وزیر راه و شهرسازی از وزیر امورخارجه ترکمنستان خواست عشق آباد هر چه زودتر درباره اتصال ریل عریض بین دو کشور و زمان اجرای توافق پارسال رئیسان جمهوری دو طرف برای افزایش تردد روزانه ۱۰۰۰ دستگاه کامیون اعلام نظر کند.

تردد روزانه ۱۰۰۰ دستگاه کامیون در انتظار اقدام عشق آباد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از از وزارت راه و شهرسازی، «عباس آخوندی» در دیدار وزیر امورخارجه ترکمنستان تشکیل کارگروه مشترک بازاریابی بین ایران، ترکمنستان و قزاقستان را سبب تعیین تکلیف درباره سیاست‌ها و تعرفه ها با هدف جذب بارهای ترانزیتی از طریق کریدور ریلی بین این سه کشور دانست.
آخوندی درباره وعده ترکمنستان برای اتصال ریل عریض آن کشور به ایران هنگام آغاز بهره‌برداری از این کریدور ریلی گفت: در این زمینه مشاور اتریشی مطالعات لازم را انجام و در اختیار ترکمنستان قرار داد و انتظار داریم ترکمنستان در این زمینه هر چه زودتر نظر خود را اعلام کند.
وزیر راه و شهرسازی توافق رئیسان جمهوری ایران و ترکمنستان درباره افزایش تردد روزانه یک هزار دستگاه کامیون بین دو کشور را یادآوری کرد و تعیین زمان دقیق اجرای این توافقنامه را خواستار شد.
آخوندی گفت: اگر ترکمنستان نسبت به دریافت مجوزها و هماهنگی‌های لازم اقدام کند، میزان تردد کامیون‌ها تا ماه‌های ژوئن و جولای (دوازدهم خرداد تا دوازدهم مردادماه) می‌تواند به 800 دستگاه افزایش یابد و در این زمینه‌ ایران آمادگی دارد هماهنگی‌های گمرکی، ایجاد پنجره واحد در پایانه‌های مرزی و سایر شرایط را ایجاد کند.

** هدف‌گذاری برای افزایش ترانزیت ریلی بین ایران و ترکمنستان به سه میلیون تن در سال
«محسن پورسیدآقایی» مدیرعامل شرکت راه آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، در این دیدار گفت: پارسال میزان ترانزیت در مرز سرخس بیش از دو برابر افزایش یافت و به یک میلیون و 300 هزار تن رسید.
وی افزود: قرار است امسال میزان ترانزیت بین دو کشور به سه میلیون تن برسد.
پورسیدآقایی گفت: بخش مهمی از این ترانزیت مربوط به کالای گوگرد بود که از پالایشگاه ترکمنستان به بندرعباس حمل می‌شد که بتازگی به دلیل مشکل تعرفه ای، این ترانزیت متوقف شده است.
پورسیدآقایی درباره پرداخت یک میلیون و 300 هزار فرانک از بدهی‌ چهار میلیون فرانکی راه‌آهن ایران به ترکمنستان در هفته گذشته گفت واریز کردن مبلغ از طریق کشور ثالث به لحاظ اقتصادی زمان‌بر و هزینه‌بر است.

** کاهش 14 درصدی تردد بین ایران و ترکمنستان در سال 1394
«داود کشاورزیان» رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جمهوری اسلامی ایران، در این نشست گفت: پارسال 167 هزار کامیون به صورت دوجانبه و ترانزیت از ایران وارد ترکمنستان شد که نسبت به سال پیش از آن، این میزان تردد 14 درصد کاهش داشت.
وی علت این امر را جابجایی کالا به شیوه ریلی و همچنین کاهش روابط دوجانبه دانست.
کشاورزیان ادامه داد: بر پایه توافق کنونی از سه مرز سرخس، لطف آباد و اینچه برون روزانه 500 دستگاه کامیون تردد می کند.

** رشد دو برابری تردد کامیون با راه اندازی پل سرخس در اسفندماه آینده
«رشید مردوف» وزیر امورخارجه ترکمنستان، در این دیدار پیشنهاد کرد نشست کارشناسی با موضوع جذب بارهای بیشتر در کریدور ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان برگزار شود.
وزیر امور خارجه ترکمنستان یادآوری کرد رئیسان جمهوری دو طرف پارسال در عشق‌آباد توافق کردند حجم جابجایی بار دو کشور سالیانه 6 میلیون تن افزایش یابد و در 10 سال آینده 60 میلیون تن شود.
مردوف افزود: همچنین مقرر شد حجم مبادلات تجاری دو کشور در 10 سال به 60 میلیارد دلار افزایش یابد، روزانه یک هزار دستگاه کامیون بین مرزهای دو کشور تردد کنند و جابجایی ریلی بار در سه سال به 6 میلیون تن و در 10 سال به 60 میلیون تن برسد.
وی گفت: حجم جابجایی بار دو کشور از طریق ریل از مرز سرخس یک میلیون و 300 هزار تن است که گوگرد بخش زیادی از آن را شامل می‌شود اما به دلیل تغییر نرخ جهانی گوگرد میزان جابجایی آن کاهش یافت.
وزیر امورخارجه ترکمنستان درباره ایجاد پنجره واحد گمرکی در پایانه‌های مرزی با هدف تسریع در تردد کامیون‌ها گفت: اگر دستگاه‌های مختلف در امور تردد در یک نقطه متمرکز شوند سرعت تردد کامیون‌ها تسریع می‌شود و امکان افزایش تردد کامیو‌ن‌های بین دو کشور به وجود می‌آید، ضمن اینکه افزایش ساعت کار گمرک در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: در صورت تکمیل پل سرخس تا مارس 2017 (اسفندماه آتی) که با مشارکت 50 درصدی دو کشور در حال ساخت است، آمار تردد کامیون از مرز دو کشور به دو برابر میزان کنونی افزایش می یابد و امکان تردد 500 دستگاه کامیون در روز از این راه فراهم می‌شود.
به گزارش ایرنا، وزیر امورخارجه ترکمنستان دیروز (شنبه) با رئیس جمهوری اسلامی ایران در تهران دیدار و گفت و گو کرد.
هم اکنون از مرز اینچه برون روزانه 100 تا 120 دستگاه کامیون، از مرز باجگیران 10 تا 15 دستگاه خودرو سواری، از مرز لطف‌آباد 180 تا 220 دستگاه کامیون و از مرز سرخس نیز 180 تا 220 دستگاه کامیون بین ایران و ترکمنستان تردد می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.