تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به مقوله حمایت از محرومان و مستضعفان به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد مطرح در منشور هفت بندی مقام معظم رهبری برای آستان مقدس حضرت رضا(ع)، گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه باید انجام شود، مسئله فرهنگ‌سازی نسبت به کمک به مستمندان و همیاری با مستضعفان است.

ضرورت فرهنگ‌سازی برای امداد مستضعفان و محرومان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی در جمع مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي و معاونان وي، افزود: متأسفانه امروز بین عده‌ای رایج شده که نباید به نیازمندان کمک کنیم، چرا که «بد عادت» می شوند. حال آنکه این نظریه غلطی است و در سیره معصومین(ع) نیز مشاهده نمی شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه در آموزه‌های دینی مسئله زکات و انفاق در کنار نماز برشمرده می شود، افزود: امداد مستضعفان یکی از وجوه مشترک سیره ائمه معصومین(ع) به حساب می‌آید که در آیات کلام الله مجید نیز بارها بر آن تاکید شده است.
وی از نمایشگاه قرآن به عنوان فرصتی مناسب برای فرهنگ سازی در این زمینه یاد و تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه در ماه مبارک رمضان ظرفیت بسیار عظیمی را در تأثیرگذاری بر دل ها ایجاد می کند و ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: باید پیام های کوتاه و عمیق مبتنی بر آیات کلام الله مجید و فرمایشات معصومان(ع) در این زمینه تهیه شود و در معرض ديد مخاطبان قرار گیرد تا همه مردم در این راستا پیش‌قدم شوند.
اقتصاد مقاومتی و قرآن و عترت
تولیت آستان قدس رضوی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت توجه ویژه به شعار سال در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مقدس، گفت: اقتصاد مقاومتی، در کلام الله مجید و بیانات ائمه اطهار(ع) مبانی مستحکمی دارد و نمایشگاه قرآن و عترت باید به بستری برای تبیین این مبانی تبدیل شود.
وی افزود: مسائلی هم چون قناعت، پرهیز از اسراف، توجه به تولید و استقلال اقتصادي که بارها در آموزه‌های دینی ما مورد تاکید قرار گرفته است و برخی مراکز علمی و پژهشی نیز به آن پرداخته اند، جزو مبانی اقتصاد مقاومتی به حساب می آید و باید برای عموم مردم تبیین و تشریح شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در کنار هم قرار گرفتن عناوین قرآن و عترت را مهم ترین وجه تمایز نمایشگاه قرآن مشهد دانست و گفت: مهم‌ترین عامل کامل شدن نمایشگاه مشهد مقدس نیز همین همجواری مفهومی است.
وی ضمن اشاره به هجمه‌های دشمنان به مقوله زیارت به عنوان عنصری انسان‌ساز، تصریح کرد: زیارت، یکی از وجوه مهم و ناگسستنی نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس است و باید توجه به این مقوله در کنار تبیین سیره رضوی و نشان دادن عشق و ارادت شیعیان و به ویژه زائران غیرایرانی حضرت رضا(ع) در برنامه های نمایشگاه گنجانده شود.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی هم چنین بر ضرورت بهره‌گیری بیش از پیش از ظرفیت تشکل های قرآنی تاکید و عنوان کرد: باید از طریق همگرایی ظرفیت ها، شرایطی را فراهم آوریم که توجه به قرآن و نشر مفاهیم کلام الله مجید بیش از گذشته گسترش یابد.
تولیت آستان قدس رضوی همچنین ضرورت همکاری همه نهادها برای برگزاری باشکوه رویدادهای فرهنگی، به ویژه نمایشگاه قرآن و عترت را مورد بحث قرار داد و گفت: باید ظرفیت آستان قدس رضوی و همه بخش‌های دولتی و غیر دولتی تجمیع شود تا بتوانیم توشه فکری و فرهنگی مناسبی برای زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) فراهم کنیم.
در ابتدای این دیدار سید سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به ارائه گزارشی درباره نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس پرداخت و گفت: این نمایشگاه بین روزهای هفتم تا هفدهم ماه مبارک رمضان در محل نمایشگاه بی المللی مشهد مقدس برگزار می شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.