اتحادیه اروپا روز پنج شنبه اعلام کرد؛ وزیران امور خارجه کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه به همراه مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز جاری در حاشیه نشست ناتو در بروکسل در خصوص اجرای برجام با یکدیگر ملاقات و گفت وگو کردند.

تاکید بر پایبندی به مفاد توافق هسته ای و اجرای برجام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،در این دیدار که با حضور جان کری، فیلیپ هاموند، فرانک والتر اشتاین مایر، ژان مارک آیرو به همراه فدریکا موگرینی برگزار شد، آنان در مورد اجرای طرح جامع اقدام مشترک و موضوعات مرتبط با پرونده هسته ای ایران و لغو تحریم ها تبادل نظر کردند.
در این دیدار همه طرف‌ها با صدور بیانیه ای خواستار پایبند ماندن به مفاد توافق هسته‌ای و اجرای برجام شدند.
در این بیانیه آمده است: تحت طرح جامع اقدام مشترک (JCPOA)، اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم های اقتصادی و مالی خود را در ارتباط با موضوع هسته ای ایران در ازای محدودیت فعالیت های هسته ای این کشور برداشته اند. تعهد به لغو تحریم ها در روز اجرای برجام یعنی 16 ژانویه، 2016 انجام شد و در نتیجه، در زمان حاضر فرصت های اقتصادی گسترده ای برای شرکت ها و مؤسسات مالی در اروپا و سراسر جهان برای کسب و کار در ایران وجود دارد.
وزرای خارجه 1+5 و موگرینی در این بیانیه گفته اند: تا زمانی که شرکت ها و مؤسسات مالی بین المللی برای تعامل با ایران تمام قوانین را دنبال کنند ما سد راه فعالیت های کسب و کار آنها با این کشور ها نخواهیم شد. در برجام، تمام طرفین متعهد شدند تا هر گامی را برای اطمینان به دسترسی ایران در زمینه های تجارت، تکنولوژی، مالی و انرژی بردارند.
به گفته این افراد، علاقه شرکت های اروپایی و جهانی برای ورود به ایران بالاست و هم به نفع ما و هم به نفع جامعه بین المللی است که تحت برجام به شرکت ها در خصوص کسب و کار با ایران اطمینان دهیم. از جمله اطمینان به بانک های اروپایی. در همین خصوص نیز اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در حال بررسی ابعاد همکاری با ایران، از جمله استفاده از اعتبار صادراتی برای تسهیل تجارت، تأمین مالی پروژه و سرمایه گذاری هستند.
در این بیانیه آمده است: دولت های ما گام های فراوانی را در حوزه تحریم ها برداشته اند. ما درک می کنیم که شرکت ها همچنان نگرانی و مسائلی را برای کسب و کار با ایران دارند اما ما آماده ارائه توضیحات سریع برای بر طرف کردن مشکلات آنها هستیم.
«ما شرکت ها را تشویق می کنیم که سؤالات خود را برای رسیدگی در خصوص همکاری با ایران طرح کنند تا از فرصت پیش آمده به دلیل برداشت های نادرست و یا فقدان اطلاعات چشم پوشی نکنند. ما آماده ایم تا یک محیط مساعد را برای سرمایه گذاری بین المللی در ایران فراهم کنیم و حمایت خود را برای تحقق بخشیدن به بهبود اقتصادی در ایران را اعلام می کنیم. ما متعهد هستیم تا با بخش های خصوصی برای انجام فعالیت های اقتصادی مذاکره کنیم و به آنها برای همکاری با ایران اطمینان دهیم؛ چرا که این اقدام هم به نفع ما خواهد بود و هم جامعه بین المللی.
شایان ذکر است که اخیراً برخی مدیران بانک‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در نشستی در لندن با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، ‏لغو تحریم‌های بانکی علیه ایران را مورد بحث و گفت ‌وگو قرار دادند.‏
«جری ریگان» معاون بخش سیاست تحریم های اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه در سخنانی در کنفرانس «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» که در لندن برگزار شد، تصریح کرد: اتحادیه اروپا خود را متعهد به اجرای کامل و عملی برجام می داند و تلاش می کند موانع در راه از سرگیری تعاملات بانکی با ایران را بردارد.
سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنجشنبه و جمعه 30 و 31 اردیبهشت اجلاس ویژه ای را در سطح وزیران خارجه کشورهای عضو در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار می کند. 
در اجلاس ناتو که به ریاست دبیرکل آن «ینس استولتنبرگ» در حال برگزاری است، نخست وزیر مونته نگرو، از کشورهای شرق اروپا نیز حضور دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.