معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت توسعه سواحل مکران گفت: توسعه این منطقه از اولویت‌های دولت است.

  توسعه سواحل مکران از اولویت‌های دولت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،‌ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور امروز(پنجشنبه) پس از بازدید از زیرساخت‌های شهرک پتروشیمی و فولاد مکران، گفت: توسعه این سواحل از بهترین تصمیمات دولت بوده که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز است. برخی از طرح‌های در دست اجرا در سواحل مکران استراتژیک و کلیدی است از جمله اینکه باید بخشی از صادرات نفت ایران در خارج از خلیج فارس و از  این سواحل صادر شود.

وی با بیان اینکه در بندر چابهار طرح‌های مهمی در دست اجراست، افزود: دولت در اینکه چابهار باید به یک قطب توسعه تبدیل شود شک ندارد و تلاش خواهد کرد تا ساخت بندر، راه‌آهن و صنایع به سرعت انجام شود.خوشبختانه در ساخت شهرک پتروشیمی مکران پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و ظرفیت لازم برای ساخت خط لوله و تأمین خوراک اولیه این مجتمع وجود دارد.

 معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: فاز یک پتروشیمی چابهار باید به سرعت تکمیل شود تا شاهد تولید 8 میلیون تن محصولات پتروشیمی باشیم و با مطالعه همه جانبه و رعایت همه اولویت‌های دیگر زیست محیطی فازهای دیگر این مجتمع تکمیل شود.

جهانگیری با تأکید بر برنامه‌ریزی دولت برای تأمین منابع مالی طرح‌های بزرگ، در خصوص تأمین منابع مالی راه‌آهن چابهار- ایرانشهر- زاهدان تصریح کرد: باید در سال جاری از منابع داخلی یا فاینانس به منظور تکمیل این خط راه آهن استفاده شود.

پیش از سخنان معاون اول رئیس‌جهمور، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی درباره مطالعات معدنی و صنعتی در استان سیستان و بلوچستان ارایه کرد و ظرفیت‌های موجود برای تأمین خوراک و مواد اولیه پتروشیمی و فولاد مکران را تشریح کرد.

سپس دبیر ستاد توسعه سواحل مکران گزارشی از برنامه‌های اجرا شده توسط وزارتخانه‌های راه، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیرو، نفت و سازمان انرژی اتمی در توسعه این سواحل ارایه کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز با بیان مزیت‌های سواحل مکران و جایگاه این استان و بندر چابهار گفت: سیستان و بلوچستان می‌تواند پیشانی توسعه کشور باشد و اگر تکمیل زیرساخت‌هایی نظیر راه آهن و بندر تسریع شود و به مقوله گردشگری و آبرسانی توجه جدی گردد، می‌توان امیدوار بود که این استان با رفع عقب ماندگی‌ها به جایگاه ارزنده خود دست یابد.

در پایان این نشست مدیران پتروشیمی و فولاد مکران و معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها گزارشی از میزان پیشرفت طرح‌ها و موانع موجود بر سر تکمیل آن ارایه کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.