نماینده مردم تهران گفت: آنچه بیش از تحریم‌های بین‌المللی کشور را تهدید می‌کند، فساد سیستمی موجود است.

"فساد سیستمی" موجود بیش از تحریم‌های بین‌المللی کشور را تهدید می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد توکلی در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به وضعیت فساد گفت: هرچه دولت‌ها از شفافیت بیشتر حمایت کنند و نقش مردم در فعالیت‌های اقتصادی بیشتر باشد و مبارزه با فساد با تبعیض کمتری در کشور اعمال شود، اوضاع بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راستا هرچه رسانه‌ها دست بازتری در افشای فسادها داشته باشند و مصالح ملی را بیشتر از موضوعات جناحی مدنظر قرار دهند، فساد در کشور کمتر خواهد شد و دولت پاک‌ دست‌تر می‌شود.

توکلی با اشاره به وضعیت اقتصادی برخی کشورهای توسعه یافته اظهار داشت: بطور مثال در آلمان اشخاصی که بر فعالیت‌های بانک‌ها نظارت می‌کنند حق ندارند با بانک‌های تحت نظارت خود هیچ نوع مبادلات اقتصادی داشته باشند اما در کشور ما پذیرفته می‌شود که صاحب سهام یک بانک خصوصی را بعنوان رئیس کل بانک مرکزی می‌پذیریم.

نماینده مردم تهران با انتقاد از وضعیت بی‌قانونی در برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری افزود: متأسفانه در ایران تبلیغات مربوط به مؤسسات فاسدی مانند پدیده شاندیز در صداوسیما پخش می‌شود ولی پس از افشای فساد مالی آنها حتی از مردم عذرخواهی هم نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مؤسسات فاسد و دورغینی چون میزان و ثامن‌الحجج سالها بعنوان اینکه تحت نظارت بانک مرکزی هستند به تاراج منابع مردم مشغول بودند بدون آنکه با آنها برخورد شود.

احمد توکلی با بیان تأکیدات رهبری برای مبارزه با فساد گفت: علیرغم سخنان صریح ایشان در مبارزه با فسادهای مالی هیچ فعالیتی از طرف مسئولان برای مبارزه با این فساد صورت نگرفته است و متأسفانه مردم به این باور رسیده‌اند که فساد در لایه‌های بالای جامعه شیوع عام دارد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: این چرخه فساد بخاطر آزادی نداشتن رسانه‌ها ادامه پیدا می‌کند و گاهی نیز خود رسانه‌ها هم نمک‌گیر فاسدان اقتصادی هستند و نمی‌توانند کارهای آنها را افشا کنند در نتیجه جامعه به یک همزیستی مسالمت آمیز با فساد مفسدان تن می‌دهد.

احمد توکلی با ابزار نگرانی از فساد رو به افزایش در جامعه اظهار داشت: در ادبیات اقتصاد سیاسی به این مرحله فساد سیستمی گفته می‌شود و اگر این شرایط ادامه پیدا کند فاسدان در مجاری مهم تصمیم‌گیری کشور نفوذ می‌کنند.

وی ادامه داد: بدون آنکه بتوانیم در تمام موارد تأیید و یا رد صلاحیت نمایندگان فعلی دفاع کنیم، می‌توان گفت که حتما برخی رد صلاحیت‌ها در این ارتباط بوده است و برخی از تأیید‌ها نیز بدون توجه کافی به این امر مهم انجام شده است.

احمد توکلی با اشاره به وضعیت خریداری رأی در انتخابات گفت: وقتی سرمایه‌داران فاسد برای خرید رأی پول در اختیار برخی نهادها می‌گذارند در حال پیش خرید نفوذ هستند و همینطور زمانی که رئیس قوه قضاییه برای محاکمه یک صاحب قدرت باید قاضی پرونده را دوبار عوض می‌کند یعنی ما در معرض فساد سیستمی هستیم.

توکلی ادامه داد: البته سیستمی شدن فساد به معنای از دست رفتن تمامی ظرفیت‌های کشور نیست به طور مثال محاکمه برخی سران قدرت در سالهای گذشته توسط برخی قضات نشان دهنده وجود رگه‌های روشنی در قوه قضاییه است.

نماینده مردم تهران با اشاره به برخوردهای متفاوت دولت‌ها در طول زمان با قوانین مبارزه با فساد گفت: ناگفته نماند که در دولت قبل گرچه با پدیده نامیمون خط قرمزها روبرو بودیم اما لوایح اکثر مصوبات ضد فساد اخیر در همان دولت دهم تقدیم مجلس شده بود.

توکلی ادامه داد: در این شرایط مفسدان معلول دوره دولت پس و پیش نیستند بلکه خود تبدیل به قسمتی از علت اصلی می‌شوند و درست است که ساختارهای اشتباه موجب بوجود آمدن مفسدان فعلی شده است اما زمانی که به فساد سیستمی می‌رسیم سرپرستان فاسد خود علت فساد موجود می‌شوند.

وی در پایان اظهار داشت: خلاصه کلام آنکه آنچه امروز کشور را تهدید می‌کند نه تحریم و فشار خارجی بلکه فساد به شکل فعلی خطر اصلی برای نظام است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.