سوال اینجاست که در صورت شکست مذاکرات آتش بس آیا "انصار الله" دوباره موشک "توچکا" را روی لانچر می فرستد؟

آیا انصارالله موشک "توچکا" روی لانچر می‌فرستد؟ + تصاویر

گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ارتش و انصار الله یمن بیش از یکسال است که در مقابل حملات همه جانبه رژیم سعودی ایستاده و این مقاومت  موجب نگرانی شدید مقامات سعودی شده است.

علاوه براین ، پادشاهی عربستان  در زمان آتش بس هم بارها صلح نسبی را زیر سوال برده و حملاتی را به پایتخت ("صنعا") و برخی شهرهای یمن داشته که البته این بمباران ها با اعتراض شدید ارتش و انصار الله همراه بوده است.

"محمد عبدالسلام"  سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: مزدوران "عبدربه منصور هادی"  رئیس جمهور فراری و مستعفی این کشور با حمایت ائتلاف عربستان سعودی برای حمله گسترده آماده می شوند.   وی نیروهای  "منصور هادی"  را به بسیج گسترده نیرو و تجهیزات نظامی برای جنگ در استان های "مارب"، "تعز" و "الجوف" یمن متهم کرد.

عبدالسلام همچنین تیم  مذاکره کننده "منصور هادی" را به ارائه توجیه های دروغین برای شکست مذاکرات کویت متهم کرد.   وی افزود: روشن است که هدف آنها آماده کردن شرایط برای جنگ گسترده در منطقه نهم در شمال شرق  "صنعا" و نیز دیگر استان هاست.

سخنگوی انصار الله افزود: ما خواستار راه حلهایی هستیم که منجر به توافق و مشارکت سیاسی همه طرف ها شود. ما به سازمان ملل گفتیم که نخست باید مذاکرات سیاسی مطرح شود اما آنها  پافشاری دارند که همه موارد سیاسی و نظامی و میدانی باید یکجا مورد بررسی قرار گیرد که ما هم قبول کردیم اما تاکید کردیم که این طرح، مذاکرات را طولانی می کند. ما از هر طریق که وارد موضوع حل بحران شویم در نهایت به بحث تشکیل حکومت توافقی می رسیم.


** مذاکرات صلح یمن در حالی در مراحل ویژه ای قرار دارد

مذاکرات صلح یمن در حالی در مراحل ویژه ای قرار دارد که عربستان سعودی تلاش می کند خود را بی طرف در مسیر صلح جلوه دهد.   برخی از مسئولان یمنی که در مذاکرات حضور داشته اند، اعلام کردند "الشیخ احمد" تلاش می کند تا عربستان را به عنوان یک کشور ناظر بر مذاکرات و مایل به برقراری صلح در یمن جلوه دهد.

این در حالی است که عربستان خود جنگ یمن را به راه انداخت؛ جنگی که هزاران قربانی به خود گرفته است. در حقیقت یک نگرانی از بدتر شدن وضعیت انسانی در یمن وجود دارد که کودکان و زنان اصلی ترین قربانیان آن هستند و پادشاهی عربستان بدون اعتنا به این موضوع به حملات بی امان خود علیه ارتش و انصار الله ادامه می دهد.

البته ارتش و انصار الله در زمان جنگ با رژیم سعودی تا حد توان از کیان و تمامیت ارضی یمن دفاع کردند که نمونه آن شلیک موشک های سطح به سطح "توچکا" به مواضع رژیم سعودی در  "مارب" و سایر نقاط حضور ارتش عربستان  بود.
 


آیا انصارالله موشک
 


"صادق الشرفی" مسئول کمیته های مردمی مواجهه با تجاوز نظامی عربستان و از رهبران انصارالله در گفت و گو با  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت:  ارتش و نیروهای مردمی یمن از ابتدای جنگ دو موشک "اسکاد" شلیک کرده است. علاوه بر این؛ موشک‌هایی از جمله موشک کلاس "نجم الثاقب"، و "سام" استفاده شده است که در انواع زمین به زمین و زمین به هوا کاربری دارد و در مجموع 4000 موشک به مواضع ارتش عربستان سعودی از جمله در برد 100 کیلومتر به استانهای "نجران"، "جیزان" و "عسیر" شلیک شده است.  


***موشک  "توچکا"  چه خصوصیاتی دارد؟

"توچکا (ORT-21 Tochka)" با نام ناتو "اسکاراب اس اس 21 (SS-21 Scarab) " یک موشک بالستیک تاکتیکی ساخت  "اتحاد جماهیر شوروی سابق" بوده که دارای بیش از 6 متر طول ، بیش از 65 سانتی متر قطر، موتور سوخت جامد، با وزن کلی 1800 تا 2000 کیلوگرم وزن و برد 70 تا 180 کیلومتر است.

 

آیا انصارالله موشک

آیا انصارالله موشک

 


سایت فس (Fas) درباره موشک "توچکا (ORT-21 Tochka)" می نویسد: "توچکا (ORT-21 Tochka)" یک موشک سطح به سطح، برد کوتاه بوده که دارای برد معادل 70 تا 180 کیلومتر بوده و وزن سرجنگی آن بیش از 100 کیلوگرم (بسته به نوع ) است.  

این سایت همچنین با ارائه جدولی با اشاره به جایگزینی موشک "فراگ 7 (Frog -7)" یادآور شد: این موشک با نام آمریکایی "اس اس 21" و با نام ناتو " اسکاراب" شناخته می‌شود.

سایت میلیتاری تودی (Military-Today) درباره موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" نوشت: این موشک کوتاه برد بوده که با نام SS-21 Scarab شناخته می‌شود.

 

آیا انصارالله موشک

 


این سایت تصریح کرد: این موشک مدل بهینه سازی شده موشک "فراگ 7 (Frog -7)" که انواع سرجنگی ها را می‌تواند حمل کند و برد آن بین 70 تا بیش از  160 کیلومتر بوده و وزن کلی 2 هزار کیلوگرم است.

سایت میلیتاری تودی (Military-Today)  یادآور شد: این موشک دارای هدایت اینرسی  (Inertial Guidance) و مدت روانه سازی این موشک 20 دقیقه  و مدت ترک محل شلیک از سوی موشک کمتر از 2 دقیقه است. موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" به کمک لانچر BAZ-5921  حمل و شلیک می‌شود.


***آیا پادگان "تداوین" مارب دوباره با موشک توچکا هدف قرار می گیرد؟

در حقیقت اگر آتش بس به بن بست برسد؛  قطعا مجددا پادگان "تداوین" مارب و سایر مواضع رژیم سعودی در یمن و جنوب عربستان با موشک  "توچکا" هدف قرار خواهد گرفت که البته انصار الله هم  درباره نقض آتش بس به رژیم سعودی هشدار داده است.

 

آیا انصارالله موشک


به نظر نمی رسد ارتش ائتلاف رژیم سعودی از مواضع خود در حمله به انصار الله کوتاه بیاید ؛ هرچند که برخی مبادله های محدود بین این جنبش و پادشاهی عربستان انجام شده ؛ اما چشم انداز آتش بس یمن همچون مذاکرات صلح در سوریه در هاله ای از ابهام است.

البته به هر میزان که جنگ در یمن ادامه پیدا کند ؛ اسرائیل و ایالات متحده آمریکا از آن سود خواهند برد؛ چرا که رژیم صهیونیستی  به دنبال از بین بردن انصارالله در یمن است و جلوگیری از گسترش محور مقاومت یکی از منافعی است که اسرائیل از آن سود می برد.

اسرائیل در ماه های اخیر کمک های مستشاری، لجستیکی و نظامی بسیاری به ائتلاف سعودی داشته و این پروسه نشان می دهد که رژیم صهیونیستی  شدیدا نگران برقراری آتش بس در یمن بوده و تمایلی ندارد که در این کشور صلح برقرار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.