قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش فرصت های تجاری ایران و روسیه با بیان اینکه یکی از مشکلات صادرات کالای های ایرانی به این کشور، تعرفه ها و سود بازرگانی است، اعلام کرد: مذاکرات مفصلی در این زمینه با طرف های روسی در حال انجام است.

 یکی از مشکلات صادرات ایران به روسیه تعرفه ها و سود بازرگانی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، مجتبی خسروتاج در این همایش که در حاشیه «نمایشگاه اختصاصی توانمندی های اقتصادی ایران در روسیه» برگزار شد گفت که حجم روابط اقتصادی دو کشور در سال های اخیر با وجود ظرفیت های فراوان بسیار پایین و رقمی بین یک تا دو میلیارد دلار بوده است، ولی با مجموعه اقدام های انجام گرفته و در حال پیگیری این اطمینان هست که تا پایان امسال ارزش آن بیش از رقم کنونی شود.
وی با بیان این که یکی از مشکلات صادرات ایران به روسیه، تعرفه ها و سود بازرگانی است، اظهار کرد: مذاکرات مفصلی را با مقام های روسی برای رفع این مشکل دنبال می کنیم، زیرا روسیه و چهار کشور دیگر عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اگر بخواهند تعرفه بازرگانی با ایران را تغییر دهند زمان بر است، اما اقدام ها در این زمینه پیشرفت خوبی دارد، بنابر این مذاکرات که به نتیجه برسد ،همکاری های بازرگانی بین ایران و اعضای این اتحادیه توسعه می یابد.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از ژانویه 2015 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان عضو هستند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به بازدید وزیر جدید تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا از نمایشگاه اختصاصی ایران در مسکو، گفت: خانم «ورونیکا نیکیشینا» در مذاکرات صورت گرفته اعلام کرد که تعرفه های برخی اقلام کالاهای صادراتی ایران مانند پسته و کشمش به صفر رسیده است و توافق کردیم موافقتنامه ترجیحی امضا کنیم که امیدواریم تا ماه اکتبر مذاکرات پیشرفت کند.
خسروتاج ادامه داد: اقدام مهم دیگر در دست انجام، امضای قرارداد درازمدت تجارت آزاد با پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا است که زمان زیادی می برد و امیدواریم در دو سال به پایان برسد.
وی خاطرنشان کرد: محور دیگر مذاکرات با طرف روس این بود که مشکلات بانکی بین ایران و روسیه حل شود. در زمان حاضر صادرکنندگان ایرانی می توانند از طریق میربیزنس بانک و بانک روسی «ار.اف.سی» اسناد بانکی باز کنند و همزمان در حال مذاکره هستیم تا بازرگانان ایرانی از طریق بانک های دیگر نیز بتوانند با شرکای روسی همکاری کنند.
خسروتاج گفت: نکته دیگر به عنوان وظیفه دولت، ایجاد تسهیلات گمرکی برای بازرگانان است که در دیدار با گئورگی کالامانف معاون وزیر صنایع روسیه، وی از اجازه مسکو برای ایجاد گذرگاه سبز گمرکی بین ایران و روسیه خبر داد که بر اساس آن دو طرف فهرست شرکت های قابل اعتماد یکدیگر را اعلام می کنند و مبادلات کالا توسط این شرکت ها با حداکثر تسهیلات گمرکی انجام می گیرد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار کرد که هفته آینده هیاتی به سرپرستی رئیس سازمان فدرال گمرک روسیه به تهران سفر می کند که در جریان این دیدار موافقتنامه گذرگاه سبز گمرکی میان دو کشور امضا خواهد شد.
وی در ادامه به امضای موافقتنامه دیگری در باره اعلام اطلاعات کالاهای مورد مبادله به سه زبان فارسی، روسی و انگلیسی بر روی بسته کالاهای صادراتی اشاره کرد.
خسروتاج گفت: محور دیگر همکاری های دو کشور حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی است که در جریان مذاکرات با ایگور شووالف معاون اول نخست وزیر روسیه قرار شد اقدام ها در این زمینه به بخش خصوصی واگذار شود.
نمایشگاه سه روزه اختصاصی توانمندی های اقتصادی ایران که روز چهارشنبه با حضور مجتبی حضور خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، گئورکی کالامانف معاون وزیر صنایع روسیه و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گشایش یافت، 110 شرکت ایرانی و 700 نفر از نمایندگان بخش های مختلف شامل حوزه های گوناگون از جمله اقتصادی، صنعتی، بازرگانی و گردشگری در فضایی به مساحت شش هزار متر مربع حضور دارند. 
این نمایشگاه در چارچوب عملی کردن برنامه افزایش سطح ارزش روابط اقتصادی ایران و روسیه از سالانه حدود دو میلیار دلار کنونی به 10 میلیار دلار در آینده ای نزدیک، برگزار شده است. 
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران در دیدار با معاون وزیر صنایع روسیه راهکارهای توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی دو جانبه را در بخش های مختلف بررسی کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.