حقوقدان شورای نگهبان گفت: نمایندگان باید از تدوین طرح‌های احساسی، خلق‌الساعه و تحت فشار منطقه‌ای پرهیز کنند.

نمایندگان از تدوین طرح‌های احساسی و خلق‌الساعه پرهیز کنند
به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن اسماعیلی حقوقدان شورای نگهبان با حضور در دومین روز همایش فرآیند قانون‌گذاری الزامات و راهکارها، با اشاره به تعامل مجلس و شورای نگهبان اظهار داشت: بنده از مجلس ششم تا کنون با مجلس شورای اسلامی در تعامل هستم.
 
اسماعیلی تصریح کرد: مجلس در راس امور بوده و مسئول ریل‌گذاری در کشور است و نمی‌توان بر آن تشکیک کرد.
 
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس طبق قانون اساسی از هفت خرداد ماه نماینده کل کشور هستند، گفت: همان زمان که به سمت نمایندگی می‌رسید یک مسئولیت فرامنطقه‌ای و ملی پیدا می‌کنید.
 
عضو حقوقی شورای نگهبان خطاب به نمایندگان ادامه داد: بعد از ورود به مجلس باید نگاه بخشی و شخصی را کنار بگذارید زیرا چنین نگاهی به کرسی مجلس ضربه زده و مردم را ناکام می‌کند و در ادامه مجلس را نیز ناکارآمد خواهد کرد.
 
اسماعیلی با اشاره به اینکه همه کشور باید رشد متوازن داشته باشد، گفت: ما نیاز به اولویت‌یابی در بخش قانون‌گذاری هستیم و نباید کار مجلس را سرعت عمل دستگاه‌های حکومتی مشخص کند.
 
وی تصریح کرد: بر اساس اولویت‌ها در ضروری‌ترین و فوری‌ترین کارها باید قانون‌گذاری را انجام داد.
 
عضو حقوقی شورای نگهبان با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها در زمینه قانون‌گذاری روز به روز پیشرفت داشته است، افزود: نمایندگان باید به دستاوردهای مرکز پژوهشها اهمیت داده و آن را مطالعه و بررسی کنند زیرا این امر برای بررسی لوایح و طرح‌ها بسیار مفید خواهد بود.
 
اسماعیلی بیان داشت: با توجه به اطلاعات، حرکت و رد و بدل شدن طرح‌ها و لوایح میان شورای نگهبان و مجلس کمتر خواهد شد و باید ارتباط مستمری بین این دو دستگاه وجود داشته باشد تا در زمان و هزینه صرفه‌جویی شود.
 
وی با تاکید بر اینکه در مجلس دهم باید یک جایگاه مشخص برای حقوق‌دانهای شورای نگهبان در نظر گرفته شود، گفت: حقوق‌دانان شورای نگهبان باید به طور مستمر در مجلس حضور داشته و با نمایندگان تعامل داشته باشند.
 
عضو حقوقی شورای نگهبان در ادامه افزود: نمایندگان باید از تدوین طرح‌های احساسی، خلق‌الساعه و تحت فشار منطقه‌ای پرهیز کنند.
 
اسماعیلی با اشاره به اینکه هر چه اصلاحیه قوانین کمتر باشد، یعنی نمایندگان برای آن وقت بیشتری صرف کرده‌اند، افزود: استفساریه‌ زیاد یعنی آنچه برای نوشتن آن قانون الزامات و اطلاعات در نظر گرفته نشده است.
 
وی اذعان داشت: به نمایندگان منتخب مجلس دهم توصیه می‌کنم که اسناد بالادستی و سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام را که توصیه‌های تشریفاتی نیستند، مورد توجه خود قرار دهند زیرا باید در همه پیکره‌ قانون‌گذاری این سیاست‌ها جاری باشد لذا آن را مورد مطالعه و بررسی خود قرار دهیم.
 
عضو حقوقی شورای نگهبان خطاب به نمایندگان با تاکید بر اینکه قانون اساسی رساله عملی شما است، گفت: اسناد بالادستی را به هر شکلی بیشتر مطالعه کنید تا هم به تدوین قوانین کمک بکنید و هم سرعت عمل خود را بالا ببرید.
 
اسماعیلی در ادامه با اشاره به اهمیت سوگندی که نمایندگان در روز افتتاحیه مجلس می‌خورند، بیان داشت: سوگندی که شما می‌خورید تشریفاتی نبوده و شما به سبب آن در پیشگاه خداوند و چشم بیدار مردم از لحاظ شرعی و حقوقی مسئول هستید.
 
وی تصریح کرد: مفاد سوگندنامه بسیار مهم بوده و از شما نمایندگان می‌خواهم قبل از ورود به مجلس چندین بار آن را مطالعه کرده و بر روی آن تفکر کنید زیرا اگر آن سوگندنامه به درستی اجرا شود مجلس به جایگاه شایسته خود نزدیک‌تر خواهد شد.
 
این حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: استفاده از ظرفیت سایر نهادها و قوای دیگر یکی از دیگر از مسائلی است که نمایندگان مجلس باید آن را مد نظر خود قرار دهند زیرا رابطه صمیمی با دولت و سایر نهادها از جمله قوه قضاییه در تدوین قانون‌گذاری بسیار اثرگذار خواهد بود.
 

اسماعیلی در پایان ضمن تاکید بر مسئولیت نظارت نمایندگان مجلس، از فوت ناگهانی "حسین‌زاده" نماینده منتخب مراغه در مجلس دهم اظهار تاسف کرده و تسلیت گفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.