قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: شماری از کارکنان یکی از شرکت های خصوصی مشهد با ابراز گلایه از خلف وعده تأمین اجتماعی در پرداخت حقوق بازنشستگی مدعی شدند: با اینکه از ۲۸ اسفند سال ۹۳ با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدیم، اما تاکنون تأمین اجتماعی از پرداخت حقوق خودداری کرده است.

  کارگران بیکار شده:  از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آییم

  نه حقوق داریم، نه بیمه
یکی از این کارکنان که به همراه خانواده های خود مقابل ساختمان تأمین اجتماعی استان حضور یافته بودند،گفت: بیش از یک سال است که تأمین اجتماعی حقوق ما را پرداخت نکرده است و  این موضوع به لحاظ معیشتی مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است، بخصوص اینکه مهلت اعتبار دفترچه های درمانی تأمین اجتماعی نیز گذشته و حاضر به تمدید آن نیستند، لذا نه حقوق داریم و نه بیمه و پیگیرهای مکرر ما نیز تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.
وی درخصوص دلیل پرداخت نشدن حقوق بازنشستگی افزود: قبلاً باید چهار درصد حق بیمه بازنشستگی مشاغل سخت وزیان آور توسط شرکت به حساب تأمین اجتماعی پرداخت می‌شد که شرکت، این کار را انجام نداده است و نتیجه این شده که تأمین اجتماعی نیز پرداخت حقوق بازنشستگی را منوط به پرداخت این سهم چهار درصدی کرده است.
وی با بیان اینکه تأمین اجتماعی باید حق و طلب  خود را از شرکت بگیرد، گفت: سهم چهار درصد برای هریک از این 11 نفر بین 13 تا 16 میلیون تومان است که پرداخت آن خارج از توان مالی کارگران است. با این حال تأمین اجتماعی اصرار دارد که این پول یا توسط کارفرما و یا خود کارگران واریز شود.
یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه  طبق ماده 36 قانون تأمین اجتماعی، بدهی کارفرما نباید مانع خدمت رسانی بیمه به کارگر شود، گفت: اکنون این پرسش مطرح است که چرا باید نه حقوق و نه بیمه داشته باشیم.
وی اضافه کرد: تأمین اجتماعی غیر از طلب حدود 150 میلیون تومانی به عنوان سهم چهار درصد بیمه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آوربرای 11 نفر، بیش از 2 میلیارد تومان دیگر از شرکت طلب دارد که مربوط به سال‌ها قبل است، لذا انتظار می‌رود که پیگیر حق و حقوق خود باشد تا مشکل ما نیز حل شود.

  در پرداخت اجاره خانه مانده‌ایم!
وی با بیان اینکه بیش از یک سال است که به دلیل دریافت نکردن حقوق در گذران زندگی با مشکلات زیادی مواجهیم، گفت: اکنون برای تأمین مایحتاج ضروری از جمله پرداخت اجاره خانه مانده ایم و معلوم نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.
وی ادامه داد:25 سال صادقانه کار کردیم و اکنون برای امرار معاش،هزینه تحصیل فرزندان و درمان با مشکل مواجه شده‌ایم.
یکی دیگر از این کارگران افزود: در آخرین پیگیری‌ها مقرر شد، طلب تأمین اجتماعی از محل فروش زمینی که شرکت برای این منظور و پرداخت دیگر طلب‌ها در نظر گرفته است، تأمین شود، اما اختلاف نظر بر سر قیمت مانع اجرایی شدن این راهکار شده است و البته کسی هم پاسخگو نیست که در این شرایط ما چگونه بدون درآمد گذران زندگی کنیم!
وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل همواره بین تهران و مشهد در رفت و آمدیم،افزود: حتی اگر همه زندگی را بفروشیم، زندگی ما کارگران پاسخگوی طلب تأمین اجتماعی از شرکت بابت سهم چهار درصد نیست، لذا تأمین اجتماعی باید برای دریافت طلب خود جدی تر پای کار باشد.

 پرداخت حقوق به شرط طی فرآیند قانون
در همین حال مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان رضوی در خصوص پرداخت نشدن حقوق این افراد  اظهار داشت: طبق قانون، زمانی افراد مشمول دریافت حقوق بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند که سهم چهار درصد بیمه مشاغل سخت وزیان آور برای آنان پرداخت شده باشد.
محمد قوامی در گفت وگو با خبرنگار ما افزود:برقراری مستمری بازنشستگی منوط به پرداخت سهم چهار درصدی مشاغل سخت و زیان آور است که متأسفانه این مسأله برای این کارکنان طی نشده است و کارفرما رقمی پرداخت نکرده است.
وی تصریح کرد: در خصوص این افراد فرایند بازنشستگی طی نشده ودر واقع  از کار توسط کارفرما اخراج شده‌اند، نه بازنشسته.  با این حال می‌توانستند، در فرصت تعیین شده با مراجعه به اداره کار نسبت به دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند تا مشکل سهم چهار درصد در زمان خودش پیگیری و رفع شود که البته در این خصوص نیز کاری انجام نداده‌اند.
وی در خصوص اختلاف نظر بر سر قیمت فروش زمین برای پرداخت سهم چهار درصدی بیمه مشاغل سخت و زیان آور خاطر نشان کرد: تأمین اجتماعی بابت طلب خود از این شرکت از جمله موضوع سهم چهار درصدی زمینی متعلق به این شرکت را شناسایی و توقیف کرده است و قرار است از طریق مزایده به فروش رسد تا بتوان  مطالبات سازمان را که بخشی مربوط به سهم چهار درصد است، برداشت.وی در این خصوص که چه زمانی این زمین به فروش می‌رسد،تصریح کرد: باید فرآیند قانونی مزایده طی شود.البته در کنار آن راهکارهای دیگری نیز از سوی تأمین اجتماعی برای رفع مشکلات این افراد و برقراری حقوق بازنشستگی در دستور کار و پیگیری است و تأمین اجتماعی به جد در تلاش است تا مشکل این افراد برطرف شود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.