وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت تبدیل اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات به سبک زندگی روزمره تاکید کرد.

کل شهر را به عنوان سازمان اجتماعی بپذیریم 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ عباس آخوندی در چهارمین جشنواره روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی ضمن تاکید بر نقش موثر خبرنگاران به عنوان رکن چهارم دموکراسی و برقراری رفاه و آزادی اجتماعی گفت: علیه خبرنگاران اقامه دعوا نکنید بلکه سعی کنید با خبرنگاران با زبان رسانه صحبت کنید؛ در عین حال تلاش کنید حوصله کرده و سعه صدر داشته باشید.
آخوندی گفت: در این جهان هرچه که بکنیم انعکاسی بر خود ما دارد. فکر نکنیم که می‌توانیم از آنچه انجام داده‌ایم شانه خالی کنیم؛ باید مسئولیت آنچه انجام داده‌ایم را بپذیریم و این در ارتباط با جامعه نیز باید مدنظر ما قرار بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین ضمن تشکر فراوان از روابط عمومی و پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی افزود: همکاران ما در روابط عمومی و پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در طول این مدت و در همه فعالیت‌های وزارتخانه در فراز و نشیب‌ها همراه ما بودند و تلاش کردند ارتباط وزارتخانه را با مردم بیشتر کنند و گسترش دهند.
عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: در ارتباطات عمومی، اصلی‌ترین بحث مخاطب به عنوان شهروند و ذی‌نفع و نه هوادار است. به همین دلیل و به دلیل اهمیتی که مخاطب به عنوان شهروند دارد باید از اینکه روابط عمومی‌ها تبدیل به مرکز تبلیغات و پروپاگاندا شوند به شدت پرهیز کنیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: روابط‌عمومی‌ها، پلی بین مردم به عنوان ذی‌نفعان و شهروندانی‌هستند که هم به دسترسی آزاد به اطلاعات نیاز دارند و هم فرض بر این است که مطالبه‌گر وزارت راه و شهرسازی هستند.
آخوندی گفت: اگر کل شهر را به عنوان سازمان اجتماعی بپذیریم باید همواره نسبت به پیامدهای اجتماعی و مسئولیت‌های اجتماعی در تمامی حوزه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی متذکر باشیم. به همین دلیل، بسیار مهم است که در کنار فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم ببینیم مسئولیت اجتماعی ما چیست و آثار فعالیت‌های ما چه چیزهایی هستند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همواره از فعالیت‌ها و پروژه‌ها تقدیر می‌کند تاکید کرد: کنار تقدیر از فعالیت‌ها و انجام پروژه ها همواره تذکر می‌دهم و به آثار اجتماعی و مسئولیت اجتماعی فعالیت‌ها توجه می‌کنم و این کاری است که به روابط عمومی‌ها و سایر همکاران خود 

نیز توصیه می‌کنم.
وی با یادآوری این‌که انجام پروژه‌های مختلف از جمله ریلی، جاده‌ای، هوایی، بنادر، ساختمان، مسکن و شهرسازی و همچنین شهرهای جدید بر محیط پیرامون خود تاثیر دارند، افزود: توجه به مسئولیت اجتماعی شعار نیست بلکه حقیقت فعالیت‌های ما به شمار می‌رود که به غیر از رفاه اجتماعی و دنبال آزادی است.
آخوندی تاکید کرد: نتیجه آنچه که راجع به توسعه، فعالیت‌های عمرانی، توسعه و آبادانی گفته می‌شود به انسان‌ها برمی‌گردد که به دو بحث اصلی رفاه و آزادی مرتبط است. باید به این نکته توجه کنیم که فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم منتج به رفاه اجتماعی شود و آزادی افراد را به مخاطره نیندازد و برای حوزه‌های دیگر مزاحمت ایجاد نکند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بهینه‌سازی باید بتواند همواره یک اقدام رو به جلو داشته باشد و نگاهش به عقب نباشد. معتقدم ما کمتر به مفهوم مسئولیت اجتماعی در پروژه های کالبدی، عمرانی و صنعتی توجه داریم.
وی با اشاره به اینکه اگر ساخت کارخانه سیمان در یک منطقه موجب کاهش کیفیت محیط‌زیست شود بهینه‌سازی به مخاطره افتاده و رفاه افزایش نیافته است افزود: مفهومی در حوزه شهری تحت عنوان زندگی پذیری و حرکت وجود دارد بدین معنا که شهرها باید قابلیت زندگی داشته باشند.
آخوندی ادامه داد: اگر ما بحث زندگی‌پذیری را اصل قرار دهیم آنچه که در حال حاضر در شهرهای ما رخ می‌دهد بعد از این همه توسعه و اینکه شهرهای ما به نقاط آلوده زیست‌محیطی تبدیل شده‌اند به رفاه ختم نشده است. به عبارت دیگر، زمانی که ما هوای سالم نداریم نمی‌توانیم مدعی باشیم که مجموعه اقدامات ما منجر به رفاه اجتماعی شده است. یا زمانیکه میزان حرکت کاهش می یابد ادعای ساخت اتوبان و بزرگراه منجر به رفاه تنها یک ادعاست.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مجموعه عواملی که در مدیریت شهری رخ داده نشان می‌دهد در بخش‌هایی که به مسئولیت اجتماعی مربوط است مدل مدیریت‌شهری بقای خود را به بهای توقف زندگی در شهر انجام می‌دهد.
وی گفت: اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات اصل دیگری است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد. اساسا تمامی شرف انسانی به آزادی است و وقتی آزادی را از انسان می‌گیرند دیگر چیزی باقی نمی‌ماند. اگرچه بسیاری معتقدند که بحث آزادی در حوزه سیاسی پیگیری می شود اما این مباحث در تمامی حوزه‌ها متصور است و معنا می‌یابد.
آخوندی تاکید کرد: اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات بسیار مهم است و باید به سبک و سیاق زندگی روزمره تبدیل شود.
وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که اطلاعات دوربین‌های سازمان راهداری و همچنین سیر و حرکت در راه آهن و سایر حوزه ها عمومی است و باید در اختیار شهروندان قرار بگیرد و یا اینکه خصوصی است؟ افزود: اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات در تمامی حوزه‌ها اصلی‌ترین بحثی است که باید به آن توجه ویژه شود.
آخوندی گفت: بحث دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات بحث صرفا روشنفکری نیست بلکه باید در نظم زندگی و در تمامی حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد گفت: ایجاد شبکه های مختلف، شهراه، سامانه 141، سامانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سامانه سازمان بنادر، هواشناسی و هواپیمایی همه به منظور دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات طراحی شده و مشغول خدمات‌رسانی است.
وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی در بحث دسترسی آزاد اطلاعات هنوز در ابتدای راه است و باید در این زمینه کوشش‌اش را بیشتر کند.
وزیر راه و شهرسازی در بیان نقطه نظرات خود راجع به خبرنگاران و رسانه ها گفت: خبرنگاران و رسانه‌ها، پل ارتباطی ما با جامعه هستند و از تمامی همکاران می‌خواهم به این حرفه احترام بگذارند زیرا این حرفه، کانال آزادی کشور است و به گفته مشروطه خواهان در همان زمان رکن چهارم دموکراسی در کشور محسوب می شود. بنابراین احترام به خبرنگار حتی اگر مخالف هم باشد وظیفه ای است که برعهده همگان است.
آخوندی تصریح کرد: در ابتدای دوران وزارت خود نیز بارها اعلام کردم که علیه خبرنگاران اقامه دعوا نکنید بلکه سعی کنید با خبرنگاران با زبان رسانه صحبت کنید؛ در عین حال، تلاش کنید حوصله کرده و سعه صدر داشته باشید.
وی در پایان افزود: تفاوت جامعه مدنی با جامعه غیرمدنی در همین یک کلمه است که باید خبرنگاران را به عنوان رکن چهارم دموکراسی به رسمیت بشناسیم. حواسمان باشد اگر رسانه‌ها محدود شوند، پیامدش محدود شدن آزادی است. اگرچه منکر گرایش‌های مغرضانه نیستم اما نحوه برخوردها نیز مهم هستند و اینکه نحوه برخورد ما با رسانه ها با زبان رسانه و نه برخورد قضایی باشد.
درج حدود 284  هزار مطلب در رسانه‌‌ ها درباره راه و شهرسازی 
درج حدود 284  هزار مطلب در رسانه‌‌ ها درباره راه و شهرسازی 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: در راهبردهای استراتژیک سال 95 این مرکز ، ورود سازماندهی شده به حوزه روابط عمومی موبایلی و شبکه‌‌های اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  ، سیدقاسم بی‌نیاز در چهارمین جشنواره روابط‌عمومی‌های برتر وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور در مجموع 227 واحد روابط عمومی دارد که200 واحد آن استانی و 15 واحد آن کشوری هستند گفت: چهارمین جشنواره روابط عمومی‌ها، همزمان با تاریخ 60 ساله روابط عمومی‌ها، با الگو گرفتن از گفتمان تدبیر و امید حاکم بر حمل و نقل و مسکن و شهرسازی در جهت ارتقای حقوق شهروندی شهروندان و با هدف نهادینه کردن و ترویج فرهنگ آزادی دسترسی به اطلاعات برگزار شده است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ادامه داد: در جشنواره‌های پیشین وظایفی نظیر ارتباط با رسانه ها، چاپ و انتشار مجلات، انعکاس فعالیت‌ها و عملکردها، برگزاری نمایشگاه ها و ... که ناظر بر عملکرد روابط عمومی‌ها بود مورد بررسی قرار می‌گرفت به نحوی که به جای ارزیابی طرح و برنامه‌ها، فنون روابط عمومی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. 
اما در چهارمین جشنواره با تأکید بر برنامه‌ریزی، اثربخشی و مطالعات اجتماعی و افکار عمومی، مجموعه روابط عمومی‌های تابعه با رویکرد چگونگی اعتمادسازی، برجسته‌سازی، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و مدیریت افکار عمومی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
 
وی محورهای چهارمین جشنواره روابط عمومی‌های برتر را «روابط عمومی و پژوهش»، «روابط عمومی الکترونیک»، «روابط عمومی و حقوق شهروندی»، «روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی»، «روابط عمومی و  تبلیغات اجتماعی»، «روابط عمومی و خلاقیت و نوآوری» و «روابط عمومی و پاسخگویی» عنوان و خاطرنشان کرد: تلاش برای تغییر نگرش و پارادایم های حاکم بر مجموعه، مهمترین ویژگی فصل نوین 
وزارت راه و شهرسازی است.
بی‌نیاز مهمترین ویژگی‌های فصل نوین وزارت راه و شهرسازی را «باور به انسان،‌حقوق اجتماعی و طبیعی او، چنانچه ایرانیان را شهروندانی واجد حق و مسئولیت می‌شناسند»، «اتکاء به رویکردهای تئوریک به عنوان مبانی شناخت در حوزه‌های علوم انسانی و مهندسی»، «تلاش بر ارایه راهکارهای کارشناسی برای مواجهه با مأموریت های محوله به وزارت راه و شهرسازی»، «تلاش برای رعایت اعتدال و توجه دقیق برای پیشبرد ماموریت های حوزه راه و شهرسازی»، « اتخاذ رویکرد مبتنی بر هزینه ـ فایده و تعیین اولویت های ملی در انجام پروژه ها»، «باور به آزادسازی بازار و حمایت از بخش خصوصی به مثابه رهیافتی ملی و در راستای تحقق حقوق شهروندی»، «اعتقاد به اصل دانستن "حق شهروندان" و اتخاذ سیاست شفافیت اطلاعات»، «باور به کارکرد مجامع، اصناف و اتحادیه ها به عنوان عناصر جامعه مدنی و تعمیق بخش دموکراسی در جامعه» و «ایمان به کارکرد صداقت در تعامل با شهروندان و بیان حقیقت و پرهیز از دروغ و رفتارهای نمایشی» ذکر و اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در فصل جدید خود،‌فرایندی را آغاز کرد که سنگ بنای آن باور به حرمت و کرامت انسان به مثابه شهروندانی واجد حق و مسئولیت بود.
وی با بیان اینکه در سال 1394 تعداد 283 هزار و 799 مورد مطلب در رسانه‌‌های کشور با موضوع راه و شهرسازی درج شده است که نشان‌دهنده حجم فعالیت‌ها و امر اطلاع‌رسانی در این مجموعه وسیع است ، گفت:  به طور میانگین روزانه 777 خبر در طول سال منتشر شده است.
بی نیاز تأکید کرد: بیش از 2500 مطلب منتشر شده در رسانه‌ها به دفاتر معاونان وزیر راه و شهرسازی در ستاد و سازمان‌‌ها و شرکت‌های تابعه و ادارات کل در شش ماهه دوم سال گذشته به صورت لحظه‌ای و آن‌لاین در هر روز کاری ارسال شده است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی ارتباط مستمر این مرکز با خبرنگاران خارجی مقیم تهران و حتی برخی خبرنگاران بین‌المللی در حوزه راه و شهرسازی از جمله مصاحبه اختصاصی دکتر آخوندی با سی‌ان‌ان، نیویورک‌تایمز، رویترز، اکونومیست، فرانس 24 ، رادیو فرانسه را یادآور شد و بیان کرد: نشست وزرای حمل ونقل کشورهای حاشیه خزر با حضور خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی را برگزار کردیم.
به گفته بی‌نیاز در راهبردهای استراتژیک سال جاری مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، علاوه بر توجه به محتوا و شیوه‌های تعامل با شهروندان، بر توجه جدی به اینفوگرافی، موشن‌گرافی و عکس‌نوشته در انتقال پیام‌های وزارت راه و شهرسازی، ورود سازماندهی شده به حوزه روابط عمومی موبایلی و شبکه‌‌های اجتماعی، ایجاد گروه تحلیلگران و گزارشگران حوزه راه و شهرسازی مورد تأکید قرار گرفته است.
متن بیانیه پایانی هیئت داوران چهارمین جشنواره روابط عمومی‌های برتر وزارت راه و شهرسازی: 
بیانیه هیئت داوران چهارمین جشنواره روابط عمومی‌های برتر وزارت راه و شهرسازی
اگر روابط عمومی را کوششی مدیرانه، کارشناسانه، منظم و مستمر برای برقراری ارتباط دوسویه اقناعی و یا ترغیبی و منتج به همگرایی با افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها بدانیم، در پهنه پیچیده جهان کنونی و شرایط دشوار جوامع جدید و نوظهور، کلیه مؤسسات و سازمان‌ها برای جلب نظر، حمایت و پشتیبانی مخاطبان، برای دستیابی به اهداف تعیین شده به روابط عمومی نیاز دارند.
شاید بتوان روح و فلسفه روابط عمومی را ریشه‌دارترین عامل در فرهنگ اسلامی ایرانی دانست. مردم‌داری، تعامل فکری، شکیبایی، بردباری در شنیدن، صداقت، استدلال و انصاف در پاسخگویی از برجسته‌ترین خصلت‌های اقوام ایرانی است. جامعه انقلابی و اسلامی ایران اکنون که فضای جدیدی را در عرصه توسعه پایدار، همه‌جانبه و انسان‌محور در راه تحقق مردم‌سالاری دینی تجربه می‌کند، آغوش به روی پرسش و انتقاد خیرخواهانه و مسئولانه می‌گشاید و بر وظیفه پاسخگویی به مردم اذعان می‌نماید و بر حرمت، کرامت و حقوق شهروندان پای می‌فشارد، به روابط عمومی کارآمد و اثربخش نیازمند است.
ارزیابی و نقد خردورزانه عملکردها و سنجش بی‌طرفانه و دقیق فعالیت‌های روابط عمومی‌ها با معیارهای کارشناسانه و تخصصی به منظور ارتقاء سطح کیفی کار، شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، کمک در رفع کاستی‌ها و نارسایی‌ها، ایجاد رقابت سالم، تشویق و قدردانی از مدیران و کارشناسان موفق و تلاشگر و شکل‌دهی به الگوهای مناسب و مؤثر، جزء ضروری و حتمی اقدامات توسعه بخش روابط عمومی کشور و روابط عمومی وزارت‌خانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.