بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شاهرود با جذب دو هزار تن از سهمیه پنج هزار تنی قیر رایگان استان توانست با همکاری مردم، ۱۱۲ هزار و ۶۲۲ متر مربع از معابر روستایی این شهرستان را آسفالت کند.

 پوشش آسفالت بر پیکر روستاهای شاهرود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، خبرنگاران شاهرودی در نخستین روز کاری هفته، میهمان تعدادی از روستاهای این شهرستان بودند که طی چندین ماه تغییرات بسیاری به خود دیده اند. تغییراتی که حاصل تلاشی دسته جمعی است و اینک ثمره آن لبخند رضایتی است که بر لب های اهالی این روستاها نشسته است.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از نهادهایی است که پس از پیروزی انقلاب به فرمان امام خمینی(ره) شکل گرفته و ماهیت آن با خدمت گذاری به مردم روستاها عجین است. یکی از اهداف این نهاد تهیه طرح های هادی و اصلاح معابر روستایی است. هدفی که به تازگی در شهرستان شاهرود با جدیت بیشتری پیگیری می شود.
دهیاری ها، شوراهای اسلامی و بنیاد مسکن دست به دست هم داده، در کم تر از پنج ماه حرکتی جهادی را رقم زدند که به تنهایی می توان آن را معادل چهار سال تلاش در این حوزه به شمار آورد. 
زادگاه شیخ ابوالحسن خرقانی نخستین مقصد امروز اصحاب رسانه بود. روستایی که با وجود مقبره این عارف نامی ظرفیت بسیاری برای جذب مسافران و گردشگران به این منطقه دارد و بهسازی بافت آن بر توانایی گردشگری اش می افزاید.
بخشدار بسطام توسعه متوازن و ایجاد عدالت را دو هدف مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دانست و گفت: این نهاد بسترهای مناسبی را برای رشد، تعالی، عمران و آبادانی روستاها به خصوص برای اقشار کم درآمد ایجاد می کند.
مهدی استیری با اشاره به اهمیت گردشگری و قدمت تاریخی این روستا تأکید کرد: اگر بنیاد مسکن، دهیاری و شوای اسلامی این روستا به عنوان سه ضلع مثلث با یکدیگر همکاری نمی کردند، امروز شاهد رشد و شکوفایی آن نبودیم.
وی اضافه کرد: طرح واگذاری قیر رایگان به روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت با اولویت بنیاد مسکن، در سال 94 از سوی دولت اجرا و طی آن 32 هزار متر مربع از معابر روستایی بخش بسطام آسفالت شد.
به گفته رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شاهرود، برای اجرای این طرح، قرار داد تفاهمی میان این نهاد، دهیاری ها و پیمانکاران بسته شده و بنیاد مسکن وظیفه تأمین قیر مورد نیاز بر اساس آسفالت اعلام شده از سوی دهیاری هر روستا و ارایه خدمات مهندسی را بر عهده دارد.
در روستای قلعه نو خرقان در مجموع 175 تن قیر دریافت و در ازای آن 32 هزار متر مربع از خیابان و کوچه ها آسفالت شده است. نکته قابل توجه دیگر اما بهسازی بافت با ارزش این روستا است که عملیات اجرایی آن از سال 91 آغاز شده و رو به اتمام است. چهار هزار متر مربع تاکنون سنگ فرش شده و به طور کلی چهار میلیارد و 600 میلیون ریال برای اجرای سنگفرش، ازاره و کاهگل هزینه شده است.
بر اساس این طرح، گردشگران با گذر از کوچه های پر پیچ و خم سنگفرش شده با دیوارهای کاهگلی و خانه های سنتی، به مقبره شیخ ابوالحسن خرقانی هدایت می شوند.
مدیر بنیاد مسکن شاهرود از اتمام این طرح در روستای قلعه بالای بیارجمند خبر داد و گفت: طرح بهسازی بافت با ارزش این روستا با هزینه هفت میلیارد ریال به پایان رسیده و درآینده نزدیک با حضور معاون رییس جمهور افتتاح می شود.
سعید رضا حسینی همچنین در خصوص آسفالت معابر روستایی با بیان اینکه از مجموع پنج هزار تن سهمیه قیر استان، دو هزار تن آن در شاهرود جذب شده، ابراز داشت: بخش مرکزی با جذب 70 درصد قیر شهرستان، فاصله بسیاری با دیگر بخش ها دارد.
وی اضافه کرد: این طرح ابتدا در روستای مغان و سپس در روستای دیزج اجرا شده است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شاهرود، با اشاره به مشارکت سه روستای قلعه نو خرقان، مزج و ابرسج در بخش بسطام گفت: روستای قلعه نو خرقان با اجرای 32 هزار متر مربع آسفالت، هم اکنون رکورد دار بیشترین میزان در میان دیگر روستاهای شهرستان است.
14 روستای بخش مرکزی شهرستان شاهرود با جذب یک هزار و 597 تن قیر رایگان، 80 هزار و 622 متر مربع از معابر خود را آسفالت کردند. در این میان روستای دهملا با 30 هزار متر مربع بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.
روستاهای مغان، دیزج و کلاته خان نیز به ترتیب با آسفالتی به مساحت 13 هزار و 41، 12 هزار و 581 و هشت هزار متر مربع پس از دهملا در رتبه های بعدی قرار می گیرند.
همچنین عملیات جدول کشی و احداث جوی در محور مواصلاتی روستای دهملا به قلعه حاجی به طول یک هزار و 100 متر با اعتبار دو میلیارد ریال در حال انجام است.اصحاب رسانه شهرستان شاهرود روز شنبه از روستاهای قلعه نو خرقان، اردیان، مغان، دیزج، قلعه شوکت، سعد آباد، بدشت، کلاته خان، دهملا و یونس آباد بازدید کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.