قدس آنلاین/ مرتضی روشنی: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون از تملک ۱۴ هزار هکتار اراضی متعلق به این منطقه خبرداد.

شرایط ویژه برای فعالیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در «دوغارون»  مهیا شد

ناصرالدین گرامی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون که در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان و در 15کیلومتری شهرستان تایباد واقع شده با تملک اراضی وارد فاز دوم توسعه می‌شود.
وی افزود: پیش از این به خاطر مسایل قانونی تنها 50 هکتار از مجموع 8 هزار و 700 هکتار اراضی پیش بینی شده این منطقه در اختیار سازمان بود که اکنون بیش از  هزار و 400 هکتار آن نیز استحصال شده و فاز دوم توسعه دوغارون آماده انجام است.
وی با بیان اینکه امنیت پایدار دوغارون از پایتخت نیز بیشتر است، اضافه کرد: سرمایه گذاران می‌توانند از شرایط ویژه معافیت مالی این منطقه که شامل معافیت مالی رفع موانع تولید و منطقه محروم است برخوردار شوند که در مجموع نزدیک به 13 سال نیاز به پرداخت مالیات نخواهند داشت.
وی افزود: همچنین معافیت‌های گمرکی خاص مانند ورود تجهیزات مورد نیاز برای تولید از مزایای دیگر سرمایه گذاری در این منطقه است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون درباره سرمایه گذاران خارجی نیز گفت: هیچ منعی برای سرمایه‌گذاری نداریم و با روی باز از آن استقبال می‌شود. گرامی گفت: البته سرمایه گذاران خارجی باید با ثبت شرکت وارد این منطقه شوند که در این صورت از پشتیبانی بیمه ریسک سیاسی دولت برخوردار خواهند شد تا در صورت بروز حوادث غیرمترقبه مانند جنگ اصل سرمایه آنان توسط دولت جمهوری اسلامی ایران بازپرداخت شود.

 درخواست از دولت
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون درباره مهم‌ترین خواسته آنان از دولت گفت: تفویض اختیار دغدغه اصلی ما و مسؤولان استانی است زیرا با قوانین موجود اجازه اعطای زمین بالای 3 هکتار را نداریم و این پروسه از تهران انجام می‌شود.
گرامی اظهار داشت: البته در مکاتباتی که با آقای ترکان داشته ایم خواسته ها به صورت دقیق و شفاف بیان شده است و براین باوریم که نمی توان برای همه مناطق مرزی یک نسخه واحد نوشت زیرا شرایط اقلیمی و نوع مناطق با یکدیگر متفاوت است.
  ساخت بیمارستان
وی درباره اهداف اصلی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در دوغارون گفت: جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش هزینه تولید، ارتقای فناوری، توسعه منطقه، ارتقای امنیت و محرومیت زدایی از اهداف اصلی ایجاد این منطقه است.
گرامی با ابراز خرسندی از رونق اقتصادی صورت گرفته در این منطقه گفت: براساس آمار، صادرات انجام شده در سال 94 در مقایسه با سال 93 رشد 115 برابری داشته است زیرا در سال گذشته مبلغ ارزشی صادرات به کشور افغانستان رقم 240 میلیون دلار بود، درحالی که این رقم در سال 93 تنها 34 میلیون دلار شد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدام‌های خوب صورت گرفته در سال گذشته ، احداث و فعال سازی جایگاه عرضه سوخت بود که باعث شد تا تقریباً قاچاق سوخت در این منطقه صفر شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با بیان اینکه افغانستان سالیانه 700 میلیون دلار هزینه درمان اتباعش می‌کند که 500 میلیون دلار آن نصیب کشور هند می‌شود، گفت: براساس سیاست‌های کلی توسعه این منطقه، هتل بیمارستانی با مساحت 12 هزار و 500 مترمربع زیربنا برای جذب بیماران افغان در منطقه ویژه ساخته‌ایم که این پروژه 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است تا پایان تابستان امسال به بهره برداری برسد.
گرامی افزود: همچنین طی تفاهمنامه‌ای با دانشگاه آزاد اسلامی قرار است واحد بین الملل این دانشگاه نیز در منطقه دوغارون فعالیت خود را آغاز کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.