۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
کد خبر: 378481

قدس آنلاین/ صبا کریمی: این روزها سینما وارد دور تازه‌ای از اکران شده که همه اهالی هنر هفتم و سینمادوستان مشتاقند بدانند اکران پرشوری که در نوروز تجربه شد آیا همچنان به روند خود ادامه می‌دهد یا خیر.

تب اکران نوروزی خوابید

 این در حالی است که با کمرنگ شدن نمایش فیلم‌هایی همچون «من سالوادور نیستم»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «بادیگارد» و «ابد و یک روز» سینما از شلوغی هفته‌های نخست سال درآمده است تا جایی که علیرضا سعیدی‌پور مدیر پردیس آزادی اعلام کرده که با تصمیم شورای صنفی مبنی بر پایان اکران «من سالوادور نیستم» فروش سینما آزادی با افت 30درصدی مواجه شده است. لازم به ذکر است که «من سالوادور نیستم» با پایان زمان اکران ۱۰ هفته‌ای از نیمه اردیبهشت از تمامی ‌سینماهای تهران برداشته ‌شده و فیلم‌های «ابد و یک روز»، «بادیگارد» و «پنجاه کیلو آلبالو» نیز بدلیل سپری کردن سقف هفت هفته‌ای از سرگروه‌ها خارج می‌شوند ولی می‌توانند تا سه هفته دیگر به صورت آزاد اکران شوند.

 سیاست اکران‌های بدون سقف
به نظر می‌رسد سینما در چنین مواردی ناگزیر به اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های جایگزین و بهتری است که در نهایت منجر به ارتقای سطح مالی و افزایش تعداد سینماروها شود. یکی از همین موارد ادامه اکران فیلم‌هایی است که هنوز قابلیت فروش بالا دارند و با گذشت هفته‌های متمادی همچنان به این روند صعودی ادامه می‌دهند و اساساً کف فروش فاصله قابل توجهی دارند. می‌توان در چنین شرایطی زمان‌بندی اکران را به شیوه دیگری مدیریت کرد و اگر فیلمی‌ هنوز خواهان دارد، به ترکیب این عرضه و تقاضا خللی وارد نکرده و اجازه ادامه اکرانش را داد.
با این حال فیلم‌های جدیدی طی هفته‌های گذشته اکران شدند که با توجه به مضامین آنها به نظر نمی‌رسد اتفاقی که در اکران نوروز افتاد به همان منوال ادامه پیدا کند و این فیلم‌ها پتانسیل لازم برای جذب مخاطب را ندارند.
فیلم‌های «اژدها وارد می‌شود» مانی حقیقی، «دلبری» ساخته سیدجلال دهقانی اشکذری، «رسوایی 2» مسعود ده نمکی، «مرگ ماهی»
روح‌الله حجازی، «خنده‌های آتوسا» علیرضا فرید و «یک دزدی عاشقانه» شهاب رضویان روی پرده رفتند که از میان این فیلم‌ها می‌توان به «اژدها وارد می‌شود» اشاره کرد که نسبت به دیگر فیلم‌ها استقبال بیشتری از آن شده و طی 6 روز اکران بیش از 400 میلیون تومان فروش داشته است و فیلم «رسوایی 2» نیز طی همین مدت زمان نزدیک 230میلیون تومان فروخته است. هرچند تاکنون استقبال چندانی از فیلم‌های «دلبری»، «خنده‌های آتوسا» و «مرگ ماهی» نشده اما همچنان باید منتظر ماند تا ببینیم در هفته‌های آتی، وضعیت اکران این فیلم ‌ها چگونه می‌شود.

 رونق سینما در گرو «طرح افطار تا سحر»
ضمن این که نباید فراموش کنیم که با آغاز ماه مبارک رمضان فروش فیلم‌ها با افت مواجه خواهد شد و شاید یکی از دلایل انتخاب این فیلم‌ها در این بازه زمانی همین بوده که میزان استقبال تماشاگر از سینما هم در نظر گرفته شده است. ناگفته نماند که پردیس‌های سینمایی به دلیل مخاطبان خاصی که دارند و امکان ویژه‌ای همچون طرح «اکران از افطار تا سحر» رونق خوبی را شاهد هستند که البته این وضعیت در مورد سینماهای تک سالن تا حدود زیادی فرق می‌کند.
البته پیش بینی می‌شود با پایان ماه رمضان و اکران‌های ویژه عید فطر، رونق اکران نوروزی دوباره به سینما برگردد و این وقفه کوتاه را جبران کند.

 سینما در انتظار اکران عید فطر
بر همین اساس قرارداد اکران فیلم‌های «بارکد» ساخته مصطفی کیایی و «دراکولا» به کارگردانی رضا عطاران ثبت شده و به نظر می‌رسد با ماراتن تازه ای در سینما روبرو خواهیم شد چرا که هر دو فیلم قابلیت‌های لازم برای جذب حداکثری مخاطب را دارند و همچنین اکران فیلم تازه‌‏ای از عطاران پیش فرض‌های مرتبط با فروش فیلم را قوی می‌کند.
همچنین فیلم «ننه نقلی» به کارگردانی پرویز صبری، در ژانر کودک است که قرارداد اکرانش در جلسه‌ 20 اردیبهشت ماه به ثبت رسید و این فیلم بعد از «مرگ ماهی» در گروه ماندانا اکران خود را آغاز می‌کند. همچنین فیلم «بارکد» بعد از «دلبری» در گروه آزادی و «دراکولا» بعد از
«یک دزدی عاشقانه» در گروه کورش به نمایش در می‌آید.
با این حال نباید انتظار داشت که سینما در همه فصول سال رونق داشته و با استقبال یکسانی از سوی مخاطب روبرو باشد اما در کل می‌توان شرایط خوب و قابل قبولی را برای سینمای امسال متصور بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.