دونالد ترامپ اولین کسی است که مدعی خواهد شد در این دوره انتخاباتی پادشاه توئیتر و فیس‌بوک بوده اما وی نمی‌تواند مدعی شود اولین کسی بوده که از اینترنت برای پدید آوردن یک جنبش سیاسی استفاده کرده است.

کاندیداهای ریاست‌جمهوری در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به صورت فزاینده‌ای در فضای آنلاین جنگیده می‌‌شود. رسانه‌های اجتماعی تبدیل به یکی از قوی‌ترین راه‌ها برای ارتباط با رأی‌دهندگان شده است. کاندیدهای ریاست‌جمهوری در هر دو حزب از این ابزار برای کسب پول، نشر تبلیغات و جذب طرفدار استفاده می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی تبدیل به مکانی شده‌اند که ستاد‌های انتخاباتی در آنها سعی دارند با ارائه داستان خود «روایت‌شان» را به پیش برند. در گزارش حاضر نگاهی عددی به حضور کاندیدهای ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در شبکه‌های اجتماعی برتر خواهیم داشت.

 

فیس‌بوک و توئیتر

دونالد ترامپ، غول املاک و کاندیدای حزب جمهوی‌خواه در صدر کاندیداهای ریاست‌جمهوری در دو شبکه اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک قرار دارد. وی تنها کسی در هر دو حزب است که بیش از 5 میلیون فالوور و 5 میلیون لایک دارد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق و نامزد حزب دموکرات، نیز بیش از 5 میلیون فالوور در توئیتر دارد. پس از وی برنی ساندرز، سناتور دموکرات، و تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، مارکو روبیو، سناتور سابق فلوریدا، و بن کارسون، جراح جمهوری‌خواه قرار دارند، که همگی بیش از یک میلیون فالوور دارند.

در رتبه‌های بعدی چهار جمهوری‌خواه قرار دارند که به ترتیب عبارتند از کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی، کارلی فیورینا، جب بوش، فرمانده سابق فلوریدا و جان کاسیچ، فرماندار کنونی اوهایو.

در فیس‌بوک، کارسون در رده دوم پس از ترامپ قرار دارد. وی نیز دارای بیش از 5 میلیون لایک است. پس از این دو جمهوری‌خواه دو کاندیدای دموکرات - کلینتون و ساندرز - با بیش از دو و نیم میلیون لایک قرار دارند. کروز و روبیو تنها کاندیداهای دیگری هستند که توانسته‌اند بیش از 1 میلیون لایک ثبت کنند

 

یوتیوب و اینستاگرام

یوتیوب نیز سهم خود را از تبلیغات ستادهای انتخاباتی دارد، بخش اعظمی از این ستادها دارای صفحه رسمی در یوتیوب هستند. صفحه ساندرز دارای بیشترین طرفدار با رقم 92 هزار و 420 نفر است. در صورتی که صفحه دیگر ساندرز، که آن نیز رسمی است، و دارای 80 هزار و 19 طرفدار می‌باشد، را به حساب آوریم، این رقم بسیار بالاتر می‌رود.

ترامپ در جایگاه دوم قرار دارد. پس از وی به ترتیب کلینتون، کروز، کارسون و روبیو قرار دارند (شایان ذکر است که صفحه کروز به صورت رسمی تأیید نشده است.) فیورینا، کریستی و کاسیچ در رده‌های بعدی قرار دارند. هیچ یک از این افراد نتوانسته‌اند تعداد طرفداران صفحه خود را به بیش از 5 هزار نفر برسانند. بوش نیز در رده‌های انتهایی قرار دارد.

در میان کاندیداهایی که دارای صفحات تأیید شده در اینستاگرام هستند، ترامپ با برخورداری از نزدیک به 1 میلیون فالوور در رده اول قرار دارد. کلینتون و ساندرز به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند و پس از این دو با فاصله‌ای نسبتا زیاد کارسون و کروز جای گرفته‌اند.

 

ردیت *

ستادهای تبلیغاتی نمی‌توانند به صورت رسمی دارای زیرگروه ردیت در وب‌سایت ردیت باشند اما حامیان آنها می‌توانند این کار را انجام دهند. تقریبا تمام کاندیداهای برجسته دارای یک زیرگروه ردیت هستند که به اخبار و مباحثه درباره آنها اختصاص دارد. برخی - ساندرز، ترامپ، کلینتون، کروز و روبیو - دارای زیرگروه‌هایی حمایتی هستند که برای پیشبرد کمیپین آنها یا حتی جمع‌آوری پول از طریق کمک‌های مالی همگانی فعالیت می‌کنند.

با توجه به تعداد ثبت‌نام کنندگان در این زیرگروه‌ها می‌توان گفت که ردیت در اختیار برنی است. زیر گروه سناتور ایالت ورمونت دارای 176 هزار و 815 ثبت‌نام کننده است. زیرگروه دونالد ترامپ در رده بعدی قرار دارد اما ثبت‌نام کنندگان آن 20 کمتر از زیرگروه ساندرز است.

زیرگروه‌های ردیت سایر کاندیداها نقش مجمعی برای حامیان را ایفاء نمی‌کنند و بیشتر به عنوان مخلوطی از پست‌های مثبت، منفی و خنثی درباره آنها است. زیرگروه جب بوش در دو ماه گذشته تنها شاهد 5 پست بوده، در حالیکه زیرگروه کارلی فیورینا از زمانی که شروع به کار کرده دارای 15 پست بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.