رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ازهفته آینده طرح خرید حمایتی شیرخام از دامداران در پنج استان عمده اعم از اصفهان، خراسان رضوی،البرز،قزوین و تهران آغاز خواهد شد.

خرید حمایتی شیرخام از هفته آینده کلید می خورد

به گزارش قدس آنلاین،حسین صفایی رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آغاز خرید شیر خام از دامداران اظهار داشت: ازهفته آینده طرح خرید حمایتی شیرخام از دامداران در پنج استان عمده اعم از اصفهان، خراسان رضوی،البرز،قزوین و تهران آغاز خواهد شد.
وی افزود: اگر با خرید حمایتی از این استان ها قیمت شیرخام  به تعادل نرسد، ناگزیریم که سایر استان ها را وارد مدار حمایتی خرید کنیم.
صفایی با اشاره به اینکه این طرح خرید حمایتی است نه تضمینی، گفت: خرید تضمینی مشمول 24 محصول زراعی و باغی است که قانون این محصولات را مشخص و شورای اقتصاد آن را قیمت گذاری کرده به طوریکه اگر در زمان برداشت محصول قیمت بازار کمتر از قیمت تعیین شده باشد دستگاه های مجری همچون سازمان تعاون روستایی ملزم به خرید این محصولات است.
رئیس سازمان تعاون روستایی ادامه داد: شیر یکی از محصولات اصلی کشاورزی است که باید مصرف آن در سبد غذایی مردم افزایش پیدا کند و می توان گفت که به سبب شرایط پیش آمده دولت این تصمیم را گرفته که خرید حمایتی را انجام دهد تا خللی به تولید وارد نشود.
وی با اشاره به خرید روزانه شیر خام گفت: روزانه قرار است که هزار تن شیرخام از دامداران خریداری شود و چنانچه بازار با این میزان به تعادل نرسد میزان خرید افزایش خواهد یافت.
صفایی با اشاره به قیمت خرید شیر خام از دامداران در این طرح یادآور شد: خرید شیرخام از دامداران قیمت مشخصی ندارد بلکه براساس میزان بار میکروبی، چربی شیر و شرایط بازار قیمت گذاری از سوی کمیته خرید استان ها انجام می شود.
گفتنی است خرید شیر به نرخ مصوب 1440 تومان برای بهترین کیفیت شیر است.
رئیس سازمان تعاون روستایی تصریح کرد: سال گذشته این طرح برای کنترل بازار در سراسر کشور انجام شد و از سویی شیر خام خریداری شده از دامداران به شیر خشک تبدیل شد که اکنون بخش عمده ای از آن به فروش رسیده وبه تدریج مابقی  آن از طریق بورس کالا برای صادرات عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه خرید حمایتی شیرخام برای تعادل قیمت در بازار است، گفت: با توجه به اینکه سالانه واردات 40 هزار تنی چربی به کشور را داریم از این رو خرید حمایتی از دامداران دو فرآورده چربی و شیرخشک حاصل می شود که شیر خشک وارداتی از طریق مزایده عمومی و بورس کالا صرف برای صادرات عرضه می شود تا به تعادل قیمت در بازار برسیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.