رضا طلبی

توسعه رفاه پایدار برای اقشار آسیب پذیر از طریق استمرار فعالیت‌های نیکوکاری

مردم خردمند و نیک اندیش خراسان  همراه با ریزش باران‌های الهی، با کمک‌های خیر خواهانه  به همنوعان و نیازمندان استان ، داشته‌های خود را با آن‌ها نیز تقسیم می کنند و شکوفه‌های عشق و مهربانی را بر شاخسار انسانیت به پرواز در می آورند تا از طرفی همراه با گرم شدن کره زمین، گرمابخش وجود تمام کسانی شوند که با رسیدن فصل بهار،شاید همچنان در تصور زمستان خشک و  خشن فقر و تنگدستی باقی مانده باشند.
نیکوکاری و کمک به دیگران، تجلی امید بخشی به افراد نیازمند و مظهر عشق و پروانگی انسان‌هاست. همنوع دوستی، وجه ناپسند فقر و درماندگی را از چهره کرامت انسانیت زدوده و نسیم زیستن را در بین اقشار آسیب پذیر جامعه پراکنده می کند. در حقیقت مردم استان از طریق حضور در  برنامه‌هایی همچون جشن عاطفه‌ها، مراسم گلریزان و کمک به افراد نیازمند، دل‌هایشان را به سوی مدینه مهربانی‌ها به پرواز در می آورند.
احسان و نیکوکاری از جمله شاخص‌ها و هنجارهای حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه محسوب می شود. انجام عمل نیک و اشاعه فرهنگ نیکوکاری تمام حوزه‌های بینشی، نگرشی و گرایشی انسان‌ها را در برگرفته و انجام عمل پسندیده همچون کمک به دیگران، انسان را از ضرر و خسران دنیوی رهایی می بخشد و مصداقی از انسان پیروز و فاخر را در جامعه تداعی می کند، اگرچه قبل از آنکه این کمک و هدیه او موجب تکامل دیگران شود، شخصیت و شاکله وجودی خود فرد را کامل می گرداند. بدون تردید توسعه آگاهی در این زمینه ، پیش شرط توسعه فرهنگ کمک به دیگران و فعالیت‌های نیکوکارانه است و خود مسیری را ایجاد خواهد کرد که افکار و اندیشه انسان‌ها به سمت افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد افزایی در رفتار افراد گرایش پیدا کند، زیرا افزایش آگاهی مردم از این فعالیت، موجب رفع نیازمندی‌های اجتماعی و همچنین پاداش‌های معنوی مترتب بر این اقدام پسندیده خواهد بود.
از طرفی این اقدام جنبه عام المنفعه انسانی و تربیتی نیز داشته وبه مقتضای زمان ونیازهای جامعه، سبب رفع مشکلات طیف زیادی از جامعه خواهد شد.
افراد نیکوکار با رفتار پسندیده از طریق کمک به دیگران و تزریق امید به زندگی  در آن‌ها، بذر عاطفه و خیر خواهی را در جامعه می‌کارند و عطر خوش معنویت، اخلاص و دیگر خواهی را در فضای جامعه پراکنده می کنند. احسان و نیکوکاری یکی از موارد برجسته فرهنگ غنی اسلام و از اهرم‌های مؤثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نارسایی‌ها و محدودیت‌های اقتصادی جامعه محسوب می شود.  بنابراین به منظور ترویج فزاینده این عمل پسندیده و ارزشمند در بین مردم استان، باید تلاش‌های گسترده و هدفمند صورت پذیرد.
بدون تردید یکی از زمینه‌های رشد و تعالی  استان در همه حوزه‌ها، جبران کمبود‌ها و نیازمندی‌های اجتماعی از سوی مردم است، بنابراین پسندیده است که این کمک و نیکوکاری مردم استان، در قالب برنامه‌ها و فرآیندهای اصولی و هدفمند به حل ریشه ای معضل فقر و تنگدستی با همکاری و همدلی دستگاه‌های مسؤول همچون کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهاد‌های مجری در این زمینه  تحقق پذیرد، نه اینکه این فعالیت  فقط در مقطع خاص همچون شهریور و اسفند، به صورت شعاری و برطرف کردن  موقتی و مسکن گونه درد فقر و تنگدستی جامعه پرداخته شود.
در سایه همدلی و همراهی مردم نیکوکار استان و دستگاه‌های مسؤول، باید این حس انسان دوستی با ارایه تعریف مشخص و مبین از چشم انداز فعالیت‌های انجام شده در آینده باهدف توسعه پایدار در زمینه رفاه اقشار آسیب پذیر و ایجاد فعالیت‌های اشتغالزا، مولد و مستمر در قالب طرح‌های انگیزشی، توان افزایی و خود کفایی  برای این افراد و بخصوص جوانان آن‌ها، همچنین نظارت بر این فعالیت‌ها و دریافت بازخورد تا حد ممکن ریشه تنگدستی و نیازمندی را از جامعه استان خشکانده و بذر  استوار درآمد پایدار و دایمی اقتصادی را برای این طیف از جامعه جایگزین کنند که در حقیقت این فعالیت‌ها در راستای اقدام وعمل با الگوی اقتصاد مقاومتی در استان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.