۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
کد خبر: 382506

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در حالی امروز قرار است سخنرانی کند که هم حامیان مقاومت و هم دشمنان آن در انتظار شنیدن صحبت های او و روشن شدن ابهامات ترور شهید مصطفی بدرالدین هستند.

آخرین تماس و وداع ذوالفقار با نصرالله

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در حالی امروز قرار است سخنرانی کند که هم حامیان مقاومت و هم دشمنان آن در انتظار شنیدن صحبت های او و روشن شدن ابهامات ترور شهید مصطفی بدرالدین هستند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه السفیر، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در حالی امروز قرار است، سخنرانی کند که هم حامیان مقاومت و هم دشمنان آن در انتظار شنیدن صحبت های او و روشن شدن ابهامات ترور شهید مصطفی بدرالدین هستند.

«علی شهاب» نویسنده سرشناس لبنانی در مقاله ای در روزنامه السفیر نوشت: به محض اینکه سید نصرالله سخنرانی 12 ماه جاری میلادی خود به مناسبت روز «جانباز» را به پایان رساند، شهید مصطفی بدرالدین گوشی تلفن را برداشته و به تاثیرپذیری از سخنان نصرالله اشاره کرده و گفت به ویژه هنگامی که نام ابوالفضل برادر امام حسین (ع) را به زبان آورده و از او یاد کرد در حالی که اشکهایش سرازیر شده و بغض راه گلویش را بست، تحت تاثیر قرار گرفت.

وداع ذوالفقار با دبیر کل حزب الله

ذوالفقار در این تماس تلفنی لحن عاطفی و احساسی داشت، مقاومی که جای زخم  از دوران نوجوانی در پایش به یادگار مانده، گویی در این تماس که آخرین تماس بین این دو بود، آن شب با دبیر کل حزب الله وداع می کرد.

دوست و دشمن مقاومت در انتظار سخنرانی امروز سید نصرالله

امروز با گذشت یک هفته از شهادت بدرالدین فرمانده نظامی مقاومت در سوریه حامیان مقاومت و دشمنان آن هر یک در انتظار سخنرانی سید نصرالله هستند.

هدف از سخنرانی در مناسبت امروز، نوحه سرایی و یا برشمردن دستاوردهای این شهید نیست، زیرا ثبت آنچه وی به ثمر نشاند نیازمند چند جلد کتاب است.

انتظار رمزگشایی از ابهامات ترور شهید بدرالدین

حامیان حزب الله امروز منتظر هستند که سید حسن نصرالله در این برهه حساس زمانی از بسیاری از ابهامات مربوط به شهادت بدرالدین پرده بردارد گویی پیش بینی می کنند که سید نصرالله به شرایطی که همزمان با اعلام خبر شهادت بدرالدین و ماهیت این حادثه حاکم بود، اشاره کند و مهم ترین نقاط عطف تاریخ زندگی ذوالفقار را بیان کند و به این ترتیب حق این شخصیت استثنایی در برابر حملاتی که هدف از آن خدشه دار کردن شخصیت او و نیز شیطنت در این خصوص بود، ادا شود .

به اضافه اینکه در سخنرانی امروز زمان این حادثه و نیز حجم جنگ سوریه از پنج سال پیش تا کنون بررسی خواهد شد.

یک هفته پس از شهادت بدرالدین

یک هفته پس از شهادت بدرالدین هر ناظری می تواند شاهد شیطنت بسیاری از نوشته های مرتبط با این موضوع باشد که به شرح زیر است:

اول: گفته شد که این حمله بر اساس اطلاعات جاسوسی بسیار دقیق صورت گرفت اما هیچ نشانی مبنی بر صحت این ادعا وجود ندارد، بلکه مکانی که شهید بدرالدین در آن حضور داشت با قدرت تمام این نظریه را خنثی می سازد.

این محل در نزدیکی فرودگاه دمشق، همواره هدف حملات توپخانه ای گروههای مسلح است اما دلیل پافشاری بدرالدین برای حضور در این محل ناشی از موقعیت جغرافیایی آن بود به گونه ای که امکان ارتباط با سایر مناطق دیگر و انتقال به آن را تسهیل می کرد.

در این خصوص باید توجه داشت که هدف از تمرکز بر القای این موضوع که  عملیات ترور حاصل طراحی نقشه ای حرفه ای بود، این است که به مسئویت طرفهای بزرگ در این خصوص اشاره شود و این چیزی است که حزب الله از آن ترسی ندارد و پیش از این نیز به طور مستقیم انگشت اتهام در ترور به یک مسئول نشانه می رفت.

چرا باید حزب الله ترس به دل راه دهد به ویژه اینکه گزینه های زیادی برای واکنش در زمان و مکانی که مناسب ببیند، در اختیار دارد.

بنابراین سخن گفتن از اینکه حزب الله بیم دارد اسرائیل را در این ترور متهم کند، چیزی جز خروج از ادبیات مقاومت و اصول اخلاقی آن نیست و این چیزی است که امروز سید حسن نصرالله به آن پاسخ خواهد داد.

دوم: گفته شد که این ترور با بمباران هوایی و یا  موشکی با هدف گیری موفق و بسیار دقیق صورت گرفت اما این سوال مطرح است که کدام حمله هوایی است که بقایای محل مورد  حمله را حفظ می کند و باقی نگاه می دارد؟

برخی از تحلیل های مبتنی بر این دیدگاه اینگونه بیان شد که این بمباران شبیه همان بمبارانی بود که در آن شهید «سمیر القنطار» هدف قرار گرفت حال آنکه تصاویر محل بمباران شده در رسانه های سوری منتشرشد و چه بسا انتشار عکس های محل حضور شهید بدرالدین برای رد کردن این روایت کافی باشد.

علاوه بر این تا این لحظه هیچ سند تصویری که صحت این تحلیل را ثابت کند منتشر نشده است.

سوم: گفته شد که نوع راکت یا راکت هایی که به محل حضور شهید بدرالدین اصابت کرد و تعیین مسیر سقوط آن می تواند مشخص کند که چه کسی مسئول این حملات بود.

طبیعی است که این موضوع به محاسبات میدانی مربوط می شود که هیچ کس جز فرماندهان مقاومت حق پاسخ به آن را ندارند به ویژه اینکه تمام داده های نظامی و یا امنیتی که حزب الله در اختیار دارد، همواره قابل انتشار نیست و این موضوع به هیچ وجه با اتهام اسرائیل به طور مستقیم، تلاقی پیدا نمی کند .

چهارم: گفته شد که حزب الله بیم دارد که نفوذ امنیتی اسرائیل موجب ترور شهید بدرالدین شده باشد.

در این مورد نیز باید گفت که این فرضیه بدون ارائه دلیلی مبنی بر صحت و یا قوت احتمال آن ارائه شده است.

واکنش به ترور نیروهای حزب الله یکی از خطوط اصلی فعالیت مقاومت است که البته این واکنش برگرفته از انتقامجویی نیست بلکه ناشی از منطق علمی و جهادی و عقیدتی و نیز اخلاقی است زیرا خودداری از واکنش می تواند موجب تضعیف روحیه شده و اینگونه القا کند که مقاومت از نظر امنیتی کاملا قابل شناسایی و نفوذ است به اضافه اینکه به دشمنان مقاومت برای عملی کردن ترور های بیشتر انگیزه می دهد.

پنجم گفته شد که مصطفی بدرالدین در لحظه شهادت در نشست فرماندهی با مشارکت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران حضور داشت.

این روایت با این هدف بر سر زبان ها افتاد که چنین اتفاقی نهایی شده بود و می توانست نتایج فاجعه باری را برای حزب الله و ایران و سوریه رقم بزند.

بر این اساس، بمباران بر اساس اطلاعات دقیق جاسوسی حاصل نفوذ اسرائیل صورت گرفت که نتیجه آن هدف قرار گرفتن شخص بدرالدین از بین  حاضران بود، اما هدف شخص دیگری بود!

به عبارت دیگر هدف از رواج این گزینه این است که مقاومت و ایران و سوریه همگی از این حمله نجات یافتند و در و اقع هدف از تمرکز بر این بخش ایجاد هیاهو و نگران کردن افکار عمومی است به اضافه اینکه به نوبه خود دامی برای جمع آوری اطلاعات برای طرف های اطلاعاتی مشخص است با علم به اینکه هماهنگی در سطح عالی بین فرماندهی سپاه در سوریه از طریق سردار سلیمانی و بین فرماندهان حزب الله به نمایندگی ذوالفقار برکسی پوشیده نیست.

طبیعی است که روابط بین این دو به شکل روزمره در جریان بوده و سلیمانی اولین کسی است که پیکر بدرالدین را مشاهده کرد و از جمله اولین کسانی بود که در محل حادثه حضور یافت تا از آنچه رخ داده بود، با خبر شود.

ششم: بدرالدین مسئولیت های متعددی را برعهده داشت از جمله فرمانده نظامی حزب الله و مسئول حمایت از بشار اسد و نیز مسئول تمام یگان های نظامی و امنیتی حزب الله در بیرون از خاک لبنان.

30 سال تلاش اسرائیل برای پی بردن به رمز و راز حزب الله

نکته قابل ملاحظه اینکه در طول بیش از 30 سال اسرائیل تلاش کرد که حزب الله را مورد بررسی قرار داده و آن را درک کند و متوجه شود که چگونه این حزب بر اساس ساختار و نهادهایی عمل می کند که می تواند نسل  جدیدی را تربیت کند که مکمل کار و فعالیت این حزب باشند.

در این خصوص حتی بیشتر کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی گفته اند که حزب الله در فرصتی کوتاه قادر است توان خود را بازیافته و کارش را ادامه  دهد و این ویژگی حزب الله برای اسرائیل شناخته شده است.

نکته دیگر اینکه با وجود اهمیت شهید بدرالدین به عنوان یک فرمانده اسثنایی اما تاریخ مقاومت دهها هزار نفر از این فرماندهان را تربیت خواهد کرد از کوچکترین عضو حزب تا تربیت افرادی برای دبیر کلی حزب.

منبع:نسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.