۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 377675
مراودات شخصی رئیس مجلس را تعیین می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین قربانزاده پیرامون انتخاب ریاست مجلس دهم، ائتلاف مستقلین با اصلاح‌طلبان نسبت به حضور در فراکسیون‌ها، رویکرد روحانی و دولت یازدهم در تعیین ریاست مجلس دهم به گفت‌وگو پرداخت.

این گفت‌وگو به شرح زیر است.

**به نظر شما کدام یک از جریان‌ها در مجلس دهم اکثریت را کسب کرده‌اند چرا که هر کدام از جناح‌ها نظرات متفاوتی را داشته‌اند؟

هیچ کدام از جناح‌ها در مجلس دهم اکثریت را کسب نکرده‌اند. در جلسه دیروز عارف و لاریجانی حدود 150 منتخب حضور داشتند که نشان می‌دهد هیچ کدام از جریان‌ها اکثریت را بدست نیاوردند. 

**به نظر شما میان عارف و لاریجانی کدام یک ریاست مجلس دهم را برعهده خواهند گرفت و چه عواملی در این انتصاب دخیل است؟

مناسبات و مراودات شخصی در تعیین ریاست مجلس دهم موثر است، افرادی که در لیست امید قرار داشتند بخاطر نزدیکی‌شان به لاریجانی، طبیعتا وی را به عارف ترجیح می‌دهند و قطعا بهروز نعمتی و کاظم جلالی برای ریاست مجلس دهم به لاریجانی رأی خواهند داد.

لاریجانی در دولت ورود بیشتری داشته است و چه در تصویب برجام، طرح‌ها و لوایح دیگر به دولت کمک کرده است از این‌رو به نظر می‌رسد وی در مناسبات سیاسی و رایزنی‌های سیاسی نیز عمل دقیق‌تری داشته باشد و از عارف جلوتر قرار گیرد.

**به نظر شما منتخبین مستقل در مجلس دهم برای حضور در فراکسیون‌ها به کدام یک از جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا خواهند پیوست؟ 

در مورد مستقلین نمی‌توان رأی کلی داد که به کدام جریان و فراکسیون می‌پیوندند، البته برخی از مستقلین به  اصلاحات نزدیک‌ترند اما برخی از آنها به دلیل حضور در ساختار فعلی و گذشته دولت، قرابت بیشتری با دولت دارند از این‌رو این افراد را نمی‌توان بخشی از اصلاحات تلقی کرد.

عرصه عمل و ابتکار لاریجانی در اینجا اهمیت زیادی دارد چرا که می‌تواند با ایجاد هماهنگی آرای منتخبین را به نفع خود کسب کند البته در مورد حضور مستقلین در فراکسیون‌ها نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد.

**به نظر شما روحانی و دولت یازدهم میان ریاست لاریجانی و عارف در مجلس آینده کدام یک را ترجیح می‌دهند و چه عواملی در این زمینه نسبت به رویکرد دولت دخالت دارد؟

روحانی می‌تواند در عرصه انتخاب ریاست مجلس نقش تعیین کننده‌ای داشته چرا که روحانی بازی اصلی را ایفا می‌کند و وی به هر طرف که بلغزد آن طرف (عارف-لاریجانی) سنگین‌تر خواهد شد.

روحانی در حوزه عملیات لاریجانی را به عارف ترجیح می‌دهد البته یک جریان سیاسی (اصلاح‌طلب) در پیروزی روحانی در ریاست جمهوری نقش تعیین کننده‌ای داشته است از این‌رو روحانی هیچ‌گاه در فضای علنی و رسانه‌ای انکار نمی‌کند که عارف را ترجیح می‌دهد چرا که نمی‌خواهد این فضا را از دست دهد.

در حوزه عملیاتی و سیاسی و همچنین در مناسباتی که دولت و مجلس داشته است روحانی لاریجانی را برای اداره مجلس ترجیح می‌دهد. روحانی به انتخابات 96 چشم دوخته است از این‌رو ریاست لاریجانی به نفع روحانی خواهد بود چرا که لاریجانی با حضور در صندلی ریاست مجلس دهم رقیبی برای روحانی در انتخابات قوه مجریه نخواهد بود اما در مورد عارف این گونه نیست. 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.