طی مراسمی در نمایشگاه کتاب تهران از ۳۰ عنوان کتاب جدید اداره نشر وزارت امور خارجه با حضور عراقچی، رحیم‌پور معاونان وزیر خارجه و دیگر مولفان این کتاب‌ها رونمایی شد

رونمایی از تازه‌های نشر وزارت امور خارجه با حضور معاونان ظریف

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مراسم رونمایی از 30 عنوان کتاب جدید منتشر شده توسط اداره نشر وزارت خارجه با حضور مولفان این کتاب‌ها در سرای اهل قلم در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

 

 

در ابتدای این مراسم مرتضی دامن‌پاک جامی معاون مرکز آموزش و پژوهش وزارت خارجه طی سخنانی با خوشامدگویی به مهمانان و تشکر از برگزارکنندگان نمایشگاه و سرای اهل قلم اظهار داشت: اداره نشر وزارت خارجه بیش از سه دهه فعالیت داشته و تاکنون صدها عنوان کتاب منتشر کرده و در سال جاری با 850 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب حضور دارد.
وی با اشاره به رونمایی 30 عنوان کتاب تازه منتشر شده این انتشارات، عنوان کرد: نشر وزارت خارجه علاقه‌مند است از ظرفیت‌های جامعه علمی کشور بهره ببرد.

دامن‌پاک جامی خاطرنشان کرد: حضور در نمایشگاه کتاب تنها عرصه حضور ما نیست و ما در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های دور دست نیز نمایشگاه‌های تخصصی برگزار کرده‌ایم. به عنوان یک ابتکار جدید ترجمه آثار منتشر شده توسط اداره نشر به زبان‌های دیگر ترجمه و عرضه خواهد شد که در شروع کتاب دیپلماسی چندجانبه دکتر ظریف و سید کاظم سجادپور به زبان عربی ترجمه و توسط ناشری در اردن عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ترجمه به دیگر زبان‌ها نیر در دستور کار است، گفت: از مجموعه 30 عنوان کتاب‌هایی که رونمایی می‌شود 5 کتاب به تاریخ شفاهی دیپلماسی اختصاص دارد.

 

 

محمدرضا باقری معاون اسبق عربی و آفریقای وزارت خارجه نیز که در این مراسم حضور داشت با اشاره به کتابی که تالیف کرده، گفت: خواستم تا دیپلمات‌های جوان و علاقه مندان بدانند که چه مسائلی داشتیم و گوشه‌هایی از سیاست خارجی را باز کنم تا ملت ایران با سختی‌های کار دیپلمات‌های ما آشنا شوند.

*محافظه‌کاری لازمه کار دیپلمات است 
به گزارش خبرنگار فارس، سید محمد صدر مشاور وزیر خارجه نیز در سخنانی به معرفی کتاب خود تحت عنوان «خاطرات سیاسی و دیپلماتیک از دولت اصلاحات: سید محمد صدر - 1376» پرداخت و گفت: در ایران آنطور که باید به بیان تاریخ شفاهی توجه نمی‌شود، در صورتی که در کشورهای دیگر اینگونه نیست.
وی افزود:‌ در ایران بعد از انقلاب تاریخ شفاهی و نوشتن کتاب در این زمینه آغاز شد، اما در وزارت خارجه یک سال است که به امر پرداخته شده است.
صدر دیپلماسی و دیپلمات را ذاتا محافظه‌کار خواند و گفت: محافظه‌کاری لازمه کار دیپلمات است، چرا که کارش مرتبط با امنیت ملی کشور است. به همین دلیل شاید تاکنون آنطور که باید به خاطره نویسی در ایران توجه نشده است.

وی با بیان اینکه بخشی از دیپلماسی تئوریک است، یادآور شد: اما عمده آن را باید در صحنه عمل آموخت که چگونه باید رفتار کرد. لازمه بودن کتاب تاریخ شفاهی، شجاعت، صراحت و صداقت است و نویسنده باید با صداقت اشتباهات خود را نیز بیان کند تا دیگران از آن درس بگیرند و همچنین به منتقدان فرصت نقد داده شود تا موجب پیشرفت در این امر شود.

*عراقچی: باید جایگاه ویژه‌ای به دیپلماسی آب در ایران داد

 سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه که کتاب «دیپلماسی آب‌های فرامرزی و نظام بین‌‌الملل؛ درس‌هایی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» را به رشته تحریر درآورده در سخنانی در خصوص کتاب خود گفت: خیلی برای من جالب بود که امروز از کتابی رونمایی کنیم که موضوع آن کمبود آب است و ما در این روز شاهد شدیدترین باران باشیم.
وی افزود: کمبود آب در جهان از زمانی شروع شد که من 10 سال پیش در اداره مرزی وزارت خارجه مشغول بودم و با توجه به مشکلاتی که در خصوص آب‌های مرزی مشترک داریم به ویژه با کشور عراق، علاقه من به این موضوع از آن زمان شروع شد و به جمع آوری مطالبی در این خصوص پرداختم.

 


وی افزود: بعد از آن زمانی که در ژاپن بودم در سفری که آقای قالیباف به آنجا داشت متوجه شدم که ژاپنی‌ها پروژه‌ای برای جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه شهری دارند که این میزان 20 درصد بود و در برنامه‌ای چند ساله این میزان را به 2.5 درصد رسانده بودند.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه میزان هدر رفت آب شهری در ایران هم اکنون 30 درصد است که این امر به برخی از مشکلات آب رسانی لوله کشی و گاها فرهنگی مربوط می‌شود، عنوان کرد: مشکل کمبود آب جدی است و عدم دسترسی مردم به آب شیرین تبعات بسیاری را خواهد داشت از جمله فقر. همه شما از جنگ آب شنیده‌اید و این موضوع جدی است.
عراقچی مدیریت آب‌های فرامرزی را موضوعی جدی خواند و گفت: ما نمونه‌های زیادی در جامعه بین‌الملل از آب‌های فرامرزی داریم، اما بیشتر از آنکه آب‌های فرامرزی بهانه‌ای برای جنگ بشود، موضوعی برای همکاری شده است.
به گفته وی باید به عنوان کشوری که در منطقه خشک واقع شده توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم.
معاون وزیر خارجه گفت:‌ باید جایگاه ویژه‌ای به دیپلماسی آب در جمهوری اسلامی ایران داد.
وی در تشریح فصل‌های این کتاب عنوان کرد: فصل اول بحث تئوریک است و جایگاه دیپلماسی آب، فصل دوم به نمونه‌ای از آب های فرامرزی در آفریقا می‌پردازد، فصل سوم به آب‌های فرامرزی ایران و فصل چهارم به درس‌هایی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

* رحیم‌پور: دیپلمات باید از تندروی اجتناب کند
 ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه که کتاب «خاطرات دوران سفارت» را به رشته تحریر درآورده نیز در ادامه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: تعدادی افراد سنگی را در چاه شورای امنیت انداختند و آقای ظریف و تیم‌شان این مشکل را با مذاکره حل کردند. آنچه دکتر عراقچی نوشته‌اند آب بود و انشاالله در مورد نان هم می‌نویسند که با مذاکره توانستند مشکلات را حل کنند.
وی افزود: دیپلمات پل آخر روابط با هر کشور است و این پل نباید با شعار و حرف‌های تند و نظامی‌گری خراب شود. دیپلمات باید از تندروی اجتناب کند و شغل ما شغل ملایمی است و دیپلمات باید رفتارش معتدل باشد.
الهه کولایی نیز به تشریح کتابی که به رشته تحریر درآورده پرداخت و گفت: تا زمانی که اتحاد جماهیر شوروی بود خزر یک دریاچه بود، اما پس از فروپاشی بهره‌برداری از این دریاچه به مسئله‌ای مهم تبدیل شد.

وی افزود: این دریاچه به دلیل وجود منابع انرژی در داخل و اطرافش اهمیت فراوانی یافته و ایران در مسیر مستقیم دسترسی به آن قرار دارد.
 حسین طالشی‌صالحانی رئیس اداره نشر وزارت امور خارجه پیش از این در گفت‌وگویی از حضور پررنگ این انتشارات در نمایشگاه کتاب تهران خبر داده بود.

رئیس اداره نشر وزارت امور خارجه گفت: آثار ارائه شده در این نمایشگاه در زمینه برجام، گروه‌های تکفیری (داعش) و نیز مسئله فلسطین همراه با خاطرات دیپلمات‌های ایرانی از جمله آثار تالیفی قابل توجه هستند.

طالشی‌صالحانی با اشاره به برخی عناوین مهم‌ترین آثاری که در نمایشگاه عرضه خواهد شد، اظهار داشت: «آسیب‌شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی؛ مطالعه موردی قرقیزستان»، «ژئوپلیتیک جدید ایران از قزاقستان تا گرجستان»، «ریشه‌های تجدید حیات خلافت اسلامی (داعش) و تاثیر ژئوپلتیک آن»، «ایران روسیه و چین در آسیای مرکزی»، «حقوق بین‌الملل عمومی»، «سیاست خارجی آمریکا در آسیای مرکزی»، «کتیبه‌های خیوه، تحلیل ابزارها و روش‌های ممنوعه در جنگ از منظر اسلام و حقوق بشر دوستانه»، «مسئولیت کیفری صلح‌بانان سازمان ملل متحد»، «ایالات متحده تکنولوژی شیل و خاور میانه» از آثاری هستند که در غرفه نشر وزارت خارجه ارائه می‌شوند.

وی همچنین از عرضه مجموعه‌ای از جدیدترین کتاب‌های سبز که صرفا از سوی نشر وزارت امور خارجه چاپ و منتشر می‌شود، در غرفه اداره نشر وزارت خارجه در نمایشگاه کتاب خبر داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.