قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: شنبه روز کاری فشرده و پر حجمی برای منتخبان مجلس دهم بود؛ روزی که در عمل نوعی از وزن کشی را بین دو جریان اصلی و رقابتی جدی را برای جذب نیروهای مستقل از سوی آن‌ها نمایان می‌کرد.

 وزن‌کشی در حوالی پاستور

ساختمان مجلس قدیم صبح دیروز میزبان منتخبان مجلس دهم بود که از سوی هیأت رئیسه مجلس فعلی برای آشنایی با روند کار قوه مقننه به همایش فرایند قانون‌گذاری و راهکارها دعوت شده بودند.
اما رقابت اصلی در دو نشست بعداز ظهر دیروز رقم می‌خورد. گردهمایی فراکسیون فراگیر یا همان جریان اصولگرایان با سخنرانی آیت‌الله موحدی کرمانی و علی لاریجانی در ساختمان قدیم مجلس و با حضور 181 منتخب مجلس دهم و نشست فراکسیون امید که به دعوت محمدرضا عارف و با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب و برخی دولتی‌ها همچون محمدجواد ظریف، علی طیب‌نیا، شهین‌دخت مولاوردی و مجید انصاری معاونان رئیس جمهور و چهره‌های اصلاح‌طلب دیگری همچون عبدالوهاب موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری در خیابان پاستور برگزار شد.
اما آنچه به وضوح از این دو گردهمایی و وزن کشی متقابل مشهود بود، رقابت جدی میان دو چهره اصلی یعنی علی لاریجانی و محمد رضا عارف بر سر کرسی ریاست مجلس است. رقابتی که با توجه به نزدیک بودن کرسی‌های دو جریان اصلی بسیار پیچیده و دشوارتر شده و به نظر می‌رسد به توفیق هریک از دو جریان در جذب نیروهای مستقل و همچنین تفاهم های سیاسی روزهای آینده بین نیروهای
تعیین کننده و صاحب نفوذ بستگی دارد.
کاظم جلالی از نیروهای نزدیک به علی لاریجانی که از جریان اصولگرایی در انتخابات اخیر به فهرست اصلاح‌طلبان نقل مکان کرد پیش از این گفته بود بهتر است، ریاست مجلس تعاملی باشد تا کارآمدی زیادی در اقتصاد کشور داشته باشد.
در این میان، ایده‌های مختلفی مطرح است از اینکه ریاست مجلس به هیچ یک از دو جریان اصلی واگذار نشود تا اینکه ریاست مجلس باید پس از دو دوره به فرد دیگری غیر از علی لاریجانی برسد و یا اینکه ریاست مجلس به اقتدار و توان تعامل زیادی نیاز دارد که این توانایی در علی لاریجانی به مراتب بیشتر از عارف است.
نکته قابل توجه اینکه از میان این دو گزینه تاکنون فقط عارف است که به صراحت گفته نامزد ریاست مجلس خواهد شد و آن را یک وظیفه بر عهده خود می‌داند.

 انتقاد علی لاریجانی
از کلوب‌های سیاسی
علی لاریجانی که در انتخابات با این استدلال که به عنوان ریاست مجلس به مصلحت نیست در جلسات هماهنگی و ائتلاف اصولگرایان شرکت کند یا نماینده‌ای به آن معرفی کند خود را از سازماندهی‌های انتخاباتی این گروه کنار کشیده بود، دیروز یکی از سخنرانان فراکسیون اصولگرایان بود و از ضرورت تعصب به منافع ملی سخن گفت و تأکید کرد: منافع ملی جای چانه‌زنی و اعمال گرایش‌های جناحی نیست.
لاریجانی با طرح این سؤال که میان جریان‌های سیاسی مختلف مبنای حرکتی خود را چه می‌گذاریم، اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب فرموده بودند که مسأله من اصلاح طلب و اصولگرا نیست بلکه مسأله من انقلابی بودن است و در جای دیگر گفته‌اند که من اصولگرای اصلاح‌طلب هستم.
وی با اشاره به اینکه تقسیم‌بندی‌های کنونی جناحی در کشور بیشتر شبیه کلوپ‌های سیاسی است که دردی را از کشور دوا نمی‌کند، خاطرنشان کرد: برخی اصرار دارند سایه کلوب‌های سیاسی را به داخل مجلس بیندازند؛ مگر این‌ها بیرون از مجلس چقدر تأثیرگذارند؟

 نگذارید پدربزرگ‌های سیاسی شما را راهبری کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر شما منتخبان ملت تجربیاتی دارید چه نیازی است که پدربزرگ‌ها از بیرون مجلس شما را در زمینه سیاسی راهبری کنند؟
لاریجانی در بخش‌هایی از سخنان خود انتقادهایی را هم متوجه دولت کرد و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 90 درصد بودجه کشور جاری است، تصریح کرد: 500 میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زده داریم که با نرخ تورم کنونی بیش از 30 سال طول می‌کشد تا به نتیجه برسد و زمانی که بهره‌برداری می‌شود، کلنگی شده است. رئیس مجلس با ذکر این نکته که مجلس در این 2 سال دو بار به دولت اجازه داده که پروژه‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کند، گفت: دولت این پروژه‌ها را واگذار نکرد و مرتکب اشتباه شد.

 عارف، امید اول فراکسیون
برای ریاست
اما در خیابان پاستور و به فاصله چند ده متری از ساختمان مجلس قدیم جمع دیگری از منتخبان مجلس دهم که به فهرست امید مشهور هستند، بعد از ظهر دیروز به دعوت محمدرضاعارف گرد هم آمدند تا از پیش نویس اساسنامه این فراکسیون رونمایی و سازماندهی‌های خود را برای ورود به مجلس آینده آغاز کنند.
بنابر اعلام برگزارکنندگان این مراسم، 153 نفر از منتخبان مجلس دهم در این نشست شرکت کردند تا پس از آن به نشست مشترک دولت و منتخبان این دوره  و ضیافت شام رئیس جمهوری بروند.
در این گردهمایی هم اگرچه در به ظاهر هیچ سازماندهی برای طرح بحث ریاست مجلس انجام نگرفته بود اما هم در متن سخنرانی ها و هم در حاشیه این میتینگ و در اظهارنظرهای چهره‌های اصلاح طلب اشتیاق و خواست آن‌ها برای به دست آوردن این کرسی مشهود بود. از طرح رسمی این خواسته در سخنرانی الیاس حضرتی که ریاست مجلس را به دلیل کنارکشیدن عارف از انتخابات ریاست جمهوری به نفع روحانی حق او دانست و در عمل دینی به گردن دولت دانست تا اظهارنظر سهیلا جلودارزاده و حاشیه این مراسم که ریاست عارف را موجب تقویت امید مردم به تداوم تغییر در کشور و خواسته اصلاح طلبان عنوان کرد.
حضرتی همچنین گفت: مردم در رأی میلیونی خود به نفر اول تهران نشان دادند که مدیریت چه کسی را می‌پسندند؛ البته این مسأله نفی لیاقت آقای لاریجانی نیست و ایشان هم زحمت‌های زیادی کشیدند اما آقای عارف آنقدر زحمت کشیده و اقبال عمومی دارد که می‌تواند به عنوان نفر اول ریاست مجلس را بر عهده بگیرد. موسوی لاری هم از منظر دیگری به موضوع پرداخت و به منتخبان فهرست امید یادآور شد که با همه صلاحیت‌ها و آرایی که دارند پس از ورود به مجلس و تشکیل فراکسیون امید باید متعهد باشند که در چارچوب تصمیمات فراکسیون عمل کنند و رأی بدهند.

 اصلاح طلبان شعار رونق اقتصادی را برگزیدند
به گزارش خبرنگارما رئیس شورای سیاست‌گذاری عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان اما در این مراسم با بیان اینکه مردم در انتخابات اخیر تغییر را در داخل نظام و در چارچوب ارزش‌های کشور دنبال کردند، افزود: رأی مردم در اسفند 94 و در اردیبهشت 95 مهر تأییدی به
خواست شان زد.
عارف تصریح کرد: باید قدردان رهبر معظم انقلاب بود که با اصالت دادن به جریان انتخابات، رأی مردم و اعلام کردن رأی به عنوان حق‌الناس عرصه را برای انتخابات گشودند. عارف خاطرنشان کرد: در این انتخابات به درستی دریافتیم که چرا باید اصلاحات را معیار و مبنا قرار داد. به درستی فهمیدیم گفت‌وگو نیاز ملی و پرهیز از تفرقه خواست مردم است.
عارف همچنین گفت: ما بیش از هر چیزی این محصول پر برکت را متعلق به رهبری، مردم و شهروندان عزیز می‌دانیم. می‌خواهیم نشان دهیم که نظام ما و قانون اساسی ما ظرفیت پاسخگویی به خواست مردم را دارد.
محمد جواد ظریف و علی طیب‌نیا هم دیروز در جمع این منتخبان به دفاع از برنامه‌ها و عملکرد دولت در حوزه کار خود پرداختند و توصیه‌هایی را برای این منتخبان عمدتاً تازه وارد داشتند. ظریف به این منتخبان توصیه کرد از اظهارنظرهایی که محیط ایران را برای سرمایه‌گذاری ناامن جلوه می‌دهد، خودداری کنند و افزود: برای سرمایه‌گذاری‌های درازمدت و روابط اقتصادی مفید و فناوری نیاز است که شریکان خارجی ما احساس کنند می‌توانند با اطمینان در ایران سرمایه‌گذاری و دانش فنی خود را منتقل کنند. اگر این اطمینان حاصل نشود، تنها فایده برجام واردات بی‌رویه خواهد بود.
علی طیب‌نیا هم در نشست هم اندیشی فراکسیون امید گفت: ‌در حال حاضر توافقی بین همه جناح ها در مورد حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور به وجود آمده و ما در شرایط خطیری قرار داریم که با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و پیگیری جدی رهبری، رئیس جمهور و هیأت دولت مواجه هستیم. وی افزود: فرصت بزرگی برای دستیابی به رشد اقتصادی در اختیار ما قرار گرفته است و ما باید با بهره گیری از این فرصت، همدلی و همراهی بین قوا از این شرایط حداکثر بهره‌مندی را برای دستیابی به رشد اقتصادی داشته باشیم.

 اعلام حمایت ۱۸۱ منتخب مجلس از لاریجانی
همچنین در پایان نشست فراگیر اصولگرایان، عزت‌الله یوسفیان ملا منتخب مردم آمل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۱۵۴ نفر از منتخبان مردم در جلسه دیروز حضور داشتند که برگه حضور را امضا کردند.
وی ادامه داد: علاوه بر این ۲۷ نفر تماس گرفتند و گفتند که ما را جزو حاضران جلسه و حامیان آقای لاریجانی حساب کنید. منتخب مردم آمل افزود: هدف این جلسه فقط ریاست آقای لاریجانی بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.