه کاری

طیف بسیار گسترده‌ای از مردم جهان، فیلم‌های انتخابی ‌خود را بر اساس تعداد و نوع جوایز اهدایی این جشنواره برمی‌گزینند و این نکته بیانگر آن است که جشنواره‌های بین‌المللی سینمایی که سالانه در سرتاسر جهان برگزار می‌شوند، نقش بسیار مهم و عمیقی در خوراک بصری و در نهایت ذهنی مخاطبین رسانه‌های تصویری دارند.
به همین دلیل است که بسیاری از وب سایت‌هایی که لینک دانلود فیلم‌های مختلف را در اختیار مردم سرتاسر دنیا قرار می‌دهند، دسته بندی‌های خود را بر اساس جوایز دریافت شده فیلم‌های مذکور انجام می‌دهند؛ برای مثال برگزیدگان اسکار، برگزیدگان کن، برگزیدگان برلین و ... .
قریب‌ترین جشنواره پیش روی سینمای جهان، جشنواره فیلم کن است که بخش نهایی آن از تاریخ بیست و دوم اردیبهشت آغاز می‌شود و تا دوم خرداد ادامه دارد. اما شاید بتوان گفت مسؤولان و برگزارکنندگان این جشنواره تا به امروز که روزشمار نهایی شصت و نهمین دوره آن را از سر می‌گذرانند، با چنین حجم گسترده‌ای از حواشی روبرو نبوده‌اند.

 سایه مرگ بر سر «کن»
دلیل عمده حاشیه‌های امسال جشنواره به طور قطع ناامنی موجود در کشور فرانسه به دلیل حوادث تروریستی اخیر همانند حوادث ژانویه و نوامبر گذشته و حوادث مربوط به مجله «شارلی ابدو» و نتیجتاً وضع فوق العاده امنیتی است که همچنان بر تمامی‌رویدادهای این کشور سایه افکنده است. نیروهای نظامی ‌شهر کن از حدود یک ماه پیش و شاید بیشتر، با انجام مأموریت‌های نظامی‌ فرضی و مانورهای امنیتی سعی در اثبات سیستم حفاظتی و امنیتی خود و جلب اعتماد سرتاسر مردم و مسؤولین جهان داشته‌اند. البته باید توجه داشت که بخشی از این آمادگی‌های نظامی و امنیتی این است که تا چندی دیگر و پس از پایان این رویداد هنری جهانی کشور فرانسه میزبان مسابقات فوتبال یورو 2016 است که در ماه‌های ژوئن و جولای برگزار خواهد شد. این ملاحظات باعث شده است که دولت فرانسه تغییراتی در سیستم برگزاری مراسم پیش رو، به خصوص جشنواره بین‌المللی فیلم کن لحاظ کند. برای مثال مسؤولان جشنواره راه ورود فوری به کاخ برگزاری جشنواره را مسدود کرده و مسیری طولانی‌تر ترتیب داده‌اند تا درصورت بروز حملات انتحاری، عواقب آن حتی المقدور از مرکز جمعیتی که در آن مهم‌ترین افراد جهان حضور پیدا می‌کنند دور باشد. همچنین نصب چهارصد و شصت دوربین مداربسته فوق سری از دیگر اقدامات دولت فرانسه در این راستاست.

 شلیک به اسلام و مسلمانان
البته باید توجه داشت که این تنها یک روی سکه است. روی دیگر سکه این است که این فضای رعب و وحشت حالتی ضد اسلامی‌به خود گرفته است و جو حاکم بر این کشور و وقایع مهم پیش رو به گونه ای است که گویی هیچ فرد غیرمسلمانی هرگز نقشه انجام عملیات‌های تروریستی و انتحاری را در زمانبندی مربوط به جشنواره‌های اینچنینی به ذهن خود راه نداده است. ایجاد چنین فضای ضد اسلامی ‌همزمان با برگزاری دومین رویداد مهم سینمایی جهان، بستری مطلوب را برای ساخت و تولید انبوه محصولات بصری ضداسلامی‌ ایجاد کرده است و ذهن مخاطبین را برای پذیرش مسایل مطرح شده در این گونه آثار آماده می‌کند؛ چرا که این بار غیرمسلمان‌ها به شدت حق به جانب هستند و پس از عواقب روانی سخت و تلخی که در ماه‌های منتهی به جشنواره گذرانده‌اند، از منظر خود هیچ دلیل، منطق و عذری را از جانب جامعه مسلمان جهان نمی‌پذیرند. آنها می‌خواهند با تسری دادن بی دلیل همه اتفاقات خشن و خونبار جهان به اسلام و مسلمانان، چهره مسلمانان را با چهره خشن و خونریز داعش و القاعده یکی کنند و نوعی «این همانی خطرناک» را در باور بینندگان خود القا کنند.
جشنواره کن از دیرباز به جشنواره ای لاییک، مذهب ستیز و مخالف اصول اخلاقی دینی مشهور بوده است و یکی از جلوه های پررنگ این تفکر، اصرار جشنواره بر حمایت و تبلیغ آثاری است که مبلغ همجنس بازی و بی بند و باری اخلاقی هستند.

 حراج اخلاق در فرانسه متمدن!
امسال نیز، شاهد حضور پررنگ فیلم‌های همجنس‌گرایانه ای هستیم که به قوتی بیش از سال‌های گذشته در این جشنواره حضور دارند. از چهار سال پیش، یعنی سال 2010 بخش ویژه جشنواره با عنوان«نخل طلای همجنس‌گرایی» به تقلید از جشنواره فیلم تدی برلین و به منظور پیشبرد مفهوم حقیقی همجنس گرایی افتتاح شد. مسؤولان جشنواره اذعان دارند که به دنبال آن دسته از آثار سینمایی هستند که چارچوب‌های اجتماعی و سینماگرافیک را به چالش بکشد! و این در حالی است که وب سایت بلاگرز ایندیوایر از این جایزه به عنوان مهم‌ترین بخش جشنواره کن نام می‌برد! امسال نیز سیزده فیلم در این بخش با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که از آن میان می‌توان به  «دخترانگی»  و «مادر»  به عنوان نمایندگان فرانسه و  «تاریک تر از نیمه شب»  به عنوان اولین نماینده از کشور ایتالیا اشاره کرد. نکته جالب توجه در این زمینه این است که مسؤولان جشنواره جشن‌هایی شبانه را برای گردآمدن و خوش گذرانی همجنس‌بازان ترتیب داده‌اند که در طول مدت ده روز و بلکه بیشتر این جشنواره، به طور مرتب در محل رسمی‌ کاخ جشنواره برگزار می‌شود! این امر در کنار خواست مسؤولان جشنواره از دست اندرکاران سایر جشنواره‌های سینمایی سرتاسر جهان مبنی بر به رسمیت شمردن منتخبین بخش همجنس‌گرایی و شرکت دادن آنها در دیگر جشنواره‌ها، خود پرده از نیت شوم و پلید این نمایش برمی‌دارد و نشان دهنده این است که هدف‌های مشخص و طولانی مدتی پشت اصرار جشنواره فیلم کن بر حمایت از آثار ضد اخلاق و طرفدار بی بند و باری جنسی است، اتفاقی که در روشن‌ترین شکل آن با اهدای نخل طلای 2013 به فیلم مستهجن « «آبی گرمترین رنگ‌ است» به کارگردانی «عبداللطیف کشیش» روی داد. فیلمی که حتی کارشناسان ضدمذهبی نیز آن را یک پورنوگرافی خسته کننده و ضعیف ارزیابی کردند و تنها دلیل اهدای مهم‌ترین جایزه کن به این فیلم را بی‌پروایی در نشان دادن رابطه میان دو دختر در این فیلم دانستند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.