دادستان عمومی و انقلاب مشهد بر لزوم رفع تصرف از حریم و بستر رودخانه سد ارداک، به منظور برطرف شدن نگرانی مردم در خصوص تامین آب آشامیدنی مشهد مقدس تاکید کرد.

تاکید دادستان مشهد بر ضرورت رفع تصرف از حریم رودخانه سد ارداک

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ، غلامعلی صادقی در حاشیه بازدید از اراضی ملی و منابع طبیعی سد ارداک گفت: برخی گزارش ها از تصرف حریم این سد و ساخت و سازهای غیرمجاز در بالادست سد ارداک و در نتیجه آلودگی آب سد و تهدید سلامت شهروندان حکایت داشت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این سد بخشی از آب آشامیدنی مشهد را تامین خواهد کرد لازم است در پی حمایت از حقوق بیت المال برخورد جدی با متصرفان صورت گیرد.
دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال خراسان رضوی افزود: ساخت باغ ها و تفرجگاه ها در بالادست و حریم رودخانه موجب می شود فاضلاب تولید شده وارد آب این سد شده و سلامت مردم را با خطر جدی مواجه کند.
دادستان مشهد گفت: بازدید صورت گرفته صحت گزارشهای رسیده را تایید کرد و کارشناسان مربوط اذعان دارند اگر رفع تصرفات هرچه زودتر صورت نگیرد آب این سد از حالت شرب خارج شده و عملا میلیاردها تومان بودجه ای که برای ساخت این سد به منظور تامین آب آشامیدنی مردم هزینه شده، به هدر می رود.
صادقی افزود: متاسفانه سازمان هایی از جمله آب منطقه ای، منابع طبیعی و تا حدودی محیط زیست در حفاظت از اراضی اطراف این سد کوتاهی کرده اند و شرکت آب وفاضلاب روستایی هم که وظیفه ساماندهی فاضلاب روستاهای بالادست را دارد به وظیفه خود بدرستی عمل نکرده و لذا زمین خواری ها زمانی رخ می دهد که سازمان های مسوول در عمل به وظایف پیشگیرانه خود کوتاهی کنند.
وی تصریح کرد: بزودی شورای حقوق بیت المال استان جلسه ای تشکیل خواهد داد و در چند روز آینده مصوبات آن را اجرایی خواهیم کرد تا نگرانی مدعی العموم در خصوص تهدید بهداشت عمومی و نگرانی مردم درباره تامین آب شرب مشهد رفع شود.
دادستان مشهد اظهار کرد: متصرفان و زمین خوارانی که با سوءاستفاده از موقعیت، دست به تصرف اراضی ملی زده اند نیز خسارت این عمل خود را پرداخت خواهند کرد و در درجه اول باید خودشان در اعاده وضع رودخانه و اراضی بالای سد به حال سابق تلاش کنند و آب و فاضلاب روستایی هم با فوریت نسبت به ساماندهی فاضلاب روستاهای مذکور برای ارتقای سلامت محیط و رفع مخاطرات ناشی از آن اقدام کند.
سد ارداک در 70 کیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد که با هدف مهار، کنترل، ذخیره و تنظیم جریانات دایم و فصلی رودخانه ارداک در موقعیت تلاقی دو آبراهه اصلی ˈآبقدˈ و ˈمیانمرغˈ به نام دوآبی ایجاد شده است.
سد ارداک علاوه بر تامین 16 میلیون و 600 هزار متر مکعب از آب آشامیدنی شهر مشهد، آب مورد نیاز یک هزار و 670 هکتار از مزارع روستاهای پایین دست سد را تامین می کند.
این سد با 30 میلیون و 300هزار متر مکعب حجم آب قابل تنظیم در سال و 23 میلیون و 900 هزار متر مکعب حجم مفید مخزن، سدی خاکی با هسته رسی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.