۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 382159

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روسیه را دیگر شریک استراتژیک اروپا ندانسته و لغو تحریم ها علیه این کشور را منوط به اجرای توافق مینسک دانست.

روسیه دیگر شریک نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  خبرگزاری تسنیم، "فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با روزنامه آلمانی "دی ولت" در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره انتقادات ترکیه به اتحادیه اروپا درباره مسئله آزادی ویزا برای شهروندان ترک و ادعای حمایت  اروپا از سازمان های به زعم این کشور تروریستی چیست گفت: پیغام من به ترکیه این است که ما بسیاری اشتراک ها و یک برنامه سیاسی گسترده با یکدیگر داریم؛ تنها مسئله پناهندگان مطرح نیست. ما بعضا همچنین مسائل مشترکی داریم. ما هر دو می خواهیم به درگیری های داخلی در سوریه پایان دهیم، هر دو خواهان یافتن راه حلی برای قبرس هستیم و هر دو از طرف تروریسم تهدید می شویم. ما می توانیم در بسیاری زمینه ها شریک هم باشیم و از طرف اتحادیه اروپا عزم و اراده سیاسی برای همکاری سازنده با ترکیه وجود دارد.

موگرینی در پاسخ به این پرسش که اگر ترکیه دیگر به توافق پناهندگان با اروپا پایبند نباشد چه اتفاقی می افتد گفت: ما توافق خود را با دولت ترکیه و نه با یک نفر بسته ایم. اگر دولت ترکیه تصمیم به تغییر سیاست خود دارد بنابراین ما باید با هم بحث کنیم. اما من انتظار دارم که دولت جدید نیز توافق گذشته را تایید کند.

وی با ابراز امیدواری درباره گشوده شدن فصل جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در عین حال گفت، باید معیارهای ضروری برای این منظور برآورده شود.

موگرینی همچنین بر اساس آمارهای سازمان های بین المللی از حدود 500 هزار پناهنده و مهاجر در لیبی که اغلب آن ها تحت شرایط غیر انسانی زندگی می کنند خبر داده و گفت: ما با سازمان های بین المللی کار می کنیم تا شرایط این پناهندگان را بهبود بخشیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که ما اروپاییان بالاخره باید بفهمیم که هجوم گسترده پناهندگان یک پدیده مربوط به دوران ما است. ما نمی توانیم هجوم مهاجران به اروپا را متوقف کنیم، اما می توانیم با آن کنار بیاییم.

وی در ادامه تکروی های ملی برای حل این مسئله را رد کرده و این را یک تکلیف اروپایی دانسته و گفت: اروپاییان به ابزارهایی برای مهاجرت قانونی، سیاست پناهندگی مشترک و حمایت از توسعه اقتصادی در آفریقا نیاز دارند.

موگرینی در ادامه به مسئله روسیه و پرداخته و در پاسخ به این پرسش که آیا مسکو هنوز یک شریک استراتژِک برای ما است گفت: ما روسیه را مدتها به عنوان یک شریک استراتژیک می دیدیم. اما امروز دیگر این گونه نیست، اما این کشور همچنان یک کشور راهبردی است.

وی از ادامه همکاری ها با روسیه در زمینه هایی که منافع مشترک وجود دارد خبر داده و در پاسخ به این پرسش که آیا راهی برای بازگشت به شراکت استراتژیک با روسیه وجود دارد گفت: این را شما باید از دولت روسیه بپرسید. این مسئله بسیار با راه حل بحران اوکراین مرتبط است. برای ما بسیار مهم است که درگیری ها در شرق اوکراین به صورت صلح آمیز حل شود. این مسئله تنها به روسیه ارتباط ندارد بلکه برای این منظور همچنین جدایی طلبان  در شرق اوکراین و دولت اوکراین باید سهیم باشند.

وی تمدید تحریم ها علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین را قابل انتظار دانسته و تاکید کرد که رهبران اتحادیه اروپا لغو تحریم ها را به اجرای کامل توافق مینسک منوط می دانند که هنوز محقق نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 1203 IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    0 0
    واقعا پوتین دیکتاتور است
  • ناشناس IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    0 0
    روسیه هیچ وقت برای هیچ کشوری شریک قابل اعتمادی نبوده