روزنامه 'رأی الیوم' با اشاره به اظهارات وزیر خارجه عربستان در مورد سوریه پس از مدتی سكوت كه تهدید به استفاده از قدرت كرد و همچنین اظهارات همتای آمریكایی وی كه بشار اسد را در صورت نقض آتش بس به عواقب وخیمی تهدید كرد ٬به تحلیل هدف واقعی از خط و نشان جدید عربستان و آمریكا برای سوریه پرداخت

چرا آمریكا و عربستان اخیرا در مورد سوریه تغییر لحن داده اند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالباری عطوان در تحلیلی در این خصوص نوشت: طرف های درگیر در سوریه ٬ صدای تهدیدشان را بلند كرده اند ؛ از یك سو عادل الجبیر پس از دیدار با جان كری وزیر امور خارجه آمریكا در ژنو تهدید كرد كه اگر بحران سوریه از طریق سیاسی حل نشود٬ از طریق سلاح حل می شود و از سوی دیگر جان كری روز سه شنبه گذشته ٬ بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را تهدید كرد كه در صورت پایبند نبودن به توافق آتش بس ٬ با عواقب وخیمی مواجه خواهد شد، كه یكی از این عواقب لغو آتش بس و بازگشت به جنگ است.
الجبیر فرد عجیبی است و از وی عجیب تر٬ كری همپیمانش است. اولی درباره راه حل سیاسی صحبت می كند و فراموش كرده است كه این روند صلح در ژنو از هم پاشید و دومی تهدید می كند اگر رئیس جمهوری سوریه به توافق آتش بس پایبند نباشد٬ جنگ بازمی گردد ٬گویی اكنون صلح و ثبات در همه جای سوریه برقرار است و از پنج سال پیش تاكنون در جنگی خونین به سر نبرده است.
توافق روسیه و آمریكا كه منجر به توافق آتش بس در ماه فوریه گذشته شد٬ پس از كشته شدن صد ها غیرنظامی٬ در حال از هم فروپاشیدن است و دولت آمریكا تحت فشار هم پیمانانش در عربستان، قطر و تركیه ٬ می خواهد از زیر بار این توافق به ویژه بخش مربوط به مستثنی كردن گروه های تروریستی جبهه النصره و داعش از این آتش بس شانه ٬ خالی كند؛ موضوعی كه دولت سوریه و روسیه آن را چراغ سبزی برای حمله بیشتر به این دو گروه كه در فهرست های گروه های تروریستی آمریكا و روسیه قرار دارند، تفسیر كردند و البته این دلیل شدت یافتن درگیری ها طی ده روز گذشته است.
تهدیدهای جان كری مبنی بر جنگ در صورت پایبند نبودن به آتش بس، موجب لغو كامل آن و بازگشت به جنگ است اما چگونه می توان به این آتش بس پایبند بود در حالی كه این دو گروه از آن مستثنی شده اند؟ این همان چیزی است كه تشكیل ائتلاف جدید توسط جبهه النصره با گروه های تروریستی احرار الشام و جیش الاسلام به سبك ائتلاف جیش الفتح را تفسیر می كند كه شهرهای ادلب و جسرالشغور را اشغال كرد و باعث دخالت نظامی مستقیم روسیه شد. نام ائتلاف جدید ائتلاف فتح حلب است و دو شب پیش حمله گسترده خود را با استفاده از موشك به بخش غربی حلب و نیروهای ارتش سوریه آغاز كرد.
آتش بس در حلب برقرار نمی شود مگر آن كه جبهه النصره و داعش بخشی از آن باشند. این دو گروه از یك سو با یكدیگر و از سوی دیگر با نیروهای دولتی كه آنها را بمباران می كنند٬ درگیرند. وارد كردن آنها به چارچوب توافق آتش بس به معنای بازگشت به نقطه صفر است.
سخنان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دور روز پیش كه گفت كشورش با درخواست آمریكا برای وارد كردن جبهه النصره به چارچوب توافق آتش بس مخالف است ٬ نقطه عطفی در بحران سوریه است و اهمیت آن در اینجاست كه گنجاندن جبهه النصره در این آتش بس با درخواست آمریكا یعنی ساقط كردن صفت تروریستی از این گروه و محدود كردن صفت تروریستی تنها به داعش است یعنی جبهه النصره به جمع گروه های به اصطلاح میانه رو ملحق می شود. این همان چیزی است كه ماه هاست عربستان سعودی، قطر و تركیه به دنبال آن هستند.
تهدیدهای جان كری و پیش از آن الجبیر به مثابه فشار بر طرفین روسی و سوری برای پایان دادن به محاصره گروه های مسلح در حلب و بخش شمالی آن و توقف پیشروی ارتش برای بازپس گیری مرزها و گذرگاه ها با تركیه است ؛ امری كه منجر به بستن كامل مرزها برای جلوگیری از رسیدن كمك ها به گروه های مسلح می شود. تهدید غربی ها در این میان یعنی مجهز كردن گروه های مسلح به سلاح های كارآمد و مدرن و از جمله موشك های ضد هوایی و به نظر می رسد كه روسیه این احتمال را جدی گرفته است و آماده رویارویی با آن است.
این امر تصمیم روسیه برای خارج كردن 30 جنگنده قدیمی از نوع سوخوی 25 را تفسیر می كند زیرا ممكن است به راحتی با موشك های مان پاد آمریكایی كه گروه های مسلح خواستار مجهز شدن به آن هستند ٬ سرنگون شوند. (جنگنده های تركیه یكی از این نوع جنگنده را چند ماه پیش سرنگون كردند.)
گمان نمی كنیم دولت آمریكا این گزینه را انتخاب كند زیرا به معنی رویارویی مستقیم با روس ها وگسترش دایره نزاع در منطقه است. آمریكا به خوبی می داند كه پاسخ روس ها در حد واندازه های تهدید این كشور و یا كوبنده تر است؛ مانند تجهیز ارتش سوریه به موشك های' اس 300' كه قادر به سرنگون كردن هواپیماهای آمریكایی است ویا تجهیز حوثی ها و هم پیمان شان علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن به موشك هایی كه قادر به سرنگون كردن هواپیماهای سعودی است و چه بسا مجهز كردن یمنی ها به موشك های دوربرد مدرن با كلاهك های انفجاری با قدرت ویرانگری بالا كه قادر هستند عمق عربستان را هدف قرار دهند.
دعوت ژان مارك ایرولت وزیر خارجه فرانسه برای برگزاری نشستی در دوشنبه آینده در پاریس با حضور وزیران خارجه تركیه، عربستان ٬قطر و امارات كه چه بسا با دستور آمریكا برگزار می شود ٬ به منظور دور زدن درخواست گروه های مسلح برای برگزاری نشست گروه دوستان سوریه است كه منحل شد .
هدف از همه این اقدام ها به دست گرفتن كنترل اوضاع وشدت دادن و یا آرام كردن آن است تا هدف نهایی یعنی از بین بردن گروه های تروریستی بر اساس طبقه بندی آمریكا و روسیه محقق شود و پس از آن ٬ امكان رسیدن به راه حل سیاسی فراهم شود؛ راه حلی كه اساس آن تشكیل دولت فراگیر در سوریه شامل وزیرانی از دولت سوریه و مخالفان میانه رو و مستقل با اختیارات محدود است .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.