مسعود جعفری جوزانی با اشاره به نبود قهرمان در فیلم‌های سینمایی بیان کرد که ما اصولا قهرمان زنده نمی‌خواهیم بلکه قهرمان مرده می‌خواهیم تا برای ما خطری نداشته باشد.

  قهرمان مرده و بی‌خطر می‌خواهیم/ اکران اثری بعد از رفتن احمدی‌نژاد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، قسمت تازه برنامه سینمایی «هفت» شامگاه ۲۴ اردیبهشت ماه با موضوع «قهرمان در سینما» روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت. بهروز افخمی مجری «هفت» در ابتدای این برنامه با اشاره به موضوع قهرمان در سینما گفت: جذب مخاطب ۱ میلیونی برای ۲ فیلم «بادیگارد» و «ابد و یک روز» نشان از توجه مخاطب به قهرمان دارد. «بادیگارد» فیلمی قهرمان محور است. «ابد و یک روز» هم همینطور اما من به کسانی که بعدا می خواهند از فیلم «ابد و یک روز» تقلید کنند، می گویم حتما تردید کنند و مواظب باشند چون این کار به این سادگی ها هم که فکر می کنند، نیست.

افخمی ادامه داد: «ابد و یک روز» برخلاف فیلم های مشابه خود که همگی شکسته خورده، افسرده و ناامید هستند، قهرمان دارد. هر دو بازیگر مرد فیلم در حرکت قهرمانی به دنبال خلاف جهت آب شنا کردن و تغییر وضعیت هستند. اگر چنین نبود هیچگاه به گستره مخاطبی به اندازه ۱ میلیون نفر دست نمی یافت. بنابراین به کارگردان های اولی که گمان می کنند ساخت فیلمی به تقلید از «ابد و یک روز» موفقیت آمیز خواهد بود، هشدار می دهم که این کار به این سادگی ها نیز نیست.

قهرمان مرده می خواهیم تا برای ما خطری نداشته باشد

مجری «هفت» در ادامه با نقل خاطره ای از ساخت فیلم «یه حبه قند» رضا میرکریمی گفت:‌ وقتی سیدرضا میرکریمی این فیلم را ساخت، من همان موقع به او گفتم مطمئن باش به این فیلم تو در هیچ جشنواره خارجی توجه نمی شود، با وجود آنکه بهترین فیلمی است که تاکنون ساخته ای و ارزش های سینمایی آن غیرقابل انکار است. همین امر نیز اثبات شد، «یه حبه قند» به همه جشنواره های خارجی رفته اما در همه آنها نادیده گرفته شده است.

«هفت» در ادامه میزبان مسعود جعفری جوزانی مهمان برنامه بود. وی با بیان آنکه سینما امروز در دنیا پوستر یک کشور است، افزود: امروز هنرهای تصویری، تابلوی تمام قد فرهنگ یک ملت است. از پس از انقلاب دو جریانی که به وجود آمد ما را به سمت ضدقهرمان برد. در بخشی از منتقدان سینمایی این گرایش بوجود آمد که هر فیلمی را که توده های مردم از آن استقبال می کردند، تحقیر می کردند.

وی ادامه داد: مثلا جمشید آریا (هاشم پور) در ابتدای انقلاب به عنوان قهرمان پذیرفته شده بود و وقتی موی سر خود را می تراشید به قهرمانی برای نوجوانان و جوانان تبدیل می شد که او را دوست داشتند. هرچند من یا دیگری او را دوست نداشته باشیم باید بپذیریم او قهرمان بود. اما آن زمان تمام مدت از سوی منتقدان تحقیر می شد.

این کارگردان درباره قهرمان در سینمای ایران گفت: ما اصولا قهرمان زنده نمی خواهیم بلکه قهرمان مرده می خواهیم تا برای ما خطری نداشته باشد. امروز شخصیت های ما آدم های کوچک و حقیری شده اند که حتی حاضر نیستند از یک لقمه نان بگذرند. امروز در فیلم هایمان همه داد می زنند. همه چیز داغون و کثیف است. من حتی در یک خانواده واقعی هم این میزان داد و بیداد را نمی بینیم.

در ادامه و در بخش «گپ هفت» امیرعباس صباغ و سیدسعید هاشم زاده به سراغ علی عطشانی رفتند و وی درباره خبر حضور جرج کلونی و ناتالی پورتمن در فیلم آخرش گفت: من چنین خبری منتشر نکردم، علت انتشار این خبر ملاقات های من در خارج از کشور بوده که این خبر می تواند لید چند خبرگزاری باشد.

وی درخصوص دیدارش با بابک زنجانی و سرمایه گذاری مشترک با او در ساخت «نقش نگار» گفت: من با هیچ کسی در قدرت ارتباط ندارم. چند روز بعد از آغاز فیلمبرداری «نقش نگار» و بعد از اینکه من با عوامل فیلم قرارداد بستم، ۲ سرمایه‌گذار فیلم کنار کشیدند و من برای تامین تعهداتی که به عوامل فیلم داشتم، به صورت اتفاقی از سر ناچاری توسط یکی از دوستان به آقای زنجانی معرفی شدم.

احمدی نژاد زمانی اجازه اکران «تلفن همراه رئیس جمهور» را داد که رفته بود

عطشانی در ادامه درخصوص حواشی فیلم «تلفن همراه رئیس جمهور» گفت: محسن علی اکبری تهیه کننده «تلفن همراه رئیس جمهور» یک هفته مانده به اکران با من تماس گرفت و خواست یک نسخه از فیلم را برای احمدی نژاد رییس جمهور وقت بفرستم و بعدا فهمیدم که احمدی نژاد گفته فیلم فعلا اکران نشود و بعد از یک سال در سال ۹۲ که از ریاست جمهوری کنار رفت اجازه نمایش فیلم را داد.

وی افزود: با مشکلاتی که برای «تلفن همراه رئیس جمهور» به وجود آوردند، نگذاشتند فیلم دیده شود. فیلم «تلفن همراه رئیس جمهور» نقد مستقیم آقای احمدی نژاد بود، چون او گفت نقدپذیر است.

عطشانی در پایان درباره حاشیه هایی که پیرامون فیلم هایش ایجاد می شود، گفت: اعتراف می کنم که گاهی از ایجاد جنجال حول فیلم هایم سود بردم و تاکنون به واسطه جنجال و حاشیه سازی ۲ میلیارد فروخته ام.

«هفت» در بخش میز نقد خود با حضور مسعود فراستی و علیرضا فرید کارگردان فیلم سینمایی «خنده های آتوسا»، به نقد و بررسی این فیلم سینمایی پرداخت.

مسعود فراستی در نقد «خنده های آتوسا» و خطاب به کارگردان این فیلم بیان کرد: مسأله فیلم بسیار ابتدایی است و برادر یکی از شخصیت ها آنقدر ساده می میرد که هیچ گرهی در فیلمنامه بوجود نمی آید. تو یک کارگردان دغدغه مند با یک عقبه مستندسازی بلند هستی که به دنبال ژست های روشنفکری هم نیستی ولی فیلمنامه نویسی بلد نیستی. در این فیلم حتی مشخص نیست که پژمان بازغی از کجا اسم آن دختر (آتوسا) را می داند.

فرید نیز پاسخ داد که فراستی فیلم را درست ندیده است چون آتوسا خودش اسمش را به او می گوید.

فراستی در واکنش به کارگردان گفت: اهمیتی ندارد، در هر صورت فیلم هیچی نیست و این نکته هم چیزی را عوض نمی کند.

برنامه سینمایی «هفت» هر هفته جمعه شب ها با اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی بهروز افخمی روی آنتن زنده شبکه سه سیما می رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.