رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه رویکرد اوباما نسبت به ایران تهدید نرم است، گفت: آمریکا به این نتیجه رسیده که انتخابات ایران واقعی است.

"تغییر سیرت انقلاب" تهدید جدی در سال ۹۵ / برنامه عربستان برای انتخابات ۹۶

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در اولین نشست مدیران کل پدافند غیر عامل استان‌های سراسر کشور در سال 95 که در محل وزارت کشور تشکیل شد، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سال گفت: سال 95 سال پر تلاطمی در حوزه انقلاب اسلامی تلقی می‌شود. مقام معظم رهبری در صحبت ابتدایی که در مشهد مقدس بیان کردند خط مشی کلی کشور را در این زمینه تعیین و رویکردهای کلی را بررسی و تبیین نمودند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب تحلیلی از تهدیدات علیه کشور و تحولاتی که در درون کشور اتفاق می‌افتد ارائه داشته و نگاهی به جریان جدید آمریکایی‌ها به نام رویکرد مدیریت ادراکات کشور داشتند به گونه‌ای که مسئولان و مردم را به شکلی که بتوانند با یک رویکرد نرم جریانات کشور را به سمتی هدایت کنند که مورد نظر خودشان است، رویکرد اوباما نسبت به ما نوعی تهدید نرم است و جمهوری خواهان رویکرد سخت را دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهار داشت: آمریکایی‌ها در جریان تحریم‌ها علیه ایران چند رویکرد برای کشورمان طراحی کرده (قبلا هم برخی از وزرای دفاع آمریکا مطرح کرده بودند) و تلاش می‌کنند با استفاده از بسیج ظرفیت‌ها و امکانات‌مان در حوزه نرم به نوعی دستگاه هدایت و مدیریت کشور را به سمتی هدایت کنند که بتوان از آن استفاده کرده و به نوعی در محورهایی که مورد انتظار است کانالیزه کنند.

سردار جلالی تصریح کرد: آنها اعلام داشتند اولین گزینه پیش روی ما گزینه سخت یا استفاده از حمله نظامی بود، این رویکرد را آقای گیتس که قبلا وزیر دفاع آمریکا بود اظهار داشته که، در حوزه نظامی به چند دلیل موفق به پیشروی نیستیم؛ یکی اینکه جمهوری اسلامی مستقل تصمیم می‌گیرد و قادر به محاسبه پاسخ‌ها و تحولات نظامی آن‌ها نیستیم، دوم اینکه نمی‌توانیم پاسخ نظامی ایران را حدس زده‌اند و لایه‌ها، شدت و حوزه‌های جنگ را با توجه به توسعه توانمندی‌های ایران کنترل کنیم و در واقع پرداختن به گزینه نظامی برای ما مناسب نیست و سوم اینکه آن‌ها بر این باورند که باید به سمت رویکرد نرم برویم، در واقع باید بتوانیم مدیریت را بر قدرت ادراک ساختار مدیریت کشور مدیریت کرده به شکلی که به سمت هدفی که می‌خواهیم حرکت کرده و جهت دهی و راهبری کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس به جمع بندی‌هایی رسیدند که، اولا انتخابات ایران انتخاباتی واقعی است و ثانیا حکومت ایران دیکتاتوری نیست و چنانچه جریان و گفتمانی در کشور رای بیاورد آن جریان پذیرفته همه است. بنابراین می‌توانیم درون ایران گفتمان تولید کرده، این گفتمان را تبلیغ و جمعیت هوادار درست کنیم، سپس با جمعیت هوادار درون انتخابات نفوذ کرده تا جریانی که مورد نظر ما است به پیروزی برسد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در خصوص استراتژی نفوذ توسط دشمنان افزود: استراتژی آمریکایی‌ها در این چارچوب که مقام معظم رهبری از آن به عنوان نفوذ و آمریکایی‌ها استراتژی تغییر نام می‌برند با رویکرد نرم علیه کشور شکل می‌گیرد، استراتژی تغییر ابزار خاص خود را داشته و با این ابزار به سمتی می‌رود که با رویکرد کلی نرم بتواند حوزه‌های قانونی کشوررا دنبال کرده تا به نتیجه برسد و مسئله را از حوزه تعامل سیاسی در حوزه هسته‌ای دنبال کند.

سردار جلالی ادامه داد: طبیعتا در برابر این استراتژی ممکن است تفکرات مختلفی وجود داشته باشد، تفکری که احساس کند این رویکرد، رویکرد مثبتی است و ما به عنوان فرصت از آن استفاده کنیم و ممکن است استراتژی‌ وجود داشته باشد که این رویکرد را تهدید فرض کرده و این تهدید را احساس کند ابزاری است که حوزه‌های مختلف را تحت تاثیر خود قرار دهد، مقام معظم رهبری این مسئله را تحت عنوان نفوذ یا تغییر سیرت تعریف و فرمودند «دشمن به دنبال این است که سیرت انقلاب را تغییر بدهد ولی صورتش را حفظ شود» این جریان یک تهدید جدی در سال 95 است.

وی استراتژی تغییر سیرت و حفظ صورت آن را تلاش آمریکایی‌ها دانسته و گفت: آمریکایی‌ها در این رویکرد به دنبال این بودند که تعاملات را در قالب برجام در حوزه هسته‌ای به نتیجه رسانده و بعد از اینکه به نتیجه رسید این حوزه را به حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و در واقع دروازه ورود تعامل منتقل و در کنار این دروازه ورود تعامل، فشارهای اقتصادی و سیاسی مثل سابق وجود خواهد داشت را دنبال نمایند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در خصوص موضع‌گیری رهبر انقلاب در این باره اظهار داشت: مقام معظم رهبری این رویکرد‌ها را تجزیه و تحلیل کرده، به همه آن‌ها پاسخ داده و موضع گیری کردند، اولین موضع مقام معظم رهبری این بود که ما اینچنین موضوعی را قبول نداریم و نگاه ایشان بر این بود که ما اگر برجام را هم امضا کردیم و قبول کردیم اراده و تشخیص خودمان بود، نه فشار دشمن، در واقع این رویکرد، رویکرد اختیاری است، نه رویکردی اجباری، مقام معظم رهبری به این رویکرد به صورت کلان در برابر دشمن پاسخ منفی می‌دهند.

سردار جلالی در رابطه با محور‌های سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: محور دوم بحث این بود که فرمودند ما سه راه پیش رو داریم: اول اینکه وضع موجود و فشارهای اقتصادی را تحمل کرده و به همین وضع ادامه دهیم. دوم اینکه تعامل و مذاکره کرده، بخشی از توانمندی و خط قرمزمان را داده و بعد از امضای توافقات تلاش کنیم که توافقات به نتیجه برسد. و سوم اینکه مقاومت، و فرمودند «این رویکرد، مقاومت رویکرد ماست». خوشبختانه دولت هم برابر همین رویکرد با سختی‌هایی که در آن وجود دارد تلاش نموده که این رویکرد در قالب صحنه اجرایی چهره عمل به خود گرفته و دنبال شود.

وی با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: در یک جمله می‌توانم بگویم سخنان ابتدای سال مقام معظم رهبری پدافند غیر عاملی‌ترین سخنان بود، منتها مفاهیم راهبردی، کلان و اساسی در آن وجود داشت که در واقع مقاوم سازی، کاهش آسیب پذیری و مصون سازی درون محور آن بود، در رویکرد مقاومت اولین گام این است که ببینیم چه تهدیداتی روبرویمان است و در برابر آن تهدید خودمان را به نوعی مقاوم کرده، تهدیدات را مدیریت و کنترل بکنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تهدیدات پیش رو را در چند حوزه ذکر کرده و افزود: یکی از تهدیدات پیش رو تهدید نظامی است، هرچند توانمندی‌های ما در حوزه نظامی رشد کرده و در حال تکمیل است. به نظر می‌رسد رویکرد آمریکایی‌ها در حوزه نظامی بر علیه ما تقویت عربستان، به لحاظ نظامی - سیاسی است، آمریکایی‌ها به عربستان روش زندگی مسالمت آمیز در برابر ایران را آموزش داده‌اند، آن چیزی که باید به عنوان دشمن در سال 95 مفروض گرفته و محاسبات انجام دهیم آمریکا و نمایندگی عربستان است، عربستانی‌ها در این زمینه تقویت شده و تجهیزات نظامی زیادی در اختیار دارند و مقایسه توان رزمی آن‌ها با گذشته کمی متفاوت است.

سردار جلالی دومین و اصلی‌ترین تهدید سال 95 را تهدید در حوزه سایبری نام برد و افزود: یکی از محوریت‌های متصور در حوزه تهدید برای سال جاری ما محور سایبری است، اگر ما در فضای نظامی هر گونه تهدید جدی برایمان وجود داشته باشد پیش‌قراول آن تهدید حتما یک تهدید جدی سایبری خواهد بود، برای اینکه ابزار به هم زدن تعادل ملی در سطح کشور قبل از شروع جنگ حوزه سایبری است، لذا جنگ سایبری جنگ متداول آینده است، آمریکایی‌ها طرحی را افشا کردند به نام عملیات نیتروزئوس که بزرگ‌ترین حمله سایبری طرح ریزی شده تا به حال توسط آمریکا است. این نشان می‌دهد که تسلط در این حوزه‌ها برای آمریکایی‌ها به وجود آمده است، نتیجه این است که بالاخره امسال تهاجم و تهدیدات سایبری مورد انتظار است.

فرمانده قرارگاه پدافند سایبری کشور در خصوص تهدیدات سایبری از طرف کشورهای همسایه گفت: در عربستان سرمایه گذاری کلانی در حوزه دفاعی- سایبری، یعنی آفند و پدافندانجام گرفته است، وقتی دشمن این چنین هزینه می‌کند، حتما قصد انجام کاری را دارد، بخشی که خیلی مورد توجه عربستان و کشورهای همسو است اینکه در فضای سایبر بتواند در حوزه‌های اجتماعی تاثیر گذاشته و مدیریت کنند، و این بستری دارد به نام شبکه‌های اجتماعی، نکته مهم این است که شبکه اجتماعی امکان برقراری پالایه‌های اجتماعی ما خارج از کنترل حکومت را برقرار می‌کند.

سردارجلالی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها پس از انتخابات اسفند 94 به این نتیجه رسیده‌اند 4 اقدام باید انجام گیرد که عبارتند از:

1- ادامه راهبرد بر تداوم استراتژی

2- افزایش شتاب، یعنی افزایش شتاب جریان‌های اجتماعی اتفاق افتاده در کشور

3- سرمایه گذاری روی زیر ساخت‌های تغییر، معتقدند که برای افزایش بیشتر این شتاب نیازمند این هستیم که زیرساخته‌های تغییر را سرمایه گذاری کرده و افزایش دهیم

4- افزایش فشار بر کشور در حوزه سیاسی و اقتصادی، با این چهار مورد جمع بندی؛ افزایش فشار، افزایش شتاب، سرمایه گذاری روی زیرساخت و تداوم راهبرد، را حد و مرز بین خطوط سیاسی داخلی و خارجی کشور قرار دهیم، یعنی حد و مرز دشمن معنوی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور تعریف شود و دوستان داخلی با اشتباه در محاسبات در استراتژی دشمن قدم نزنند.

وی با توجه به تهدیدات پیش رو در فضای مجازی ادامه داد: مشخص شده در حوادث آتی خصوصا انتخابات 96 دشمن از جمله عربستانی‌ها سرمایه گذاری کرده، ظرفیت‌های سایبری و مجازی را به کارگیری کنند به نوعی که ظرفیت‌ها فضای سیاسی اجتماعی داخلی کشوررا پایش کرده از هر حادثه کوچکی بتواند حادثه‌ای بزرگ تولید کنند، این حوادث نشان می‌دهد که فضای اجتماعی سیاسی کشور در حال پایش است و وقوع حادثه‌ای از این ابزار پتانسیل شعله ور شدن دارد، اگر قرار است کشور از شبکه‌های اجتماعی استفاده کند باید بتوانیم براین شبکه‌های اجتماعی مدیریت وکنترل داشته باشیم و با تهدیدات و آسیب‌های آن مقابله کرده از فرصت‌های آن استفاده کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در خصوص تهدیدات در حوزه بیولوژیک نیز گفت: در حوزه بیولوژیک اقدامات مشکوکی از سوی عربستان در حال انجام است که نشان می‌دهد آن‌ها برنامه‌های سنگینی را دنبال می‌کنند، البته چون آن‌ها برنامه سالانه به نام حج دارند و جمعیت زیادی از جاهای مختلف دنیا رفت و آمد دارند تعاملات و تبادلات بیولوژیکی‌شان بالا است و طبیعتا در این اقدامات مهمی انجام داده‌اند، ولی اتفاقات مشکوکی هم آنجا اتفاق می‌افتد که رصد می‌شود از جمله بیماری کرونا که نوعی بیماری مشترک انسان و دام است از بیماری مشترک شتر و انسان درست می‌شود، یا کنفرانس‌های بیولوژیکی که آنجا تشکیل می‌شود نشان دهنده این است که در واقع سطح علمی و ابزارهای بیولوژیک در حال افزایش در آنجا است.

سردار جلالی در خصوص مقابله با تهدیدات بیولوژیک اظهار داشت: در این رابطه چند حوزه وجود دارد؛ اولین مورد تعاملات بین المللی است در مرز‌ها و فرودگاه‌های بین المللی است که موضوعی جدی است و ما نیز در حال آماده سازی دستورالعملی هستیم که قرارگاه‌های مجازی در هر استانی شکل بگیرد، دوم اینکه هر استان باید وضعیت خود را نسبت به تهدیدات شناسایی کند، برخی از استان‌ها مانند گلستان و مازندران و گیلان استان‌های درجه 1 در حوزه محصولات و تهدیدات زیستی هستند، چون در حوزه تولید پروتئین کار می‌کنند، سوم اینکه باید سازو کارپدافند زیستی لازم بوجود آمده و پیگیری شود.

وی در خصوص حوزه تهدید دیگر عنوان داشت: حوزه سوم حوزه اقتصاد است که مقام معظم رهبری برداشت‌شان این است که این حوزه، حوزه اصلی است، یعنی اولویت یکم، باید با هماهنگی برنامه اقتصادی را تنظیم کنیم، در حوزه استان اولین اولویت حفظ امنیت و پایداری سفره مردم است، یا‌ همان سبد کالای مصرفی، این باید از مرحله تولید یعنی کاشت و کمی قبل‌تر حتی بذر مورد توجه قرار گیرد که به بحث ترا ریختگی دچار نشود وتا مرحله توزیع و مصرف حمایت بشود به شکلی که اثر تهدید اقتصادی مستقیم در سفره مردم اتفاق نیفتد، ماموریت جدی ما در این حوزه حمایت از حوزه معیشت مردم در بحث اقتصاد است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور برنامه آخر سازمان در سال 95 را برنامه پدافند کالبدی با مفهوم نهادینه سازی اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل در طرح‌ها و زیر ساخت‌های دارای اهمیت کشور دانست و اظهار داشت: پیش بینی ما این است که ظرفیت فنی استان‌ها را تقویت کنیم به شکلی که استان‌ها مباحث فنی پدافند غیر عامل را خود انجام دهند و برابر دستورالعمل‌ها با استاندارد‌ها و روش‌هایی که از طریق سازمان داده می‌شود همکاران آنجا مدیریت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.